Filosofiforum.coms bokklubb
Moderator: Moderatorgruppen
Jag får återkomma om Ebba, jag har bokat hennes bok nu.
Skogsälva, varför är det fel att betala 3000 för ett par jeans? Vad är det för fel på lyxkonsumtion? Om vi nu bortser från att det kan vara smink testat på djur, lyxklänningar sydda av kinesiska barn och jeans så otvättade och äckliga att folk i närheten får astmaattacker. Anta att jag samlar in älgbajs i en burk och säljer till en tysk för 200 euro, är det då fel?
Jag tycker att det är bra att Ebba, Blood and Honor och Livets ord säger vad de står för. Då vet man var man har dem. F.ö. verkar det som om du tar en detalj av vad jag säger och förespråkar och upphöjer den detaljen till min lag utifrån vilken allting ska ordnas. Att ta plats och uppmärksamhet menar jag inte är det viktigaste i världen. Jag försöker inte krossa något kristet strävsamt ideal.
Det kan vara bra att ha koll på världen så att man kan göra avvägningen om man tillför den något eller om man snyltar på den. Sedan när man gör sin grej tycker jag att det känns bättre om man tillför den något. Och det är ofta ganska svårt. Jag kan bara stå för vad jag själv gör.
Skogsälva, varför är det fel att betala 3000 för ett par jeans? Vad är det för fel på lyxkonsumtion? Om vi nu bortser från att det kan vara smink testat på djur, lyxklänningar sydda av kinesiska barn och jeans så otvättade och äckliga att folk i närheten får astmaattacker. Anta att jag samlar in älgbajs i en burk och säljer till en tysk för 200 euro, är det då fel?
Jag tycker att det är bra att Ebba, Blood and Honor och Livets ord säger vad de står för. Då vet man var man har dem. F.ö. verkar det som om du tar en detalj av vad jag säger och förespråkar och upphöjer den detaljen till min lag utifrån vilken allting ska ordnas. Att ta plats och uppmärksamhet menar jag inte är det viktigaste i världen. Jag försöker inte krossa något kristet strävsamt ideal.
Det kan vara bra att ha koll på världen så att man kan göra avvägningen om man tillför den något eller om man snyltar på den. Sedan när man gör sin grej tycker jag att det känns bättre om man tillför den något. Och det är ofta ganska svårt. Jag kan bara stå för vad jag själv gör.
Oj trodde vi skulle diskutera Spelet. Kanske bör starta en tråd som heter typ "Spelet, Neil Strauss".
Jag håller med om att Ebba liksom Strauss skapar kloner av sig själv. Det är inte fel att vara intresserad av kläder, stil, smink ja ytlighet. Men varför inte skapa en egen stil istället för att ta Ebbas stil? Det är så tråkigt när man går på gatan och märker att nästan alla ser likadana ut, få som vågar sticka ut. Att köpa ett speciellt par jeans för att det är "inne" eller en tröja för att det är rätt märke blir väldigt tråkigt.
Jag använde mina jean i över ett halvår nästan dagligen utan att tvätta dem. Gick alldeles utmärkt.
Stoppa dem i frysen några dygn.
Jag håller med om att Ebba liksom Strauss skapar kloner av sig själv. Det är inte fel att vara intresserad av kläder, stil, smink ja ytlighet. Men varför inte skapa en egen stil istället för att ta Ebbas stil? Det är så tråkigt när man går på gatan och märker att nästan alla ser likadana ut, få som vågar sticka ut. Att köpa ett speciellt par jeans för att det är "inne" eller en tröja för att det är rätt märke blir väldigt tråkigt.
Skogsälvan skrev: Sedan slänger Ebba in att vi övertvättar våra jeans och att en månadstvätt och lite vädring är det bästa. Förhoppningsvis använder hon då inte sina jeans. Det är ju äckligt att inte tvätta sina kläder. Hon har dålig smak...
Jag använde mina jean i över ett halvår nästan dagligen utan att tvätta dem. Gick alldeles utmärkt.
Jag har för mig att Rousseau menade att han var den godaste av alla mänskor eftersom han alltid följde sina impulser - han var inte som den vanlige borgaren "hämmad". Att han alltid följde sina impulser ledde alltsomoftast till rätt så svinaktigt beteende.
Rousseau trodde att naturen själv hade ordnat det så att om vi bara fäljde våra naturliga impulser skulle allt bli bra. Det var konventionerna, civilisationen, som förstörde saker och ting för oss. Jag är av rakt motsatt uppfattning: för att livet ska funka kan vi inte blint, oreflekterat, lyda våra naturliga impulser utan istället för det första lära oss vilka våra impulser är och för det andra i viss mån styra dom (man får dock inte styra dom för mkt - en lära som t ex försöker undertrycka sexualdriften helt är dömd att få omfattande problem, vilket skulle bevisas de senaste åren).
