PS Tråden kommer att vara modererad på så sätt att omotiverad flykt från ämnet kan resultera i att inlägget raderas.
Moderator: Moderatorgruppen

lynx skrev:Har du genom den boken kommit i kontakt med någon för dig ny ingrediens? Kanske något spännande du vill rekommendera?
Pilatus skrev:lynx skrev:Har du genom den boken kommit i kontakt med någon för dig ny ingrediens? Kanske något spännande du vill rekommendera?
Det senaste tillskottet är olivolja med chili. Jag har prövat en 250ml från Zeta. Fantastiskt bra smakförstärkare. Och för att få litet hetta i det man lagar till, om det så bara är en kycklingsallad. Man måste pröva på vilket sätt den passar i de maträtter man gillar. Men den gör skillnad, mer smak, inte alls avskräckande stark, men mesigheten försvinner.
Anders skrev:Är det nån skillnad mot att stoppa in chili i maten?
Mina ungdomar har flytt långresor och ensamhet i studentlägenheter och återvänt till föräldrahemmet för lite "karantän". Vi behöver ta det lite mer på allvar än de flesta. I dealen ingår att de lagar en massa mat. Och de stoppar i chili i stort sett allt. Och olivolja i det mesta. Frågan är om kombon från zeta ger en annan dimension?
lynx skrev:Pilatus: Ska jag testa! Aromen kanske faktiskt får en något annorlunda smak när chilin marineras i olja. Chili är enkelt och roligt att odla annars!

Algotezza skrev:Mitt mål är att äta minimalt processad mat. Bönor m.m. som de är, ej omvandlade till något som liknar kött. Frukt som de är ej mixad eller som juice. Etc.
Problemet är att jag tycker om att laga mat och joxa och fixa, improvisera... så det blir inte bara "maten som den är"...
lynx skrev:Så! I sista stund har jag planerat midsommar. Det blir lite annorlunda i år. Vi cyklar till havet. Jag äter rökt makrill med jägerkrydda och hemgjord potatissallad. Resten vill grilla. Blir kanske ett dopp i det brrr- kyliga havet. Solvarma handdukar några glas vin och jordgubbar. Hur gör du?
rekoj skrev:Jag ska till Kungshamn-Morga vid Mälaren mellan Knivsta och Uppsala. Har inhandlat några baguetter och philadelphiaost, körsbär, singoallakex… ganska fantasilöst, men mat är inte heller något stort intresse för mig. Kanske blir det ett dopp i sjön också, men våtdräkten får stanna hemma, då jag är ganska säker på att mitt sällskap inte kommer ha nån våtdräkt med sig. Så får firandet bli på lördag midsommardagen istället. Imorgon kommer jag inte ha tid över till annat än jobb och lite småfixande.
Återgå till "Kultur - konstarterna"
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster