Inledande Filosofi
Moderator: Moderatorgruppen
Inledande Filosofi
Hejsan!
Undrar om någon har bra tips på inledande filosofi?
Började läsa en bok om Humaniska perspektiv . Men jag hade svårt för att förstå hela den begreppsvärlden. Jag har läst en bit i Sofies värld men på något sätt känns det för grundläggande, jag vill ha något att bita i samtidigt som jag förstår det. Eller är jag ute och cyklar?
Fick ett tips om :
Tankelinjer i europeisk filosofi med Henry Egidius
Kanske nån som har tips på hur jag ska gå till väga så jag kan förstå?
Rent grundläggande alltså.
Undrar om någon har bra tips på inledande filosofi?
Började läsa en bok om Humaniska perspektiv . Men jag hade svårt för att förstå hela den begreppsvärlden. Jag har läst en bit i Sofies värld men på något sätt känns det för grundläggande, jag vill ha något att bita i samtidigt som jag förstår det. Eller är jag ute och cyklar?
Fick ett tips om :
Tankelinjer i europeisk filosofi med Henry Egidius
Kanske nån som har tips på hur jag ska gå till väga så jag kan förstå?
Rent grundläggande alltså.
- Conocimiento
Nobelpristagaren Bertrands Russells vackra verk Filosofins problem tycker jag du ska försöka dig på. Den är oerhört lättförstådd, men samtidigt djup och ständigt intressant. Man vill hela tiden läsa vidare om problemen han analyserar. Man får sig härliga tankeställare och funderare.
På baksidan står det: "Det har sagts att Bertrand Russell i motsats till andra filosofer, som gärna får enkla ting att se svåra ut, har en förmåga att få svåra ting att se enkla ut. Hans klassiska Filosofins problem är ett gott exempel på detta. Bertrand Russell kallade boken för "en kunskapsteoretisk karta"m och den tar upp de stora grundläggande filosofiska frågorna och diskuterar dem på ett fräscht och okonventionellt sätt."
Han diskuterar ämnen som:
· Sken och verklighet
· Materiens existens samt materiens natur
· Idealismen
· Induktion
· Hur kunskap a priori är möjlig
· Intuitiv kunskap
· Sanning och villfarelse
… m.fl.
Det är en pocketbok på 133 glödande sidor.
På baksidan står det: "Det har sagts att Bertrand Russell i motsats till andra filosofer, som gärna får enkla ting att se svåra ut, har en förmåga att få svåra ting att se enkla ut. Hans klassiska Filosofins problem är ett gott exempel på detta. Bertrand Russell kallade boken för "en kunskapsteoretisk karta"m och den tar upp de stora grundläggande filosofiska frågorna och diskuterar dem på ett fräscht och okonventionellt sätt."
Han diskuterar ämnen som:
· Sken och verklighet
· Materiens existens samt materiens natur
· Idealismen
· Induktion
· Hur kunskap a priori är möjlig
· Intuitiv kunskap
· Sanning och villfarelse
… m.fl.
Det är en pocketbok på 133 glödande sidor.
Den är oerhört lättförstådd, men samtidigt djup och ständigt intressant.
Den är inte alls oerhört lättförstådd. Tycker man det tror man sig ha förstått fastän man inte riktigt gjort det.
Däremot är det sant att den är föredömligt enkelt skriven. Det är också sant att Russell var en expert på att skriva så att svåra saker blev enklare. Men dessa saker är svåra, och inte ens Russell kan göra dem oerhört lättförstådda.
Det finns ett gäng trådar med litteraturtips till nybörjare; leta upp dem själv.
- Conocimiento
-
MrTambourineMan
Conocimiento skrev:Nobelpristagaren Bertrands Russells vackra verk Filosofins problem tycker jag du ska försöka dig på.
Jag läste den idag. Det är en bra bok med mycket matnyttigt. Särskilt vad gäller diskussion av äldre filosofer som Berkeley, Kant och Hegel. Den ger även en viss inblick i vad Russel själv sysslade med.
Å andra sidan känns den föråldrad. Den är ju trots allt nästan 100 år gammal också. Många av Russels idéer har senare kritiserats av bl.a. Wittgenstein, Quine, Popper och Kripke. Om man vill veta något om var filosofin står idag så får man leta upp en annan bok.
Vänligen
Camilla
Russels bok med många andra finns att köpa på www.bokus.se
Beställde Filosofins problem samt Nietzsches "Den glada vetenskapen" i lördags och i tisdags förmiddag låg de i brevlådan.
