Tips om äganderätten...

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

eyerouge
Kontakt:

Tips om äganderätten...

Inläggav eyerouge » 01 aug 2004 19:32

Tänkte skriva en del om äganderätten men behöver alla möjliga lästips som ni kan komma på. Litteratur där man visar på att den finns, inte finns, rättfärdiganden, o.s.v. Detta ska givetvis vara från ett filosofiskt perspektiv, och böcker med statliga utredningar om privatägandet och liknande undanbedes.

Har för mig att det fanns an antologi som hette "att äga" som en svensk är redaktör för, men minns inte namnen.. :(

p.s Är även intresserad av era texter inom ämnet, om ni nu skulle sitta på en sådan ;)

Tack på förhand.

Stefan

Inläggav Stefan » 01 aug 2004 21:34

Nozick's Anarki, Stat, Utopi försvarar en libertariansk stat. Speciellt det s.k. Wilt Chamberlain-exemplet har relevans för detta. Den vad jag vet bästa libertairianska teorin. Rawls teori är också intressant. Dessa böcker är dock tjocka och handlar om en hel del annat, så att läsa hela dem är troligen waste of time. (Däremot är de intressanta och läsvärda.)

Det finns säkert massor. En encyklopedi som jag varmt vill rekommendera är Routledge's encyclopedia of philosophy, finns på Sthlms unversitet t ex. Kolla upp om det finns något om "property", "libertarianism" o dyl. Där finns ofta mängder av lästips. Stanfords http://plato.stanford.edu/contents.html artikel om property har inte kommit än, se själv.

Kanske finns det något att hämta inom juridiken också. Det verkar också finnas ett gränsområde mellan juridik och filosofi med jurister som skriver normativa texter. Kanske finns det nåt intressant där.

eyerouge
Kontakt:

Inläggav eyerouge » 02 aug 2004 01:13

Är bekant med med både Nozick och Rawls även om jag inte djupläst dem, men hoppades mer på texter som i princip enbart behandlar äganderätten. (i den mån ett sådant åtagande är möjligt).

Ska däremot kolla upp encyklon du skrev om, finns den i stockholm måste den bara finnas här i Lund med... och stanfords hade jag heller inte sett innan.. nice.

Stefan

Inläggav Stefan » 02 aug 2004 16:04

Routledge har en artikel om Property med en fin litteraturlista såg jag idag. Lund verkade dock inte ha den, kollade libris. Men de har säkert nåt annat filosofilexikon där du kan läsa om viktiga uppfattningar och få lästips. Generellt är lexikon en bra start; man får en bra överblick och bra lästips. Men annars är det naturligtvis bra att fråga experter på ämnet; filosofer/statsvetare/jurister som känner till detta område.

laotzu

Inläggav laotzu » 02 aug 2004 22:28

Inte alls mitt område, men kanske finner Du något av intresse här:

http://www.cirfid.unibo.it/cult/

Mvh,
Gustaf

Återgå till "Kultur - konstarterna"