Filosofiforum.coms bokklubb

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 jul 2006 22:52

Nu tar jag tjejernas perspektiv:
Men Skogsälvan. Vad är du egentligen upprörd över? Jag menar du själv har ju fått gått igenom hela limosin karusellen, varför ska inte andra få göra det om de vill det?

Nu tar jag ett allmänt perspektiv:
Alltså det är ju en vanlig reaktion att gnälla på människor som är i en mognadsfas man själv nyss gått igenom, jag gör antagligen det själv.

Nu riktar jag mig mot dig:
Men ärligt talat, tror du verkligen att du kan förändra cirkusen i världen genom att säga till dessa tjejer att det dom gör är "fel"/"dåligt"? Det är klart det är onödigt, men är detta inte en insikt de måste komma till själva?

Nu tar jag ditt perspektiv:
Iofs så håller jag på ett annat plan naturligtvis med dig Skogälvan, hela cirkusen ÄR idiotisk.

Nu riktar jag mig mot dig igen:
Men som sagt, ska DU verkligen ta på dig hela ansvaret för cirkusen? Jag tycker naturligtvis det är bra att du tar ansvar, till skillnad från människor totalt utan någon som helst empatisk förmåga. Men... Blir situationen bättre av att du mår dåligt av den?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 05 jul 2006 23:04

PopJimmy, Bard är en av de mest kreativa människor som finns i det här landet. Vem fan bryr sig om hur han tolkar buddhismen och Nietzsche. Det enda som har någon betydelse är hur karln bär sig åt. Hur bär han sig åt?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jul 2006 23:07

Det kanske du har rätt i, jimmy. Du är klok. Kanske jag borde låta dem pråla sig och ha sig och och åka lite limo för att fatta att det är inget att ha. Jag har dock inte menat något illa mot någon i dessa inlägg. Gillar Ebba att stuva in kastrullerna på en hylla för att få plats med skorna i kastrullskåpet är det så klart bra. Men jag vill inte bli förknippad med dessa mönster för att jag liksom Ebba är en kvinna och jag tycker att jag har betydligt sundare inställning till livet än vad Ebba har. Jag vill inte förknippas med det hela.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 05 jul 2006 23:09

Ok, vad bra. Vi diskuterar och ser saken och oss själva ur olika perspektiv. Nu till frågan: Vad ska vi göra? Några kreativa idéer? Eller ska vi fortsätta diskutera á la Peoples front of judéa?

Jag hörde talas om en person som valde datautbildning bara för att det verkade bekvämt att sitta framför en dator och trycka på tangenterna. Det är ju inte så jobbigt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jul 2006 23:15

Fication, du är så välkommen så att bjuda på dig själv. Det tycker jag att jag har gjort tillräckligt för stunden. Be oss inte att prata. Prata själv.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 jul 2006 23:16

Fication skrev:PopJimmy, Bard är en av de mest kreativa människor som finns i det här landet. Vem fan bryr sig om hur han tolkar buddhismen och Nietzsche. Det enda som har någon betydelse är hur karln bär sig åt. Hur bär han sig åt?
Oj oj. Är du seriös? Har jag nuddat någon känslig punkt eller driver du med mig för att testa mig?

Mest "kreativa människor", utifrån vaddå? Hur mäter du det? Vilken måttstock eller värdering utgår du ifrån?

Nej det finns två typer av revolter, och hans revolt är den omogna typen. Han är förkonventionell och inte postkonventionell. En postkonventionell människa hatar inte humanismen som tanke. Däremot kan man vara emot den "humanistiska instutitionen".

Det är klart det spelar roll hur han tolkar Nietzche, hur han tolkat Nietzsche ligger ju till grund för hela hans beteende, det är uppenbart när man läser artikeln. Jag har stött på exakt samma värde meme förut, jag har flera vänner som beter sig likadant, sen är min storebror likadan.

I grund och botten handlar det om man tror på kärlek eller inte gör det. Bard gör inte det, och det är nästan alltid tidiga barndomen som formar ens människoruppfattning.

