Vems misstag??

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

waterfromavineleaf
Kontakt:

Vems misstag??

Inläggav waterfromavineleaf » 09 jul 2006 23:23

Skrev om denna bok på detta "forum" för över fyra månader sedan, boken i sig har funnits ute i över sju år. Då jag försökte väcka tanke kring detta så märkte jag att på detta forum så finns, iaf så som jag uppfattar det, nästan enbart epikriter eller faustologer aka personer som ägnar sig åt att recitera något ballt de hört på en föreläsning istället för attförsöka tänka något orginellt själv, med riskför att göra bort sig. TROR NI ATT ERA KÄLLOR HADE FÖR AVSIKT MED SITT TÄNKANDE, "ATT ALDRIG GÖRA BORT SIG" När dessa(dock ej källorna) personer försöker förklara något så enkelt som Ochams rakkniv så blir det till en uppsats på en bra bit över 200 tecken, trots att "av två likförklarliga alternativ väljes det mest sannolika" beskriver det hela
bäst Här härskar enbart institutiunella tankar av/från personer som läste men inte kunde...Bekräffta gärna detta genom att poängtera alla/eventuella sats/tempus/stavfel.......

Varney

Inläggav Varney » 10 jul 2006 09:37

"Bekräffta gärna detta genom att poängtera alla/eventuella sats/tempus/stavfel......."
hahaha
jag tycker fö folk nästan inte gör annat här än; bort sig XD
det är ju liksom charmen...
(förlåt..kunde inte låta bli)

vad för bok? ^^

Användarvisningsbild
Zi

Re: Vems misstag??

Inläggav Zi » 11 jul 2006 11:16

waterfromavineleaf skrev:...nästan enbart epikriter eller faustologer aka personer som ägnar sig åt att recitera något ballt de hört på en föreläsning istället för attförsöka tänka något orginellt själv, med riskför att göra bort sig. TROR NI ATT ERA KÄLLOR HADE FÖR AVSIKT MED SITT TÄNKANDE, "ATT ALDRIG GÖRA BORT SIG"...

"Everything of importance has been said before by somebody who did not discover it."
Alfred North Whitehead (1861 - 1947)

Rising
Moderator

Re: Vems misstag??

Inläggav Rising » 11 jul 2006 21:54

waterfromavineleaf skrev:på detta forum så finns, iaf så som jag uppfattar det, nästan enbart epikriter eller faustologer aka personer som ägnar sig åt att recitera något ballt de hört på en föreläsning istället för attförsöka tänka något orginellt själv

Jag tycker andelen sådana är anmärkningsvärt låg. Jag har velat hänga på ett filosofiforum i flera år; det här är det första jag sett där andelen som blott besitter papegojkunskaper varit sympatiskt låg (ja, jag erkänner att jag har ett akademikerkomplex). Å så är det svenskt! Weee!

Hade du något att skriva om boken i fråga också?

Återgå till "Kultur - konstarterna"