Estetik - vad är vackert?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Estetik - vad är vackert?

Inläggav Pilatus » 23 jan 2025 14:00

xion skrev:Det vackra är känslor, inte bara för ögat utan främst för själen.

Vackert för själen? Estetik är läran om det sköna och handlar om varför något är vackert. Olika stilarter inom konst, litteratur och musik. Finns det sköna i konstverket, eller är det bara något som vi subjektivt tycker? En solnedgång har nämnts? Men varför skulle just en solnedgång vara vacker? För att den berör våra känslor?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jan 2025 15:51

Mödans skönhet som Xion tar upp - det handlar väl mer om tillfredsställelsen och känslan av nöjdhet efter en beundransvärd prestation än skönhet? Eller att det är skönt att ha det gjort? Däremot klättrar man upp på ett berg så kan det vara en vacker utsikt på toppen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jan 2025 16:02

Algotezza skrev:Mödans skönhet som Xion tar upp - det handlar väl mer om tillfredsställelsen och känslan av nöjdhet efter en beundransvärd prestation än skönhet? Eller att det är skönt att ha det gjort? Däremot klättrar man upp på ett berg så kan det vara en vacker utsikt på toppen.

Ja, så kan det upplevas, det finns en hel del som vi finner tillfredsställelse med att ha presterat. Men själen, ".. en otillständig fixering av vissa intermittenta livsförlopp" Rolf Lagerborg, Vad vi kunna veta om själen
Moderator

xion

Inläggav xion » 23 jan 2025 16:52

Pilatus skrev:
xion skrev:Det vackra är känslor, inte bara för ögat utan främst för själen.

Vackert för själen? Estetik är läran om det sköna och handlar om varför något är vackert. Olika stilarter inom konst, litteratur och musik. Finns det sköna i konstverket, eller är det bara något som vi subjektivt tycker? En solnedgång har nämnts? Men varför skulle just en solnedgång vara vacker? För att den berör våra känslor?

Istället för "själen", kanske man skulle kunna säga "vårt innersta".
Om känslan för vad som är "vackert" inte finns i själen, var finns den då?

xion

Inläggav xion » 23 jan 2025 17:04

Algotezza skrev:Mödans skönhet som Xion tar upp - det handlar väl mer om tillfredsställelsen och känslan av nöjdhet efter en beundransvärd prestation än skönhet? Eller att det är skönt att ha det gjort? Däremot klättrar man upp på ett berg så kan det vara en vacker utsikt på toppen.

Man kan inte begränsa skönhet till vad ögat ser och vad örat hör. Skönhet måste vara mera än så.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jan 2025 17:52

xion skrev:
Pilatus skrev:Vackert för själen? Estetik är läran om det sköna och handlar om varför något är vackert. Olika stilarter inom konst, litteratur och musik. Finns det sköna i konstverket, eller är det bara något som vi subjektivt tycker? En solnedgång har nämnts? Men varför skulle just en solnedgång vara vacker? För att den berör våra känslor?

Istället för "själen", kanske man skulle kunna säga "vårt innersta". Om känslan för vad som är "vackert" inte finns i själen, var finns den då?

Känslor uppstår i nervsystemet med dess stora organ hjärnan. Ser vi det som en mental process uppfyller det sköna ett antal estetiska premisser för vad skönhet innebär. Kant menade att smakomdömet bär i sig ett krav på allmängiltighet. Om jag säger att det eller det är vackert så förväntar jag mig att ni ska hålla med. Som till exempel en solnedgång. Ref. Jeanette Emt
Själv är jag inne på att konst har med konstverkets tillkomst att göra och på betraktarens förmåga att uppfatta skönhet och bildning. Skönheten är alltså både objektiv och subjektiv, både formella och litet irrationella (mångtydiga) aspekter.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 24 jan 2025 09:04

Låter som nåt som rika kärringar trummat igenom för att de duktiga skall göda deras bortskämda avkomma. Jävla skitsnack. Så länge "var och en efter förmåga" inte delas av ALLA.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jan 2025 09:07

xion skrev:

Man kan inte begränsa skönhet till vad ögat ser och vad örat hör. Skönhet måste vara mera än så.

Skönhet är väl något som smeker våra sinnesorgan... vilka andra källor har vi menar du? Har själen något slags direktkontakt med verkligheten utanför? Telepatiskt grundad skönhet?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jan 2025 09:12

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Vackert för själen? Estetik är läran om det sköna och handlar om varför något är vackert. Olika stilarter inom konst, litteratur och musik. Finns det sköna i konstverket, eller är det bara något som vi subjektivt tycker? En solnedgång har nämnts? Men varför skulle just en solnedgång vara vacker? För att den berör våra känslor?

Istället för "själen", kanske man skulle kunna säga "vårt innersta". Om känslan för vad som är "vackert" inte finns i själen, var finns den då?

Känslor uppstår i nervsystemet med dess stora organ hjärnan. Ser vi det som en mental process uppfyller det sköna ett antal estetiska premisser för vad skönhet innebär. Kant menade att smakomdömet bär i sig ett krav på allmängiltighet. Om jag säger att det eller det är vackert så förväntar jag mig att ni ska hålla med. Som till exempel en solnedgång. Ref. Jeanette Emt
Själv är jag inne på att konst har med konstverkets tillkomst att göra och på betraktarens förmåga att uppfatta skönhet och bildning. Skönheten är alltså både objektiv och subjektiv, både formella och litet irrationella (mångtydiga) aspekter.