Det är en underliggande känslomässig frustration hos Bard. Han gör som sagt The Darth Vader move, han har sett igenom det sociala spelet, men tappat bort sig i meningslösheten och söker sig därför till (den dåliga versionen av) hedonism.

Han måste penetrera meninglösheten djupare, annars kommer han vara hopplöst förvirrad. Penetrerar man den relativa meningslöheten på djupet så hittar man mening, det har inte Bard gjort. Han gick tillbaka till ytan.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 jul 2006 23:21

Skogsälvan skrev:Det kanske du har rätt i, jimmy. Du är klok. Kanske jag borde låta dem pråla sig och ha sig och och åka lite limo för att fatta att det är inget att ha. Jag har dock inte menat något illa mot någon i dessa inlägg. Gillar Ebba att stuva in kastrullerna på en hylla för att få plats med skorna i kastrullskåpet är det så klart bra. Men jag vill inte bli förknippad med dessa mönster för att jag liksom Ebba är en kvinna och jag tycker att jag har betydligt sundare inställning till livet än vad Ebba har. Jag vill inte förknippas med det hela.
Jag håller naturligtvis med dig. Men vissa människor har inte fått denna insikten ännu. Det är plågsamt att se detta när man själv gått igenom det, eftersom man identifierar sig med människorna. Men som sagt, hur mycket du än försöker hjälpa dessa människor, så kommer de att tolka det som du bara är avudsjuk, de har inte erfarenheterna av de mörkare sidorna ännu.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 jul 2006 23:28

Fication skrev:Ok, vad bra. Vi diskuterar och ser saken och oss själva ur olika perspektiv. Nu till frågan: Vad ska vi göra? Några kreativa idéer? Eller ska vi fortsätta diskutera á la Peoples front of judéa?

Jag hörde talas om en person som valde datautbildning bara för att det verkade bekvämt att sitta framför en dator och trycka på tangenterna. Det är ju inte så jobbigt.
Utveckla gärna din ståndpunkt. Jag förstår inte vad du försöker säga, men det låter intressant.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jul 2006 23:32

Jag vet, jimmy, du har rätt, men det är SÅ svårt för mig.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 jul 2006 23:36

Jag vet hur det känns. Jag har själv mått skitkasst senaste månaderna, och haft folk upp till öronen som säger hur jag "borde göra för att må bättre". Jag hatar när människor försöker förminska mina känslor, när människor inte är så försiktiga som de borde vara. Men vi alla är som sagt bara människor.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 06 jul 2006 00:10

Bard är kreativ, tro mig, även om han gör 'fula' och smaklösa saker (källa: Fredrik Härén). Bard ond? Ha! Bard märks, något gör han rätt.

1. Jag tycker att det är viktigt att interagera med världen eftersom jag vill förändra den.
2. Jag dömer inte världen för hur den ser ut. Det är ingens fel att världen ser ut som den gör.
3. Det finns spelregler för hur interaktion med världen går till. Jag försöker att lära mig dessa. Jag vill lära mig dessa.
4. Ebba är inte ond, hon gör sin grej och hon gör det bra. Grattis! Det faktum att det går bra för henne är att världen som den ser ut ger henne utrymme.
5. Jag vill göra min grej och jag vill försöka forma den så att den märks (se 1).
6. P.g.a. min bristande förmåga att kommunicera utlöste jag mycket långvariga ätstörningar hos en annan människa. Många gånger har jag fått mycket negativa responser hos andra pga klantighet.
7. Jag har ingen smak, men jag vill ha och jag försöker skaffa.
8. Jag vägrar fastna i åsikter, ideal och ståndpunkter. Det är i vissa fall en nackdel, men det skiter jag i.
9. Skit i vad andra tycker.
10. Sluta gnäll och gör något! Kom med en kreativ idé, tro på idén, ställ upp ett mål, gör en handlingsplan och sätt igång och handla! Sätt ett avtryck i historien!
11. Jag är förmodligen den dummaste i sällskapet, men är det det som räknas? Vad är det som räknas? Vad pysslar vi med? Vad handlar det om? Mest utvecklad (avvecklad)? Lyckligast? Argast? Jämfört med vem? Vem räknar?
12. Förbanna inte mörkret, ...
13. När jag gick på mellanstadiet och läste om hur kung och riksdag slogs om makten så tyckte jag att de kunde vara vänner och dela på makten allihopa. Jag var oerhört naiv. Det är jag fortfarande. Jag har ännu inte fått mina illusioner krossade av livet.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 jul 2006 01:04

