Diogenes från Sipone - Cynism

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Ramtin

Diogenes från Sipone - Cynism

Inläggav Ramtin » 16 dec 2009 00:34

Hej!

Tydligen är det omöjligt att hitta några böcker på svenska där Diogenes från Sipone behandlas. Har hittat en bok av Ekerwald, dock ingenstans jag kan köpa boken.

Är väldigt intresserad av att få några tips. Samt tips på andra böcker i samband med cyniker.

Tack ska ni ha!  :wink:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 dec 2009 02:46

Sök på kyniker kanske du kommer längre.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Ramtin

Inläggav Ramtin » 16 dec 2009 10:16

Det har jag gjort, tyckte inte att jag fick ut så mycket av det.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 dec 2009 15:45

Ah synd. Det är ju svårt att få tag på de där äldre filosoferna, "urspungligen" är väl källan Diogenes Laertios, en tidig idéhistorier, originalverk finns väl knappt.

Annars skall det finnas en tysk som gjort en sammanställning som kommit att refererats mycket till någon gång runt 1920, tyvärr kommer jag inte ihåg vad han heter.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 16 dec 2009 15:54

http://www.brainfly.net/html/diogenes.htm

Kolla bok 6 så hittar du nog något om vad du söker.

Äsh vilket skit, såg att det inte var hela verket utan bara något "sample". Aja, du hittar säkert titeln på Scribd eller liknande ebook ställe.

Här är ett annat ställe där du finner referenslitteratur.

http://www.utm.edu/research/iep/d/diogsino.htm

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 dec 2009 18:27

Sinope - mind you! Och jag vet, det är svårt. Finns en del som lyft fram honom på senare tid - bl.a. Foucault och den här tyskfjanten, vad han nu heter, som skrivit "Kritik av det cyniska förnuftet". Deleuze lyfter stundom fram Diogenes som ett ideal också. Men det är som Auk säger Diogenes Laertius man får lov att gå till om man vill läsa om honom. Sen har också Marcus Tullius Cicero (om det är nån annan nörd, förutom en själv som läser en sån) skrivit lite om Diogenes ("On Academic Scepticism").
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Ramtin

Inläggav Ramtin » 21 dec 2009 10:41

Sinope, självklart! Blev lite fel innan :).

Tack för hjälpen!

Återgå till "Kultur - konstarterna"