Dan Browns da Vinci-koden
Moderator: Moderatorgruppen
Dan Browns da Vinci-koden
Fick Maria Magdalena och Jesus barn? Eller hann de aldrig få något? Har läst en hel del om Maria som den helige Graal - Jesus älskada hustru - drottningen och kungen, vars verkliga historia skrevs om av den segrande kristna kyrkan (Konstantin; som inte alls var kristen) som störtade kvinnlighet och patriarkets makttagande...
da Vinci-koden - grym bok...
da Vinci-koden - grym bok...
-
Jonas Nystrom
Sions priorat
Da Vincikoden bygger olyckligtvis på ett bevisligen falskt antagande om autenticiteten hos Sions Brödraskap. Det finns ingen historisk kontinuitet mellan det Sions priorat som dök upp på 1930-talet i Paris och det sällskap med samma namn som bland annat Leonardo var medlem i.
Men det är ett spännande bok och har mången finurlig och en och annan djup sanning ur den hermetiska traditionens annaler...
jn
Men det är ett spännande bok och har mången finurlig och en och annan djup sanning ur den hermetiska traditionens annaler...
jn
Ab aspera ad astra!
Da Vinci-koden bygger på en bok från 80-talet, Holy Grail Holy Blood. En mycket bra bok men full av antaganden och spekulationer. Brown redovisar aldrig denna källa men ger en del antydningar såsom namn på vissa personer i storyn.
Dan Browns bok är spännande och lyfter upp dessa gamla hypoteser igen och det är intressant. Det intressantaste är tesen om Jesus och tesen att tempelriddarnas graal är blodslinjen. Det tycks troligt när man läser Holy Grail Holy Blood. Kan korstågen ha varit organiserade med detta syfte?
Däremot tvivlar jag på kopplingen till hemliga sällskap i nutiden och att det skulle finnas några bevis nedgrävda någonstans. Det är sagor.
Dan Browns bok är spännande och lyfter upp dessa gamla hypoteser igen och det är intressant. Det intressantaste är tesen om Jesus och tesen att tempelriddarnas graal är blodslinjen. Det tycks troligt när man läser Holy Grail Holy Blood. Kan korstågen ha varit organiserade med detta syfte?
Däremot tvivlar jag på kopplingen till hemliga sällskap i nutiden och att det skulle finnas några bevis nedgrävda någonstans. Det är sagor.
-
Jonas Nystrom
-
Deuce Deceptor
Har inte läst "Da Vinci koden". Vad jag fattat så är den inte mer seriöst menad än alla de andra skönlitterära böcker som leker med luckor i historien. Läs t.ex "Maria Magdalena" av Marianne Fredriksson eller "Jesus" av Norman Mailer.
Måste säga att det finns gött om luckor och utrymme för spekulation. I många fall är de vedertagna teorierna bland troende otroligt spekulativa. Med tanke på hur extremt mycket forskning som har lagts ned på bibelexeges och Jesus som person så är det en stor nypa rena gissningar. För att vara antika biografier så är de vedertagna och icke-vedertagna evangelierna mycket knapphändiga.
Trevlig sommar/DD
Måste säga att det finns gött om luckor och utrymme för spekulation. I många fall är de vedertagna teorierna bland troende otroligt spekulativa. Med tanke på hur extremt mycket forskning som har lagts ned på bibelexeges och Jesus som person så är det en stor nypa rena gissningar. För att vara antika biografier så är de vedertagna och icke-vedertagna evangelierna mycket knapphändiga.
Trevlig sommar/DD
-
Jonas Nystrom
Jösses och Maggan
Det finns gott om utrymme för spekulation men jo, jag är rädd att Dan Brown och kompani ÄR seriösa och INTE är samma spekulativt konstnärliga lättviktskompani som Fredriksson, Mailer och gänget. Det här är ett annat kompani. Till vilket hör forskare och spekulanter som Lynn Picknett och Clive Prince (Templar Revelation), Michael Baighent och Richard Leigh (The Temple and the Lodge) Christopher Knight aoch Robert Lomas (The Hiram Key) och andra. Det är en hel genre.
jn
jn
Ab aspera ad astra!
Ah... Veritas hermetica. Finurliga saker. Jag blir alltid så uppspelt av sådant här, men visst är det svårt att veta vad som är "sant" när det gäller "populära" händelser som inträffade för länge sedan.
Jag har för någon gång i ordningen tagit mig an uppgiften att försöka läsa bibeln (har tidigare avverkat genesis och nu raskt tagit mig an NyT istället). Jag grubblar då över frågan hur säkra vi kan vara att det vi idag till exempel läser i Johannes evangelium är vad Johannes själv ville skriva ned, den där dagen för sisådär 2000 år sedan. Kanske är det fel att ta upp det under detta ämne, men frågorna har sina likheter...
Ni vet själv hur det är: Man hör något av sin vän, och berättar det för sin flickvän, som berättar det för sin mamma, och plötsligt har 20 personer i världen lagt till och dragit ifrån lite till samma grundhistoria. Hur är det då med att återge händelser som utspelat sig under en hemskt lång tid (ja, faktiskt sedan världen skapades, enligt boken själv) och dessutom beskrivits för en lång tid sedan?
Jag är inte ute efter att validera någon "sanningshalt" i Bibeln utan undrar snarare hur väl dagens bibel stämmer överens med "den ursprungliga". Och hur gick det egentligen till när bibeln skrevs? Satt lärljungarna och försökte få sina berättelser att stämma överens, men beslöt att skriva skilda evangelium? Skrev de själva eller togs det diktamen, eller är varje evangelium resultatet av något som gått i folkmun en längre tid? Hur många "officiella" biblar fanns det vid den tidpunkten och är det möjligt att de modifierades av något skrupellöst prästerskap innan varje jeppe hade en i sin byrlåda (boktryckarkonsten kom väl på 1500-talet?). Och hur var det med de där döda havsrullarna nu igen? Jag kan inte ett skvatt om bibelhistoria och är inte ens konfirmerad, så räkna med att det mesta kommer som en nyhet för mig.