Fication skrev:Bard är kreativ, tro mig, även om han gör 'fula' och smaklösa saker (källa: Fredrik Härén). Bard ond? Ha! Bard märks, något gör han rätt.
Jag säger inte att han är "binärt ond", jag tycker bara att han har för mycket onda/förkonventionella influenser. För att ta ett annat exempel: Alltså bara för fattiga, fula, anarkisk punkare eller Hells angels medlemmar är mot systemet så innebär det det inte att de är kreativa, de saknar helt enkelt det postkonventionella ansvaret. Man kan inte ha en bas som enbart är individcentrerad. Man måste balansera individuella rättigheter med kollektivt ansvar. Att säga att man hatar humanism är för mig en tydlig signal på att man inte tar det kollektiva ansvaret. Visst jag tycker även anarkistpunkare som vill krossa systemet har en poäng, men de sitter bara på halva kakan.

Sen tror jag nog att Bard är kreativ. ingen tvekan om det. Alltså jag tror han ganska bra går att jämföra med piratbyrån, som även dom grundar sig liknande värdering meme. Piratbyrån märks också. Jag gillar naturligtvis det piratbyrån gör. Bard och Piratbyrån ligger "väldigt mycket i tiden" enligt mig. Jag gillar Piratbyrån, men på många sätt är deras grundläggande filosofi inte tillräckligt djup i andra sammanhang. Piraterna behövs, men alla kan inte vara 100% sjörövare, då skulle samhället kollapsa. Vi behöver dock tillåta sjörövande för allas bästa. Samhället måste bygga på ömsesidighet, och ansvar lika mycket som de ska bygga på individuella rättigheter och individuell frigörelse från meningsystem. Vi måste alltså ha en gemensam grund och det är ömsesidighet. En ömsesidighet som begränsar människors friheter att utnyttja omogna människor.

Men som sagt, Bert Karlsson är också kreativ och detta märks något enormt. Han har bara gått ut grundskolan men fattat mer än människor med 20.0 i snitt som gått marknadsföring på Handels i Stockholm. Men han har fortfarande bristande moraliska insikter. Det är inte sunt att stötta och ge ett band som Ultima Thule ett skivkontrakt, bara för att det finns en stor marknad för människor som gillar musik med hatinslag. Många entreprenörer i Sverige ser dock upp till människor som Bert Karlsson och detta ligger även väldigt mycket i tiden. Men jag tycker det är fegt att ligga i tiden, man måste våga se frammåt, och då pratar jag inte om ekonomiska vinster för privata intressen utan kvalitativt välmående för alla levande varelser.

1. Jag tycker att det är viktigt att interagera med världen eftersom jag vill förändra den.
Ja, detta håller nog de flesta med om. Speciellt alla olika former av aktivister vi aldrig hör talas om eftersom de inte får något utrymme i kommersiella kanaler.