Rousseau trodde att naturen själv hade ordnat det så att om vi bara fäljde våra naturliga impulser skulle allt bli bra. Det var konventionerna, civilisationen, som förstörde saker och ting för oss. Jag är av rakt motsatt uppfattning: för att livet ska funka kan vi inte blint, oreflekterat, lyda våra naturliga impulser utan istället för det första lära oss vilka våra impulser är och för det andra i viss mån styra dom (man får dock inte styra dom för mkt - en lära som t ex försöker undertrycka sexualdriften helt är dömd att få omfattande problem, vilket skulle bevisas de senaste åren).
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Då antar jag att du som har uttryckt ditt gillande för Ebba baserar det på andra fakta än jag har. Jag har bara läst hennes bok. Dela gärna med dig av detta så får jag ett större perspektiv att gå på.
Att pröjsa 3 papp för jeans är dels ett tecken på inre brister som man försöker kompensera. Dels strider det mot mina värderingar när världen ser ut som den gör. Jag kan inte rättfärdiga för mig själv att jag konsumerar på det viset och jag vet att jag ser bra ut i vad fan jag än tar på mig.
Ja, du tycker att det är bra att de säger vad de står för. Det tycker jag också. Men enkla mönster tråkar ut mig, vad säger du?
Vill du förtydliga vilken detalj av dig jag använder? Jag har ingen aning om vem du är. Hur skulle jag veta det?
Hmmm *kliar mig i huvudet* - nu är det verkligen något jag har missat - "krossa ett strävsamt kristet ideal" - har ingen aning om vad du talar om.
Att pröjsa 3 papp för jeans är dels ett tecken på inre brister som man försöker kompensera. Dels strider det mot mina värderingar när världen ser ut som den gör. Jag kan inte rättfärdiga för mig själv att jag konsumerar på det viset och jag vet att jag ser bra ut i vad fan jag än tar på mig.
Ja, du tycker att det är bra att de säger vad de står för. Det tycker jag också. Men enkla mönster tråkar ut mig, vad säger du?
Vill du förtydliga vilken detalj av dig jag använder? Jag har ingen aning om vem du är. Hur skulle jag veta det?
Hmmm *kliar mig i huvudet* - nu är det verkligen något jag har missat - "krossa ett strävsamt kristet ideal" - har ingen aning om vad du talar om.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Ok, marlon, det tar ju kål på bakterierna, så det kan ju vara ett alternativ. Jag antar att du stryker dem efteråt? Jag är alldeles för indoktrinerad i att förknippa min sköljmedelsdoft med renhet så för mig skulle det inte vara ett alternativ. Dessutom är jag drullig och klampar runt lite här och där och spiller kaffe och har mig och det går ju inte bort i frysen. Jag antar Ebba står stilla mycket. Eller också pysslar hon bara om sina orörda jeans lite kärleksfullt en gång i månaden. Jag vet som sagt var inte vad hon menar.
Men Fication! Du säger: Sedan när man gör sin grej tycker jag att det känns bättre om man tillför den något. Blood and Honour, Livets ord och Ebba tycker ju ALLIHOPA att de tillför något! Du säger att du tycker det är "bättre" om det "tillför", men du menar alltså att du tycker det är "bättre" om det "tillför" något som DU står för. Men Blood an Honour, Livets ord och Ebba skiter i vad DU står för, de kör redan sin grej. De tycker redan att de tillför saker utifrån deras begränsade oförmåga att ta andras perspektiv. Blood and honor vill ha mera rött/blått, Livets ord blått och Ebba orange. Du tycker ju bara att saker tillför något när du tycker de passerar DINA värderingar (som av vad du ger uttryck för mest är oranga). Dessa människor skiter fullständigt i dina (oranga) värderingar. De tycker de tillförnågot som är bättre för världen - det tycker ALLA. Men Blood and Honour vill att världen ska vara röd/blå, de är fast i sin oförmåga att ta andras perspektiv för de är ännu inte gröna. Blood and Honour vill rädda världen, men de tror att de räddar världen genom att uttrycka den vita rasens överlägsenhet i styrka (röd), ära (blå) och kärlek (universiell). Ebba vill rädda världen (eller hon vill inte rädda, men hon vill göra den till ett bättre ställe) genom att propagera för orange, (achive) och kärlek. i Ebbas värld är en lyckliga människan den som har råd med 50 000krs väskan.Fication skrev:Jag tycker att det är bra att Ebba, Blood and Honor och Livets ord säger vad de står för. Då vet man var man har dem. F.ö. verkar det som om du tar en detalj av vad jag säger och förespråkar och upphöjer den detaljen till min lag utifrån vilken allting ska ordnas. Att ta plats och uppmärksamhet menar jag inte är det viktigaste i världen. Jag försöker inte krossa något kristet strävsamt ideal.