Har tyvärr inte hunnit sätta tänderna i någon av dem då jag inte är riktigt klar med Kafé Sokrates än.
Har dock stora förväntningar på dem båda!
Beställde Filosofins problem samt Nietzsches "Den glada vetenskapen" i lördags och i tisdags förmiddag låg de i brevlådan.
Har tyvärr inte hunnit sätta tänderna i någon av dem då jag inte är riktigt klar med Kafé Sokrates än.
Har dock stora förväntningar på dem båda!
-
Warum
Introduktionsböcker i filosofi
Det finns ingen introduktionsbok som är introduktion till hela filosofin. Det vanligaste är att en bok introducerar läsaren till en gren inom filosofiområdet. Beroende på vad man vill bli introducerad till så kan man hitta olika böcker.
Men om jag ska nämna några böcker som försöker ge ett större axplock av filosofiområdet så bör nämnas:
"Filosofiska frågor - Utbildningsradion"
"Fem filosofiska frågor - Tersman"
"Aktuella livsåskådningar del 1 & 2"
"Vetenskapsfilosofi - Molander"
"Kunskapsfilosofi - Gustavsson"
"Grundbok i normativ etik - Tännsjö"
"Empirisk semantik - Naess"
"Vad är meningen med alltihop? - Nagel
"Västerlandets visdom - Russell
"Filosofin genom tiderna"
"Filosofins tröst"
"Filosofernas krig"
"Filosofins ättestupa"
"Filosofi för nybörjare - Osbourne"
"101 filosofiska experiment"
"Sofies värld"
Jag saknar dock en introduktionsbok av den moderna filosofin som skulle innefatta filosofier om de nya medierna - fotografi, film, internet etc, queer- och genusperspektiv, miljöfrågor, globalisering, välfärdsstaten, de nya upptäckterna inom naturvetenskaperna, de nya humanvetenskaperna hälsa, motion, sexuell reproduktion, arbete, skolpedagogik, etc. Filosofer som Barthes, Bremond, Adorno, Deleuze, Foucault, Derrida, Singer, Naess, Marcuse, Lacan, Einstein, Hawking, Gadamer, Ricoeur etc.
/Warum
Men om jag ska nämna några böcker som försöker ge ett större axplock av filosofiområdet så bör nämnas:
"Filosofiska frågor - Utbildningsradion"
"Fem filosofiska frågor - Tersman"
"Aktuella livsåskådningar del 1 & 2"
"Vetenskapsfilosofi - Molander"
"Kunskapsfilosofi - Gustavsson"
"Grundbok i normativ etik - Tännsjö"
"Empirisk semantik - Naess"
"Vad är meningen med alltihop? - Nagel
"Västerlandets visdom - Russell
"Filosofin genom tiderna"
"Filosofins tröst"
"Filosofernas krig"
"Filosofins ättestupa"
"Filosofi för nybörjare - Osbourne"
"101 filosofiska experiment"
"Sofies värld"
Jag saknar dock en introduktionsbok av den moderna filosofin som skulle innefatta filosofier om de nya medierna - fotografi, film, internet etc, queer- och genusperspektiv, miljöfrågor, globalisering, välfärdsstaten, de nya upptäckterna inom naturvetenskaperna, de nya humanvetenskaperna hälsa, motion, sexuell reproduktion, arbete, skolpedagogik, etc. Filosofer som Barthes, Bremond, Adorno, Deleuze, Foucault, Derrida, Singer, Naess, Marcuse, Lacan, Einstein, Hawking, Gadamer, Ricoeur etc.
/Warum
Jag skulle vilja rekommendera Sven-Eric Liedmans böcker. Han är förvisso inte filosof utan idéhistoriker men jag har personligen upptäckt många intressanta filosofer för vidare läsning genom hans böcker.
Sven-Eric Liedman: "I skuggan av framtiden" - om moderniteten
Sven-Eric Liedman: "Ett oändligt äventyr" - om kunskapen
Sven-Eric Liedman: "Att se sig själv i andra" - om begreppet solidaritet
Sven-Eric Liedman: "Från Platon till kommunismens fall" - om politik
Sven-Eric Liedman: "I skuggan av framtiden" - om moderniteten
Sven-Eric Liedman: "Ett oändligt äventyr" - om kunskapen
Sven-Eric Liedman: "Att se sig själv i andra" - om begreppet solidaritet
Sven-Eric Liedman: "Från Platon till kommunismens fall" - om politik
Återgå till "Kultur - konstarterna"