Varför blir konstnärer extremister?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Libertin

Inläggav Libertin » 11 okt 2006 04:46

Avantgardet skrev:Ligger det inte i konstens natur att söka det "sköna". Att nå detta genom att bruka tillgängliga medel. Politiken är således för esteten en konstform, och utopin själva konstverket. Det behöver väl knappast då sägas att borgerlig konst är en implicit självmotsägelse.

Hötorgskonsten samt den småborgerliga ansamlingen av blänkande sedelklämmor och våthanddukar är ju ett konstnärligt studieobjekt i sig. Prislappens hänsyn, rabatt- och tillgodokvitton, stryklösa skjortor, byxor med färdiga pressveck och halvtaskiga Rolexkopior skapar ju en komisk köttkvarn; ergo, konst. Särskilt småborgaren, i väntan på Godot (eller var det på extrapriset vid nästa rea?), är ett vandrande exempel på att hötorgskonsten blomstrar. Prislappens tryck bär signaturen från konstrecensenten.

Om du fortfarande tvekar så kan du fråga Ernst Billgren eller Pål Hollender. Den senare av de två beviljades 125 000 kr av chefen vid Malmö konstmuseum för att köpa aktier i porr- och vapenindustrin. Hans färdiga verk var det inramade kvittot.

Kiifen skrev:Blir extremister konstnärer?

Ja, minst halva nsf och en tiondel av sd är dömda att ta över rodret i rörelsen för den abstrakta expressionismens återinförande. Den andra halvan bär redan sina influenser från symbolismen, läser Majakovskij och fikar i art deco-salonger, så visst verkar så vara fallet.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 okt 2006 13:04

Den lite krassa sanningen: Taskig uppväxt och nödvändigheten av ett alternativt hävdelsebehov.

Den positiva sidan: Möjligheten att fritt söka för att fylla upp detta hävdelsebehov.

Nackdelen: Förnekelsen av det "normala" som ett alternativ.

Utgången filosofiskt sett: Beroende på om det sunda och sanna faktiskt existerar som ett alternativ till det "normala" så kan konstnären ro det hela i hamn - annars så blir han en tragisk existens (som möjligen kan krypa till korset med svansen mellan benen).

Alternativ: Det finns alltid alternativa alternativ (nog så det räcker en livstid).

/Johan

Ircha
Kontakt:

Inläggav Ircha » 16 okt 2006 07:38

Jag tror att, för att bli känd för sin konst måste man göra lite annat vid sidan om också, man måste intressera sig för något annat område t.ex filosofi, politik eller vad som helst, till det grad att det präglar ens konst mer eller mindre, dessutom bör man vara lite extrem inom något av de områdena.
Jag drömmer, alltså sover jag.

Användarvisningsbild
bumbimys

Inläggav bumbimys » 03 apr 2007 00:32

Jag kanske har fel men om du är konstnär så är man inne på min fiosofi att med konst vill man förmedla en vis känsla av att titta på den tavlan, läsa den dikten eller höra den låten o.s.v och om man ska kunna förmedla en känsla måste personen ifråga ha ett djupsinnat tänkande och om man har de ja då följer man ju inte mängden efter som mängden bara glider på som vanligt i sin vardag och reflekterar inte så mycket på saker som händer. Där av blir de extremister och annorlunda och som vanliga folk säger lite svåra.

Är man djupsinnad förstår man ju också att det finns mycket problem i samhället och kanske vill man då försöka påverka samhället genom att bli politiker. Jag kanske är ute och cyklar men det är bara något jag tror. För övrigt är jag konstnär fast jag har inte hållt på med målning en längre period än och känner inte så många som håller på med konst mer än de som går på min skola. :)
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace

Återgå till "Kultur - konstarterna"