Du menar att skönhet grundas inte bara på själva upplevelsen utan om kunskap om verkets tillkomst och vem som gjort det? Om Hill provar sina färgpennor på det bruna omslagspapperet är det stor konst och om någon annan icke erkänd konstnär provar en färgpenna med exakt samma streck och färg är det ingen konst alls?

Jag minns min teckningslärare från gymnasiet i Trelleborg och vårt besök på Museet i Trelleborg där det just var en utställning med Hills sjukdomskonst bl.a. På en bit brunt omslagspapper hade Hill just dragit några svarta streck och min lärare sade förtjust något i stilen: "En fantastisk bild! Man kan tänka sig att det är ett vattenfall och bakom det står några hjortar!"
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jan 2025 09:13

Anders skrev:

Låter som nåt som rika kärringar trummat igenom för att de duktiga skall göda deras bortskämda avkomma. Jävla skitsnack. Så länge "var och en efter förmåga" inte delas av ALLA.

Kanske det snarare är de rika gubbarna...
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 24 jan 2025 10:11

Algotezza skrev:
xion skrev:

Skönhet är väl något som smeker våra sinnesorgan... vilka andra källor har vi menar du? Har själen något slags direktkontakt med verkligheten utanför? Telepatiskt grundad skönhet?

När det gäller en dikt så är det knappast sinnesorganen som är källan till skönheten.

......
och dikten är icke som blommornas doft
som färgade bågen i skyar
det sköna du bildar är mera än stoft
och åldren dess anlet förnyar
det sköna är evigt, med fiken håg
vi vaska dess gullsand ur tidens våg
.....
/Tegner

xion

Inläggav xion » 24 jan 2025 10:21

Av en händelse hittade jag en bok av Aldous Huxley som jag inte har läst.
Den heter "En port till andra världen".
Jag har bara börjat i den men tydligen handlar den om ett experiment som han deltog i om verkningarna av meskalin.
Tydligen ger drogen bland annat förstärkningar av skönhetsupplevelser.

Kanske är det som jag har trott att skönhet handlar om kemi. Att all lycka som finns är kemisk lycka.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jan 2025 11:28

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Man kan inte begränsa skönhet till vad ögat ser och vad örat hör. Skönhet måste vara mera än så.

När det gäller en dikt så är det knappast sinnesorganen som är källan till skönheten.

......
och dikten är icke som blommornas doft
som färgade bågen i skyar
det sköna du bildar är mera än stoft
och åldren dess anlet förnyar
det sköna är evigt, med fiken håg
vi vaska dess gullsand ur tidens våg
.....
/Tegner

Dikten ger upphov till inre bilder som härrör från vår perception plus tolkning därav och en smula fantasi. All fantasi bygger på vad vi förnummit, den är uppbyggd av delar vi hämtat från våra förnimmelser som kombinerats på nytt sätt av fantasin. Som att bygga med lego.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jan 2025 11:29

xion skrev:Av en händelse hittade jag en bok av Aldous Huxley som jag inte har läst.
Den heter "En port till andra världen".
Jag har bara börjat i den men tydligen handlar den om ett experiment som han deltog i om verkningarna av meskalin.
Tydligen ger drogen bland annat förstärkningar av skönhetsupplevelser.

Kanske är det som jag har trott att skönhet handlar om kemi. Att all lycka som finns är kemisk lycka.

Det finns kemisk olycka och kemiskt lidande också.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 jan 2025 11:49

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Själv är jag inne på att konst har med konstverkets tillkomst att göra och på betraktarens förmåga att uppfatta skönhet och bildning. Skönheten är alltså både objektiv och subjektiv, både formella och litet irrationella (mångtydiga) aspekter.

Du menar att skönhet grundas inte bara på själva upplevelsen utan om kunskap om verkets tillkomst och vem som gjort det? Om Hill provar sina färgpennor på det bruna omslagspapperet är det stor konst och om någon annan icke erkänd konstnär provar en färgpenna med exakt samma streck och färg är det ingen konst alls?

Jag minns min teckningslärare från gymnasiet i Trelleborg och vårt besök på Museet i Trelleborg där det just var en utställning med Hills sjukdomskonst bl.a. På en bit brunt omslagspapper hade Hill just dragit några svarta streck och min lärare sade förtjust något i stilen: "En fantastisk bild! Man kan tänka sig att det är ett vattenfall och bakom det står några hjortar!"

Ja, psykoanalysen och psykoser intresserade stort under en tid. Hill var en mästare och gjorde många mycket vackra målningar. Men det kom något vid sidan då man började gå igenom allt han tecknat under sin sjukdomstid. Om det är stor konst, knappast - men det hade intresse för den allmänna publiken och alla som intresserade sig för schizofreni och hallucinationer.

Skisser och teknik kan däremot vara av intresse för den som är mer intresserad av konst och dess estetiska uttryck.

Giovanni Domenico Tiepolo i.jpg
Giovanni Domenico Tiepolo i.jpg (59.27 KiB) Visad 2564 gånger
Moderator

Återgå till "Kultur - konstarterna"