Filosofiforum.coms bokklubb

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 14 jun 2006 15:16

Gott, då måste vi skrida till handling. Jag föreslår att vi börjar med Spelet, eftersom intresset där är störst. Engelska utgåvan finns i pocket och kostar under hundralappen. Svensk inbunden version ligger på ca 150 i samtliga svenska nätbokhandlar.

När börjar vi läsa? Diskuterar vi per kapitel eller läser vi hela rasket och tar dialogen sen?

Tut tut
-narr-

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 14 jun 2006 15:21

Stefan skrev:Gråa hår/ Du är rätt filosofiskt och intellektuellt lagd, om jag förstått saken rätt (rätta mig om jag har fel), va? Är det därför du inte finner ämnet intresant? Själv tror jag att detta ämne skulle kunna inspirera till både "högtflygande" filosofiska och sociologiska diskussioner och mer vardagliga diskussioner.

Jag tror ju att det kan bli bra ändå därför sägar jag ju att jag gärna prövar, Vi är ju på ett filosofiforum och därför är det också all anledning i världen att tro det kommer att bli en god disskution/analys etc av boken. Det var överhuvudtaget ingen kritik av dig Stefan, jag tror att det kan bli bra:-)

Stefan

Inläggav Stefan » 15 jun 2006 00:39

hovnarr skrev:Gott, då måste vi skrida till handling. Jag föreslår att vi börjar med Spelet, eftersom intresset där är störst. Engelska utgåvan finns i pocket och kostar under hundralappen. Svensk inbunden version ligger på ca 150 i samtliga svenska nätbokhandlar.

När börjar vi läsa? Diskuterar vi per kapitel eller läser vi hela rasket och tar dialogen sen?

Tut tut
-narr-

Har inte tänkt på det, har du nåt förslag?

Skulle helst se att fler hakade på. Den här tråden har blivit klistrad och syns därför inte, av nån anledning, på förstasidan. Kanske att vissa inte sett denna tråd pga detta, vad vet jag.

Visst, vi kan läsa "Spelet" först.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 15 jun 2006 09:55

Vi kanske inte behöver angripa oss den så strukturerat. Titta t.ex. på "Mulholland Drive"-tråden, som först fick ett antal postare och sedan återupplivades när någon (t.ex. jag) sett filmen och ville kommentera. Du, skogis och jag verka på i alla fall. Vår diskussion en bit in i boken kan också locka flera.

Intressant iakttagelse kring klistrade trådar - vet inte vad det beror på. Ligger troligen i phb-forumets uppbyggnad, men ev. kan admin åtgärda det.

Försöker lägga vantarna på boken under helgen alt. början av nästa vecka.

-narr-

Varney

Inläggav Varney » 15 jun 2006 10:53

jag kan kanske haka på, ska bara hitta böckerna.
..det kan ju inte va så svårt..

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 15 jun 2006 15:59

Skitbra! Då börjar vi alltså med "Spelet" eller "The Game" av Neil Strauss.

Intresserade hittills: gråahår, Stefan, Skogsälvan, Varney och lilla jag. Alla övriga är hjärtligt välkomna. :)

Skriv era kommentarer i denna tråd. Jag gör en separat blänkare i Information-underformet för att komma runt klistrad-problematiken. På så sätt ser kanske fler vad som är på gång.

-narr-

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 15 jun 2006 16:53

Jag är gärna med. Är det någon deadline för när man ska ha läst böckerna?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 15 jun 2006 17:09

Tar väl bort klistret då, så länge :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 jun 2006 20:04

Så hur går det, mina vänner? Jag har beställt böckerna, men inte fått dem än. Förhoppningsvis dyker de upp på måndag. Hur ska vi organisera det hela? Jag tycker ju att det vore kul om vi diskuterade kapitelvis, men jag böjer mig gärna för andras önskemål. Det är bara det att jag tycker det är kul med en levande aktiv diskussion.

Och - pssst! Det är väldigt roligt om fler hakar på! Luipa tex.! Du kan väl var med? Popjimmy?

Jag tycker det verkar vara utmärt sommarläsning.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 24 jun 2006 22:08

Skogsälvan, kul att du tänker på mig. Jag kommer däremot snart att lämna landet och inte ha alls samma möjlighet att skriva på detta fin fina forum. Hade annars gärna deltagit i denna cirkel.

(och lärt mig några raggningstekniker på kuppen :wink: )
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 24 jun 2006 22:16

Skogsälvan:
Jag ska se om jag kan få tag i boken...

O

Inläggav O » 25 jun 2006 07:09

:wink:

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 25 jun 2006 12:39

Ah, nu kom jag på vilken bok det är ni pratar om.

Ska bli intressant att höra vad folk har att säga om Strauss bok... :D

Appropå det...
Vet ni at Angelina Jolie och Brad Pitt antagligen ska vara med i Ayn Rands Atlas Shrugged om 2 år? De är båda stora fans till Rand. :)
Det är var rätt roligt när jag läste denna artikel http://www.aftonbladet.se/vss/noje/stor ... 96,00.html

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 25 jun 2006 16:41

Så synd, Luipa! Rör det sig om en utomlandsflytt, eller semester?

Men kanske Popjimmy och O är intresserade av att diskutera detta ämne?

Stefan

Inläggav Stefan » 26 jun 2006 00:54

Luipa skrev:Skogsälvan, kul att du tänker på mig. Jag kommer däremot snart att lämna landet och inte ha alls samma möjlighet att skriva på detta fin fina forum. Hade annars gärna deltagit i denna cirkel.

(och lärt mig några raggningstekniker på kuppen :wink: )

Oj, tråkigt att höra. Kommer du inte ha internettillgång? När kommer du tillbaka?

Återgå till "Kultur - konstarterna"