Filosofiforum.coms bokklubb

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 19 jul 2006 22:33

Alltså det här med definitionen på kunskap - jag håller inte med dig, men det är en annan diskussion. Jag kan gärna ta den diskussionen i en annan tråd. Jag har läst en hel del i ämnet - om det s.k. Gettierproblemet - förresten.

Sen vad gäller definitioner - jag förstår inte riktigt vad du har emot dom. Egentligen borde vi ha en separat diskussion om dom också. Jag höll på att skriva en Wikartikel om definitioner (den som finns nu är kass) men det har stannat av lite - jag är lite för noggrann ocdh då blir det trist.
Föreställ dig t ex en relation där den ena parten säger sig älska den andre men den andre bara svarar med hat och sadism. Är det verkligen kärlek denne visar den andre, eller är det nåt annat?
Men det är PRECIS detta jag försöker säga. Att bara "säga" att man älskar någon ÄR inte ett tillräckligt kriterium eller ens ett nödvändigt kriterium för kärlek, eftersom kärlek är en rörelse, kärlek är en handling. Du kan naturligtvis säga att du älskar någon och detta kan vara ett uttryck för kärlek, men denna språkutsaga uttryck alltid i ett större kärleksfullt sammanhang. Kärlek är en ömsesidig interaktion. Hat och sadism är inte kärleksfulla handlingar, eftersom dessa handlingar har sin rot i att människan delar upp sin upplevelservärld i ett subjekt som älskar sig själv och ett objekt som subjektet manipulerar. I kärlek finns bara ett subjekt ELLER ett objekt (subjekt och objekt begreppen blir således meningslösa när man försöker närma sig att prata om kärlek)

Visst, jag är helt med på att ord måste följas av handling -det är ju självklart.
Kärlek är för mig en frisk känsla, men det här är ju en sjuk känsla: en frisk individ lämnar en människa som bara behandlar en illa tillbaka.
Jo, och gränslös kärlek är att upprätthålla denna känsla bortom alla gränser. Jag säger inte att detta är något man gör i en handvändning, jag själv har problem med det, men jag vet att det är möjligt, även om jag själv mått väldigt till och från och känt ett behov av att förlösa min frustration på andra, så känner jag inte så nu. Jag erkänner att jag i det förflutna ibland tappar min känslomässiga kontroll, men detta är inget jag längre fördömmer. Jag är en människa, jag är begränsad, jag kan inte vara perfekt. Men.

Poängen är, om att man inte ger upp (dvs förkastar alla definitioner på kärlek) och accepterar att kärleken är gränslös, så kommer andra mekanismer sättas in i spel, man kommer i vardagen hela tiden gå runt och beräkna vad man kan få ut av människor, om ens kärlek är "värd" att lägga på andra människor, ett slags emotionellt snålhetsresonemang, precis som att kärlek är en resurs som är begränsad. Du kan teoretiskt i hela ditt liv vara öppen, sympatisk och empatisk mot alla människor du i vardagen träffar. Dock uppstår kanske kaotiska situationer då du kommer behöva dra gränser för att själv överleva, men poängen är, att eftersom du själv är en människa som hela tiden är gränsöverskridande, så kommer du inte gripas av primala, psykotiska överlevnadsmekanismer, och vara berädd att döda andra för att överleva. Du kommer vara mycket lugnare. Denna process är mycket svår att förklara.

Men erkänner man inte att den gränslösa kärleken existerar så kommer man spela efter en slags instrumentell vardagscynism, både gällande fysiska resurser, dvs direkt begränsade faktorer OCH psykologiska. Problemet med denna instrumentella vardags-kärleks-cynism är att den själv som har resonemanget blir väldigt psykologiskt sluten, och extremerna uttryck i världsfrånvändhet, bitterhet och cynism.