Solis sacerdotibus
/Stefan
Jag har för någon gång i ordningen tagit mig an uppgiften att försöka läsa bibeln (har tidigare avverkat genesis och nu raskt tagit mig an NyT istället). Jag grubblar då över frågan hur säkra vi kan vara att det vi idag till exempel läser i Johannes evangelium är vad Johannes själv ville skriva ned, den där dagen för sisådär 2000 år sedan. Kanske är det fel att ta upp det under detta ämne, men frågorna har sina likheter...
Ni vet själv hur det är: Man hör något av sin vän, och berättar det för sin flickvän, som berättar det för sin mamma, och plötsligt har 20 personer i världen lagt till och dragit ifrån lite till samma grundhistoria. Hur är det då med att återge händelser som utspelat sig under en hemskt lång tid (ja, faktiskt sedan världen skapades, enligt boken själv) och dessutom beskrivits för en lång tid sedan?
Jag är inte ute efter att validera någon "sanningshalt" i Bibeln utan undrar snarare hur väl dagens bibel stämmer överens med "den ursprungliga". Och hur gick det egentligen till när bibeln skrevs? Satt lärljungarna och försökte få sina berättelser att stämma överens, men beslöt att skriva skilda evangelium? Skrev de själva eller togs det diktamen, eller är varje evangelium resultatet av något som gått i folkmun en längre tid? Hur många "officiella" biblar fanns det vid den tidpunkten och är det möjligt att de modifierades av något skrupellöst prästerskap innan varje jeppe hade en i sin byrlåda (boktryckarkonsten kom väl på 1500-talet?). Och hur var det med de där döda havsrullarna nu igen? Jag kan inte ett skvatt om bibelhistoria och är inte ens konfirmerad, så räkna med att det mesta kommer som en nyhet för mig.
Solis sacerdotibus
/Stefan
-
Deuce Deceptor
Vill man förstå sig på bibelexegetik och historieforskning finns det fett med mycket att sätta sig in i. Till att börja med en ordentlig kunskap i hur människorna levde då, vilka begrepp som betydde vad då, på vilket sett man samtalade, vad var viktigt, vad var underförstått osv. Sedan vad gäller texterna...Vilken människosyn hade författaren, hur byggdes en antik biografi upp, hur förmedlas information, vad hade författaren för avsikt, till vem skrev han, vilka fler författare än de som finns med i NT skrev, vilka källor hade författaren tillgång till osv. Vill du dessutom tillämpa budskapet idag följer otaliga problem...
Ett hett tips för att förstå NT är att läsa: Ehrman Bart D., (2000)
"The New Testament: a historical introduction to the early Christian writings"
På engelska, men ganska lättläst och underhållande. Tar upp mycket och många perspektiv...inte bara en forskare.
Vill du läsa någon av mina Bibelvetenskapliga uppsatser så är det bara att lämna din mail adress...
Hade/DD
Ett hett tips för att förstå NT är att läsa: Ehrman Bart D., (2000)
"The New Testament: a historical introduction to the early Christian writings"
På engelska, men ganska lättläst och underhållande. Tar upp mycket och många perspektiv...inte bara en forskare.
Vill du läsa någon av mina Bibelvetenskapliga uppsatser så är det bara att lämna din mail adress...
Hade/DD
Vilket erbjudande DD! Gärna det. Jag kände inte ens till ordet bibelexegetik (och vet fortfarande inte vad det betyder), men det är precis dessa kringliggande faktorer kring bakgrunden till texterna som jag är intresserad av. Hur kom den Bibel vi idag håller för sann till? Har du några sådana uppsatser får du gärna skicka dem till:
hovnarr@hotmail.com
Bara att skicka om filen är <1 meg. Hojta till annars så får du en lämpligare adress. Tack på förhand /Stefan
hovnarr@hotmail.com
Bara att skicka om filen är <1 meg. Hojta till annars så får du en lämpligare adress. Tack på förhand /Stefan
Hrm, såg ett brittiskt program på SVT om boken. Var ju inte mycket "fakta" som höll där. Måste säga att jag är mycket skeptiskt inställd till innehållet.
Boken som sådan är ju inget att direkt hurra över heller. Precis lika ointressant som alla andra deckare på topplistorna.
Boken som sådan är ju inget att direkt hurra över heller. Precis lika ointressant som alla andra deckare på topplistorna.
A good novel tells us the truth about its hero; but a bad novel tells us the truth about its author.
G. K. Chesterton (1874 - 1936)
G. K. Chesterton (1874 - 1936)
Naïko skrev:Boken som sådan är ju inget att direkt hurra över heller. Precis lika ointressant som alla andra deckare på topplistorna.
Brukar inte gilla deckare men da vinci-koden fångade mig i sitt nät, måste jag erkänna. Nog för att jag gillar gåtor och Browns små klurigheter snarare än handlingen/karaktärerna i stort.
Naïko skrev:Måste säga att jag är mycket skeptiskt inställd till innehållet.
Vilken del av innehållet? Mycket var ju faktiskt påhitt - tolkningen av alla de symboler och platser som presenteras i boken är ju inte given. Om Jesus verkligen fick barn med MM är väl svårt att sia om?
§
Återgå till "Kultur - konstarterna"