2. Jag dömer inte världen för hur den ser ut. Det är ingens fel att världen ser ut som den gör.
Detta låter extremt förkonventionellt. Den förkonventionella är egocentrisk, dvs når inte upp till den nödvändiga insikten om balansen i kollektivet, Han säger att det är INGENs fel att världen är skit.
Den konventionella gör det motsatta misstaget, han är istället etnocentrisk och säger att det är ALLA är skyldiga (modifikation: Alla som inte delar hans ideologi.
Den postkonventionelle har dock penetrerat denna dualism. Det är både ALLA och INGENS fel. Den postkonventionellt resonerar med mer fuzzy logic, dvs att varje sanning inte är svart/vit. Sanningen är i procent. Det är ingens fel från början att det är skit, men efter en viss tid så måste alla axla sitt ansvar för att försvara ömsesidigheten, alla bör alltså sträva mot ett ansvar, men inte till den nivån att de mår dåligt av att de känner sig maktlösa. I dagens klimat så har vi inga mekanismer i samhället som tvingar människor att ta andra människors perspektiv. Det enda vi har är ett juridiskt system som avgör detta i domstolar. Men detta är en väldigt naiv syn, vi väntar till att människor passerar sista tröskeln. Vi bryr oss inte om människor som söker psykvård flera gånger. Vi tycker inte det är värt resurserna - otroligt sorgligt och naivt tycker jag, eftersom när det väl gått så långt att olyckan är framme, då blir människor plötsligt helt paffa och tagna på sängen. Så är det med alla våldshandlingar, allt från samurajmannen, hundattacker, skolmassakrar i usa till stora politiska draman som 9/11. Brist på ett integralt förhållningsätt.

3. Det finns spelregler för hur interaktion med världen går till. Jag försöker att lära mig dessa. Jag vill lära mig dessa.
Låter väldigt instrumentellt, detta är nödvändigheter alla behöver lära sig. Säger dock inget om vad du har för värderingar eller avsikter.
4. Ebba är inte ond, hon gör sin grej och hon gör det bra. Grattis! Det faktum att det går bra för henne är att världen som den ser ut ger henne utrymme.
Det Ebba gör behövs, men inte i så stor utsträckning som det nu får. Det Ebba gör är att fånga människor i en fas i livet. Denna fas behövs i tidiga tonåren, men sen är det dags att gå vidare. Ebbas skit får helt enkelt för mycket plats. Ebba är f.ö. en naiv bortskämd snorunge som är född på röda mattan och matad med guldbestick. Men som sagt, det är inte hennes fel. Jag gillar Ebba. Men hon får som sagt för mycket plats. Det finns otroligt många genier i samhället som inte alls får samma plats. Poeter, musiker, konstnärer, politiska aktivister etc som ingen jävel bryr sig som, eftersom de inte får något utrymme på de kommersiella kanalerna. De som äger kanalerna vill hela tiden elda upp männoskors behov av att köpa eftersom vi lever i en kapitalistiskt system som bygger på efterfrågan. Det människor med kapital vill göra är att hela tiden skapa efterfrågan för produkter. Olika typer av aktivister får inget utrymme för att deras budskap befiar människor från behovet att köpa massa produkter.
5. Jag vill göra min grej och jag vill försöka forma den så att den märks (se 1).
Vi lever som sagt i en individualistisk tidsålder då människan blir mer och mer fri att göra sin grej. Det är naturligtvis väldigt bra. Men många gör sin grej till att utnytja andra människor. Nietzsches ideal är inte att skapa makt över andra, utan att få makt över sig själv. Många som misstolkar Nietzsche tror däremot att det är okej att utnyttja andra, men de är som sakt moralisk förkonventioella. Nietzsche var moraliskt postkonventionell. Nietzsche snackar om BEYOND good and evil, inte BEFORE good and evil. Många sorgliga stackare har dock aldrig nått upp till den intersubjektiva förmågan att förstå det konventionella ansvaret vi alla har. Detta är som sagt oftast inte lika sorligt för människorna själva, som för alla andra. Men oftast slutar moraliskt underutvecklade människor väldigt isolerat eftersom de i sin cynism aldrig får kontakt med andra människor.