Jag erkänner att jag i många sammanhang ofta kännt denna världfånvändhet och bitterhet, som har uttryckt sig i perioder till och från i mitt liv, och speciellt över min samhällsroll jag födds in i, men, senaste veckorna har jag mer och mer kommit att accpetera min roll (genom att inte acceptera att jag inte kan göra något åt mitt sociala arv, som jag tidigare skämdes för, och efter det inte acceptera att livet är kört, jag har alla möjligheter i hela världen att bli rik om jag vill det)

Bra, bra. Jag antar att om man är med en person man litar på helt, som man vet inte kommer svika en, så kan man älska den andre "villkorslöst"; man kan ge upp sina "emotionella snålhetsresonemang", men det är bara för att den andre redan tidigare visat sig värdig denna villkorslösa kärlek . Kärleken är alltså inte villkorslös, om man med villkorslös räknar in personer som masochisten som ger sig för sadisten, men den är villkorslös om man menar att man "vilar som ett barn hos Kristus", för en som visat sig värdig . Förstår du vad jag säger?

Egentligen tror jag inte att kärlek har så mycket gemensamt med mer eller mindre mystiska upplevelser, som du beskriver längre ner. Mysticism är nåt annat, nåt vänt mot sig själv, medan kärlek är en social aktivitet.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 20 jul 2006 01:01

PJ - Jag läser och begrundar. :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 aug 2006 16:40

Jag är besviken på det bristande engagemanget i cirkeln i fråga. Beror tystnaden på mig? Jag misstänker det och tänker vara tyst hädanefter, om jag nu inte blir tillfrågad/tilltalad.

gunsmoker
Kontakt:

Inläggav gunsmoker » 10 aug 2006 11:45

På Skogsälvans inrådan:

Jag tror att metoderna i "Spelet" fungerar, speciellt Mystery-metoden och allt rörande social dynamik (däremot håller jag nog den undermedvetna hypnosen för pseudovetenskap). Den har t ex bevisligen gjort det för mina vänner, och för några här även?

SPOILER:

Boken slutar ju dock med att Style överger den i slutändan destruktiva och själlösa livsstilen i samband med att han finner kärleken. För att lyckas bäst med spelet måste man i stor mån frångå sig själv, sina känslor och annat personligt, distansera sig och objektifiera kvinnor som troféer, telefonnummer som pris, kyssavslut som en avklarad nivå m.m. Frågan är vilka förutsättningar detta ger för riktig kärlek? Kanske är det inte det man letar efter initialt sett när man börjar.
Skepticism är grunden till all kunskap

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 10 aug 2006 13:21

Absolut, jag tror definitivt att sådana här grejer funkar.

Visst är det så att kvinnor objektifieras, men det är inte huvudpunkten för mig. Jag tycker att grejen är att ens egna känslor objektifieras! Alla laddade känslor av misslyckanden, nervositet och sånt objektifieras och ges namn (tex en-fix). Man objektifierar känslor och stadier i spelet (kyssavslut) för att ha större frihet i ens agerande. Och det är ju en väg till frihet i beteenden.

I och med att man objektifierar rädslan för att närma sig en annan människa med risken att bli nobbad så upphör rädslan att vara en rädsla. Det hade nog buddhisterna kallat attachment. Genom att göra rädslan till ett objekt så släpper man taget om rädslan (detachment) och får större frihet.

Om en buddhist hade läst Spelet så hade denne nog tyckt att det är bra med detachment, men att det måste kompenseras av en likformigt ökad respekt och medkänsla för medmänniskan. För det blir ju lite av ett chickenrace där den kallaste och mest objektifierande personen vinner. Och på slutet vinner ju Tyler D-falangen för att han lyckas spela ut Style som fortfarande har känslor och sympatier för Mystery. Den som vinner betalar med sin själ. :)

För övrigt kan jag tillägga att undertecknad för närvarande är försöksperson för vetenskapligt hypnos-experiment. Sitter med elektroder på skallen medan jag blir hypnotiserad (eller snarare försöker att bli hypnotiserad).

