Algotezza skrev:Censur är befogad därför att den är obefogad. Konsten, livet, behöver motstånd för att utvecklas och bli synlig, synligt. Bl.a. censur kan erbjuda ett sådant motstånd. Ju mer obefogad, desto större motstånd att övervinna. Utan motstånd stagnerar livet, konsten. Alternativet till utveckling är inte status quo utan stagnation och upplösning. Men hela tiden är varat närvarande i rörelsen, utvecklingen, för att skapa den elementära kontrast som gör skapande och upplevande möjliga.
"Point taken", men jag tror att förändring är omöjlig att förhindra. Stagnationen är en chimär, alla situationer är fullkomligt unika. I mina ögon är det helt enkelt en olycklig och obefogad uppdelning. Jag ser absolut inget ont i att upplösa villfarelsen. Konsekvensen av censuren är att konsten begränsas till vissa uttrycksformer - antingen gränsöverskridande eller konformitet (snäv dialektik).
Analogt har vi begreppet "makt", det finns inte "maktpositioner" och "maktlösa positioner" för i slutändan så är det varje enskild individ som själv väljer sina handlingar (och välja sina handlingar måste de fortgå med att göra även om inga order delas ut - det är ofrånkomligt).
I mer modern (postmodern) estetik talar man ibland om konst som blott och bart "atmosfärer" eller "stämningar" och sådana går inte förlorade, inte ens om alla färger tillåts.
.