Hej, jag har smygit omkring i forumet ett tag men inte registrerat mig förrän nu. Jag tycker att det är finfint forum ni har här men jag stör mig något att läsa flera sidor med argument i den ljusblåa texten. Det blir alldeles för ansträngande för ögonen.
Jag föreslår att ni byter standardtext eller gör någon slags möjlighet så att jag kan välja själv vilken färg standardtexten ska bli.
Inte så positivt första inlägg men ändå.
Blå text som standard?
Moderator: Moderatorgruppen
Blå text som standard?
Input> Slumpvalt Latinskt Ordspråk
Output> Filosofi?
Output> Filosofi?
- Johan Ågren
- Administratör
haido,
Har valt textfärg och bakgrund på ett sådant sätt så det inte ska bli ansträngande för ögonen. Det kan bli det med stora kontraster. Det är klart att det kan bli det med för små kontraster också. Jag skulle kunna göra ett alternativ med större kontrast.
Om det är ansträngande att läsa mycket text på datorn:
1. Dra ner ljusnivån så det vita inte är lysande, om ni förstår vad jag menar. Dra ner till det blir lite gråaktigt och öka sedan till den nivå där det grå försvinner.
2. Minska kontrasten i datorn.
3. Se till att uppdateringsfrekvensen är satt så högt som möjligt. Gå in på egenskaper för bildskärm (högerklicka på skrivbordet) - inställningar - avancerat - bildskärm - sätt uppdateringsfrekvensen till åtminstonde 85Hz. Har man haft en låg uppdateringsfrekvens är det som att få en uppenbarelse.
Och ha en lampa tänd i rummet på nätterna.
Johan
Har valt textfärg och bakgrund på ett sådant sätt så det inte ska bli ansträngande för ögonen. Det kan bli det med stora kontraster. Det är klart att det kan bli det med för små kontraster också. Jag skulle kunna göra ett alternativ med större kontrast.
Om det är ansträngande att läsa mycket text på datorn:
1. Dra ner ljusnivån så det vita inte är lysande, om ni förstår vad jag menar. Dra ner till det blir lite gråaktigt och öka sedan till den nivå där det grå försvinner.
2. Minska kontrasten i datorn.
3. Se till att uppdateringsfrekvensen är satt så högt som möjligt. Gå in på egenskaper för bildskärm (högerklicka på skrivbordet) - inställningar - avancerat - bildskärm - sätt uppdateringsfrekvensen till åtminstonde 85Hz. Har man haft en låg uppdateringsfrekvens är det som att få en uppenbarelse.
Och ha en lampa tänd i rummet på nätterna.
Johan
Tack för tipsen, men tyvärr kan jag inte hålla på att ändra kontrast och dylikt då jag håller på mycket med design och de skulle förstöra övriga inställningar på datorn.
Däremot en snabb ändring där man ändrar färgerna så att den blå blir lite mörkare, eller bara byta den till svart skulle vara mycket uppskattat. Alltså såg att man kan välja olika standards i "profiler" Att du gör en ny som man har möjligheten att välja mellan den nuvarande och den jag förslog?
Däremot en snabb ändring där man ändrar färgerna så att den blå blir lite mörkare, eller bara byta den till svart skulle vara mycket uppskattat. Alltså såg att man kan välja olika standards i "profiler" Att du gör en ny som man har möjligheten att välja mellan den nuvarande och den jag förslog?
Input> Slumpvalt Latinskt Ordspråk
Output> Filosofi?
Output> Filosofi?
Jag instämmer i klagosången. Jag är stammis på 4 forum till med liknande uppbyggnad (php och vbullletin), ingen skulle komma på idéen att göra texten annat än till svart. Det här forumet funkar prima för mig så länge jag är i svarsdelen, men inte annars. Jag orkar inte läsa igenom långa trådar för det gör mina ögon alldeles virriga. Jag har redan startat en tråd om ämnet och nu när jag läste detta så tänkte jag att startar en omröstning om frågan helt enkelt.
Angående att ställa in kontrasten på skärmen är ju galet då det endast är detta forum och den här sidan som är problematisk. Fanns en annan sida som var illröd i bakgrunden så man fick ont i ögonen av det. Om jag ska behöva ställa om kontrast för dessa två sidor på hela internetet så låter jag hellre bli att besöka dem.
Angående att ställa in kontrasten på skärmen är ju galet då det endast är detta forum och den här sidan som är problematisk. Fanns en annan sida som var illröd i bakgrunden så man fick ont i ögonen av det. Om jag ska behöva ställa om kontrast för dessa två sidor på hela internetet så låter jag hellre bli att besöka dem.
Kapad - Filosofiforum 1-0