Du handlar om olika perspektiv som grundar sig i olika värdememer. First tier memer oavsett om det är Blood and Honour, Livets ord eller Ebba tycker ALLA att de har rätt - och att ALLA ANDRA har fel, just precis för de inte nått grönt eller post-grönt. Detta är ju en first tier fight.
Livets ord, Stefan och andra blåa tycker ofta detta:
Stefan visar ju en tydlig blå reaktion på röd!Stefan skrev:Rousseau trodde att naturen själv hade ordnat det så att om vi bara fäljde våra naturliga impulser skulle allt bli bra. Det var konventionerna, civilisationen, som förstörde saker och ting för oss. Jag är av rakt motsatt uppfattning: för att livet ska funka kan vi inte blint, oreflekterat, lyda våra naturliga impulser utan istället för det första lära oss vilka våra impulser är och för det andra i viss mån styra dom
Stefan är dock inte helt blå, han har som sagt oranga insikter också:
(man får dock inte styra dom för mkt - en lära som t ex försöker undertrycka sexualdriften helt är dömd att få omfattande problem, vilket skulle bevisas de senaste åren).
Jag tror personligen inte att Rousseau och Nietzsche är röda, att de förespråkar impulsen till alla pris, jag tror snarare båda är förespåkare för alla individuella memer som röd/orange/gul, men speciellt Orange, eftersom detta är något som växte fram iom upplysningen bort från kristendomens patoligksa version av blåa som ledde till förtryck.
Hegel och Marx är istället förespråkare för alla kollektiva memer blå/gröna/turkosa.
Här är en snabbkarta för Spiral Dynamics memerna
[img]http://f.helgon.net/g/{307/{307E4C85-3566-4A18-AD39-0BBD9226BB37}.jpg[/img]
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag blir helt snurrig, från Bard till någon sorts färgkarta. Vad är det för färgsystem, jimmy? Jag hänger inte alls med nu.
Eftersom alla andra tycks lulla runt på sidospår så antar jag att jag också är berättigad. Jag vill säga att det abslout värsta ord jag vet är "fattig". Att bruka det i referens till någon annan gör mig totalt vansinnig. Ungar på mellanstadiet ska inte ha 2000 kronors jeans. Då ser jag hellre skoluniformer.
Eftersom alla andra tycks lulla runt på sidospår så antar jag att jag också är berättigad. Jag vill säga att det abslout värsta ord jag vet är "fattig". Att bruka det i referens till någon annan gör mig totalt vansinnig. Ungar på mellanstadiet ska inte ha 2000 kronors jeans. Då ser jag hellre skoluniformer.
I denna tråd får du svaret (ledsen att tråden är lång, men om du verkligen vill förstå så läser du)Skogsälvan skrev:Jag blir helt snurrig, från Bard till någon sorts färgkarta. Vad är det för färgsystem, jimmy? Jag hänger inte alls med nu.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag har absolut inget emot att diskutera Spelet. Jag har bara slängt in ett par lösa öppningsförsök till diskussion, mer än så kan jag nog inte prestera på rak arm, men visst har jag ett och annat att säga om saken. Jag tycker bara inte det är schysst att jag ska öppna mig hur som helst och ni får analysera.
Skogsälva, jag förstår. Jag har bara inte så mycket eget att komma med. Och i mina inlägg har jag försökt att argumentera mot flera på en gång, därav förvirringen.
PopJimmy, jag befinner mig där jag befinner mig. Jag gör så gott jag kan med vad jag har tillgängligt. Ok?
Nu Spelet: Jag är dålig på att strukturera upp och ta upp bra frågor.
Men, något jag tycker är intressant att studera är amerikanarnas pragmatism och entreprenörsanda. Genom att se andra människor som försökskaniner (de har ett antal miljoner av beta av) så prövar de sig fram till resultat och når resultat. Verkligen en exemplifiering av devisen "Det finns inga misslyckanden, bara feedback."