6. P.g.a. min bristande förmåga att kommunicera utlöste jag mycket långvariga ätstörningar hos en annan människa. Många gånger har jag fått mycket negativa responser hos andra pga klantighet.
Jag vet inte vad jag ska säga. Detta är naturligtvis väldigt olyckligt. Kommunikationsproblem är som sagt grunden för de flesta sociala konflikter. Olyckligt att andra kallar dig klantig, eftersom vi alla föds omogna och detta är något vi inte kan rå för. Alla gör misstag.

9. Skit i vad andra tycker.
10. Sluta gnäll och gör något! Kom med en kreativ idé, tro på idén, ställ upp ett mål, gör en handlingsplan och sätt igång och handla! Sätt ett avtryck i historien!
Bra poänger, svåra att överföra till andra dock. Men vi måste ju fortsätta kämpa för detta.

11. Jag är förmodligen den dummaste i sällskapet, men är det det som räknas? Vad är det som räknas? Vad pysslar vi med? Vad handlar det om? Mest utvecklad (avvecklad)? Lyckligast? Argast? Jämfört med vem? Vem räknar?
Utvecklingspsykologer pratar om olika former av mänskliga kapaciteter eller förmågor. I ett värderingsmässigt relativistiskt klimat är det som sagt politiskt inkorrekt att komma med åsikter om vad som på något sätt är grundläggande mänskliga drag. Men jag tycker att den integrala filosofin/psykologin har gjort en extremt bredkartläggning av människan, men detta är som sagt väldigt kontroversiella saker i ett (naivt) värderingsmässigt relatvistiskt samhällstillstånd. Jag säger inte att relativism är naivt, den har dock en sund och en sund variant, och just nu har den osunda ett väldigt övertag.

13. När jag gick på mellanstadiet och läste om hur kung och riksdag slogs om makten så tyckte jag att de kunde vara vänner och dela på makten allihopa. Jag var oerhört naiv. Det är jag fortfarande. Jag har ännu inte fått mina illusioner krossade av livet.
Kanske borde läsa mer integral filosofi?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 06 jul 2006 10:46

PopJimmy skrev:
Kanske borde läsa mer integral filosofi?

Nej, det handlar inte om utvecklingsnivå. Det handlar om vad jag har för värderingar och avsikter. Alltså svaret på din kommentar på fråga 3. Säger du 1:st tier säger jag "Whatever".

Jag tycker att många fastnar i ett ställningstagande, tex att det är för många som tar för mycket uppmärksamhet och därför är det fult att ta uppmärksamhet, därför ska jag leva som en tyst liten mus resten av livet. Lev! Skapa! Sprid ljus, kärlek och spontanitet! Vänta till det finns något vettigt att säga och sen: SKRIK UT DET!!

Det jag gör nu är att droppa värdeladdade ord så att du ska uppgradera mig till turkos. ;)

Intressant riktning det blev på diskussionen, det skulle vara manligt vs kvinnligt men blev ytlighet vs djup istället. Ok, var har vi könsperspektivet här då?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 06 jul 2006 13:34

Jag undrar om du missuppfattar mig, Fication. Jag skulle verkligen inte kalla Ebba för ond. Om Ebba trodde jag var avundsjuk och jag sa lugnt åt henne "Titta in i mina ögon, titta djupt och ser du ett uns avund där så är du blind." Då skulle vi kunna snacka onska från min sida.
Jag har inget intresse av att krossa själar.

Och visst tycker jag att det är mysigt med gulliga, rosa, hjärtformade badbomber, massage, roliga kläder och allt det där "because I´m worth it-grejen."
Det är bara det att Ebba överdriver det hela. Hade hon nöjt sig med sina klädtips, sminkråd och listor på inköpsställen - ja, då hade jag bara tyckt att det var gäspningsframkallande läsning för jag tycker inte ämnet är direkt intressant, det är tråkigt skrivet. Men tjejen nöjer sig inte med det!

Är det någon annan här som ens har läst boken? Hon delar ju med sig om sina tips om hur man ska bete sig, hur man ska behandla killar, hur man ska vara. Och det är inte framställt som tips, utan Ebba säger att det är ett "big no-no". Ebba snackar skit. Ebbas bok läses av unga tjejer som vill vara glammiga eftersom det är de rådande idealen.