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 aug 2006 15:11

Det sistnämnda låter väldigt spännande, Fication. Låt oss få veta hur det går med det. Hoppas bara på att de anlitat skickliga hypnotisörer, så att försöket inte står och faller med bristande kompetens.

-narr-

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 10 aug 2006 15:17

Jadå, rapport följer när jag tagit reda på mer.

Men för övrigt måste jag nog göra dig besviken. Det går till ungefär som ShivaDestructor beskrev i nlp-tråden, jag har inte fått storsläggan än. Suggestioner läses i ganska neutral röst. Vetenskaplighet, ett standardiserat test, alla ska uppleva samma sak. Som sagt jag ska på en session till med EEG, då kanske jag får lite mer grejer att bita i.

gunsmoker
Kontakt:

Inläggav gunsmoker » 10 aug 2006 17:11

Precis, den metoden fungerar ju i andra sammanhang också där man lätt kan bli nervös, t ex att tänka sig alla i en publik som man ska tala till nakna (hur nu det ska tänkas fungera, men ändå).

När Style i boken beskriver hur uträknande han är hela vägen till sänghalmen får jag ändå en känsla av hur meningslöst alltsammans måste kännas; jag menar, kuken får sitt, men sen då? Ska man på allvar tro att dessa människor på så kort tid utvecklar nymfomaniska drag från att ha varit VFT:are, eller handlar det bara om bekräftelse och att fylla tomrum i själen?
Skepticism är grunden till all kunskap

Mystery

Inläggav Mystery » 29 aug 2006 20:58

fan ni diskuterar ju bara annat skit. snacka om era tjejer/dater och hur dom gick och hur fan ni gjorde, sprid era tips och berätta om era erövringar. fan ska ni bli författare eller poeter eller vadå?
Den som har fått flest brudar när den dör vinner

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 29 aug 2006 21:05

Mystery skrev:fan ni diskuterar ju bara annat skit. snacka om era tjejer/dater och hur dom gick och hur fan ni gjorde, sprid era tips och berätta om era erövringar. fan ska ni bli författare eller poeter eller vadå?

:D

Om man ska bli författare eller poet ska man väl sitta hemma och ha ångest. Det är bara Style som kan vara både författare och raggningsguru på en och samma gång.

Måste det vara tjejer/dater? Kan det inte vara, typ affärskontakter man ska ragga upp eller nåt. Mesigt?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 29 aug 2006 21:07

Mystery, en ledtråd: denna tråd heter filosofiforums bokklubb. Det betyder att vi diskuterar böcker här!  :shock:  Hur vi tillämpar en viss boks läror i våra dagliga liv är inte i fokus.  :oops:

Men om det känns viktigt för dig att utbyta erfarenheter kring tjejer och erövringar så går det jättebra att starta en tråd kring det.  :lol:  Kanske under Psykologi då, om du tänker diskutera mekaniken bakom, eller Galleri om du ser det mer som en konstform.  8)  Lycka till!  :twisted:

-narr-

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 29 aug 2006 21:09

Det finns redan forum som diskuterat sånt - har du läst Spelet så borde du ha fått en hel rad länktips till dem. Annars kan man väl googla. Bokklubben var väl ämnad att diskutera boken Spelet, inte hur det hade gått om man varit dum nog att försöka tillämpa strategierna :s
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Mystery

Inläggav Mystery » 30 aug 2006 21:09

okej, ´vet ni några länkar till bra sidor på svenska? engelska välkomnas också. vore snällt om ni tillrättavisade mig i denna poetdjungel
Den som har fått flest brudar när den dör vinner

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 30 aug 2006 21:21

Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men Mystery's Lounge kan ju vara ett bra ställe att börja på, även om det inte är på svenska. Googla dig fram.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 30 aug 2006 21:42

Självklart! http://puacademy.com/  :)

Återgå till "Kultur - konstarterna"