Först Style som är helt besatt, han gör ju helt rätt som struntar i sitt eget ego och drar runt från guru till guru för att ta till sig allt. Sedan idén att skapa Project Hollywood är ju störtskön. Alla dessa workshops! Alla ska ha en workshop. Jag tycker att det är oerhört intressant att studera hur snabbt kunskapen växer i området, framför allt då Style som går från VFT till MRGE #1 på ett år.
Vad jag beundrar hos amerikanarna är att de får saker gjorda!
Nu till min fråga skulle detta fungera i Sverige? Alltså en motsvarande kunskapstillväxt inom ett sådant område. Observera att det finns ett liknande nätverk här: www.puacademy.com
PopJimmy, jag befinner mig där jag befinner mig. Jag gör så gott jag kan med vad jag har tillgängligt. Ok?
Nu Spelet: Jag är dålig på att strukturera upp och ta upp bra frågor.
Men, något jag tycker är intressant att studera är amerikanarnas pragmatism och entreprenörsanda. Genom att se andra människor som försökskaniner (de har ett antal miljoner av beta av) så prövar de sig fram till resultat och når resultat. Verkligen en exemplifiering av devisen "Det finns inga misslyckanden, bara feedback."
Först Style som är helt besatt, han gör ju helt rätt som struntar i sitt eget ego och drar runt från guru till guru för att ta till sig allt. Sedan idén att skapa Project Hollywood är ju störtskön. Alla dessa workshops! Alla ska ha en workshop. Jag tycker att det är oerhört intressant att studera hur snabbt kunskapen växer i området, framför allt då Style som går från VFT till MRGE #1 på ett år.
Vad jag beundrar hos amerikanarna är att de får saker gjorda!
Nu till min fråga skulle detta fungera i Sverige? Alltså en motsvarande kunskapstillväxt inom ett sådant område. Observera att det finns ett liknande nätverk här: www.puacademy.com
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Javisst tror jag nog att det skulle fungera i sverige - varför inte? Du verkar ju visa ditt intresse och det betvivlar jag knappast att du är ensam om. Syftar du på lagom-mentaliteten, eller hur menar du?
Jag vet inte vad du menar med att amerikanarna är så bra på att få saker gjorda heller, även om de är bra på att skapa quick-fixes.
Hur som helst - Knut Knutsson på Antikrundan, han är Verkligen Underbar. Jag säger helst inte att människor är fula (och Strauss poängsystem förstår jag mig inte på), men jag kan säga att Knut inte är en fysisk babe. Han rör sig inte på ett i vanligt avseende coolt sätt, eller har den rätta rösten heller. Dessutom är det inget anmärkningsvärt med hans klädstil, men Knut... jag flinar upp bara jag tänker på det, han brinner för det han gör. Han blir helt exalterad av att få syn på ett orört allmogeskrin från sjuttonhundratalet. Ja, han blir helt lyrisk. Han pillar upp glasögonen så där extra gulligt då.
Eller den här tystlåtne poeten som det bara lyser om att han är sig själv, samma grej där.
De lever!
Jag håller med dig, Fication, jag tycker att det är bra att leva livet, våga ta - men glöm inte att ge. Jag tror nog att det är en hel del mindre mentalt mogna pojkar som läser Strauss bok som gör det av ren girighet. Det ursprungliga budskapet i metodiken uppfattar jag dock som kärlek. Våga älska och våga vara älskad. Det bygger grundidéen på. Vill man hypnotisera en tjej bara för att förbruka sig på henne för att höja sin självkänsla eller få utlösning på ett objekt som är maktlöst, ja då behöver man terapi. Då kan man lika gärna prepara drinkar med lämpliga pulver, eller injicera en passande drog vid lämpligt tillfälle. Och då borde man skämmas.
Så kontentan är att börja leva, vara sig själv, men det kan kräva en period av fake it ´til you make it, men det tillåter inte att man får skada andra på kuppen.
Jag vet inte vad du menar med att amerikanarna är så bra på att få saker gjorda heller, även om de är bra på att skapa quick-fixes.
Hur som helst - Knut Knutsson på Antikrundan, han är Verkligen Underbar. Jag säger helst inte att människor är fula (och Strauss poängsystem förstår jag mig inte på), men jag kan säga att Knut inte är en fysisk babe. Han rör sig inte på ett i vanligt avseende coolt sätt, eller har den rätta rösten heller. Dessutom är det inget anmärkningsvärt med hans klädstil, men Knut... jag flinar upp bara jag tänker på det, han brinner för det han gör. Han blir helt exalterad av att få syn på ett orört allmogeskrin från sjuttonhundratalet. Ja, han blir helt lyrisk. Han pillar upp glasögonen så där extra gulligt då.