Den rika flicka plockar på sig ett par sunkiga jeans för att hon är så less på cirkusen och vips ska alla tjejer ha sunkiga jeans för att leka den rika flickan, hon som bara ville vara sig själv. Att sådana här böcker ens publiceras är för att det gynnar marknaden som gnuggar händerna förtjust över viljan till överkonsumtion. Ebba har ju också lagt in praktiska råd om hur man ska slänga för att få plats med nytt. Det står mig upp i halsen. Sedan slänger Ebba in att vi övertvättar våra jeans och att en månadstvätt och lite vädring är det bästa. Förhoppningsvis använder hon då inte sina jeans. Det är ju äckligt att inte tvätta sina kläder. Hon uttrycker sig inte tydligt och klart. Jag tycker hon har dålig smak och definitivt en dålig förebild.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 jul 2006 14:32

Fication skrev:Jag tycker att många fastnar i ett ställningstagande, tex att det är för många som tar för mycket uppmärksamhet och därför är det fult att ta uppmärksamhet, därför ska jag leva som en tyst liten mus resten av livet. Lev! Skapa! Sprid ljus, kärlek och spontanitet! Vänta till det finns något vettigt att säga och sen: SKRIK UT DET!!
Men detta är ju bara för vi fortfarande har ett hämmande kristet arv kvar och fortfarande är i en social frigörelseprocess.

Nu är vi en relativistiskt/moraliskt frigörelsefas och då får skirka ut vad du vill, oavsett om det är röd/blåa ideologier som stöttar rasicism, röd/oranga/gul som stöttar aggressiv ala social darwinism eller http://en.wikipedia.org/wiki/Laissez-faire_capitalism eller starkt blåa grupper som livets ord som är extremt blåkonventionella-konservativa http://www.livetsord.se/

Sen tycker jag nog att Blood and Honour - Combat 18 och liknande organisationer skriker ut vad de vill, och kämpar för vad de tycker är det högsta goda. Jag Citerar Blood and Honours hemsida: "No longer will weaklings rule the White Man by lies and deceit, but, the warrior will make his comeback, and rule by strength, honesty and love for his race." --- IAN STUART " Alltså kan det bli mer röd/blått än så här?
http://www.skrewdriver.net/
Bild

Men du, hur är det med Blood and Honour? Följer inte de ditt råd?????: "Lev! Skapa! Sprid ljus, kärlek och spontanitet! Vänta till det finns något vettigt att säga och sen: SKRIK UT DET!!"

Tycker du inte att Blood and Honour står sida vid sida med Ebba, eftersom båda är förespråkare för kärlek?

Livets ordarna verkar även ha ett och annat och säga om kärlek: "I Apostlagärningarna 10:38 står det att "Jesus vandrade omkring och gjorde gott och botade alla sjuka". Det är ett uttryck för Guds oändliga kärlek till människan, att Jesus botar de sjuka. Han fylldes av Guds helande kraft, han ömkade sig över de svaga och resultatet blev att han botade dem. Detta är inte förakt för svaghet, utan kärlek som uttrycker sin omsorg för människors lidande och det är kraft från Gud som förvandlar deras liv. "

Jag förstår naturligtvis vad du menar när du säger:
Fication skrev:Nej, det handlar inte om utvecklingsnivå. Det handlar om vad jag har för värderingar och avsikter. Alltså svaret på din kommentar på fråga 3. Säger du 1:st tier säger jag "Whatever".
Du tycker alltså att Blood and Honour, Ebba och Livets ord gör ett bra jobb bara för de säger vad de tycker??

Detta är min uppfattning:
Pluralismen föder narcissismen.

Blood and honour är fortfarande kvar på dagis.
Livets ord fortfarande kvar i lågstadiet.
Ebba fortfarande kvar i högstadiet.

Återgå till "Kultur - konstarterna"