Eller den här tystlåtne poeten som det bara lyser om att han är sig själv, samma grej där.
De lever!
Jag håller med dig, Fication, jag tycker att det är bra att leva livet, våga ta - men glöm inte att ge. Jag tror nog att det är en hel del mindre mentalt mogna pojkar som läser Strauss bok som gör det av ren girighet. Det ursprungliga budskapet i metodiken uppfattar jag dock som kärlek. Våga älska och våga vara älskad. Det bygger grundidéen på. Vill man hypnotisera en tjej bara för att förbruka sig på henne för att höja sin självkänsla eller få utlösning på ett objekt som är maktlöst, ja då behöver man terapi. Då kan man lika gärna prepara drinkar med lämpliga pulver, eller injicera en passande drog vid lämpligt tillfälle. Och då borde man skämmas.
Så kontentan är att börja leva, vara sig själv, men det kan kräva en period av fake it ´til you make it, men det tillåter inte att man får skada andra på kuppen.
Skogsälvan skrev:Javisst tror jag nog att det skulle fungera i sverige - varför inte? Du verkar ju visa ditt intresse och det betvivlar jag knappast att du är ensam om. Syftar du på lagom-mentaliteten, eller hur menar du?
Om jag har en massa disk som behöver diskas är det bra om jag diskar den istället för att stå och fundera på om jag ska diska den. Det är allt jag menar.
Jag tror också på nätverk där ett antal personer samarbetar och sporrar varandra. Själva entreprenörsandan när man experimenterar sig fram inom ett nytt fält där man inte ser några begränsningar än och kunskapen växer explosionsartat.
De lever!
Ja, det kanske man kan kalla karisma! Då lägger man till 2 poäng på Strauss skala.
Skojar bara, det du beskriver är vad allt handlar om. Och med allt menar jag inte 'Spelet'.
Jag håller med dig, Fication, jag tycker att det är bra att leva livet, våga ta - men glöm inte att ge.
Hmm, tänk om man kunde hitta på någon grej så att man både ger och får på en och samma gång, typ delad glädje är dubbel glädje.
Jag tror nog att det är en hel del mindre mentalt mogna pojkar som läser Strauss bok som gör det av ren girighet. Det ursprungliga budskapet i metodiken uppfattar jag dock som kärlek. Våga älska och våga vara älskad. Det bygger grundidéen på. Vill man hypnotisera en tjej bara för att förbruka sig på henne för att höja sin självkänsla eller få utlösning på ett objekt som är maktlöst, ja då behöver man terapi. Då kan man lika gärna prepara drinkar med lämpliga pulver, eller injicera en passande drog vid lämpligt tillfälle. Och då borde man skämmas.
Ja, så därför brukar jag förespråka något som heter 'försiktighetsprincipen'. Alltså, ta alltid hänsyn till att det du gör kan vara dumt och få oåterkalliga effekter för dig själv och andra även om man menar väl och även om man inte menar väl.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Ja, det här med inledningar och hur man fångar någons intresse är ju också väldigt intressant. Suchanother skrev ett kort inlägg häromdagen som får maxad poäng i attraktionskraft av mig.(Respect, such!) Där han började med att säga att barnkammaren snart var finito. På ett ynka par meningar lyckades han förmedla att han var kapabel att ordna upp situationen, ansvarstagande, beslutsfast, besitter kognitiv förmåga, har känslor, kan dela ut smekningar liksom örfilar där det passar sig... Ja, jag säger bara det - hur många kvinnor drömmer inte om en sådan man då? Då flirtade inte such heller - han bara var.
Just det! Jättebra beskrivet! Och det beskrevs ju att Styles var så skicklig på att smyga in under radarn på kvinnorna. Alltså, med en inledning som tog dem lite på sängen så att de fokuserade på sakfrågan ("Vilken parfym tycker du luktar bäst?") istället på det faktum att han tog kontakt med dem.
Sedan gäller det ju snabbt att signalera sådana saker du beskriver, tex ansvarstagande, trygghet men ändå spänning, stabilitet, djup, vad det nu är man vill visa upp. Det tar man ju snabbt reda på genom att pejla av kvinnan och vad hon söker. Och, inte flirta, bara verka som man är som sig själv.
Sedan gäller det ju snabbt att signalera sådana saker du beskriver, tex ansvarstagande, trygghet men ändå spänning, stabilitet, djup, vad det nu är man vill visa upp. Det tar man ju snabbt reda på genom att pejla av kvinnan och vad hon söker. Och, inte flirta, bara verka som man är som sig själv.
Återgå till "Kultur - konstarterna"