Konstens elit och kulturkritik!

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Konstens elit och kulturkritik!

Inläggav J R Auk » 29 nov 2006 13:00

Jag upptäcker ganska ofta att jag anser kritikerna av konst vara ganska banala i sina uttalanden. Dom missar iallafall det jag ser.

Fast sen tänker jag, dom borde ju veta bättre, dom sysslar ju med det där!

Fast sen tänker jag. Är det kanske därför, för att många kritiker missar det att dom inte förstår alla meningar som söker förmedlas. Dom är inte ödmjuka då dom skall leva upp till bilden av auktoritet. Dom tar det säkra före det osäkra. Väljer lätta analyser för att ha ryggen fri. Väljer det som uttalas framför det som insinueras, för att kunna stå oemotsagda.
Därför som vi har en sådan smal konst? I mina ögon iallafall. Därför som det är flackande ögon som söker intellektualisera det som manar till emotionerna.

Vi litar på "experterna" och dom ser det som blott ett jobb. Varför göra det svårt för sig? Varför gå i nya spår. Inget som premieras ändå.

Eller är konsten bra som den är kanske?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Katana

Inläggav Katana » 29 nov 2006 14:27

Konsten är att inte låta sig analyseras.
När den inte kan analyseras kan den inte kritiseras.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 nov 2006 16:33

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 nov 2006 18:39

Läst?
Läsvärd?
Verkar ju som det!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 nov 2006 21:46

Nej, måste erkänna att jag själv inte läst den, men min lärarinna lovprisar den - och jag har absolut ingen anledning att betvivla hennes klanderfria smak. Det lilla jag fått ta del av antyder ett scenaro i stil med Rupert Murdochs manipulering av medievärlden (kraftig överdrift). Fast lita inte alls på mig, jag har ju inte läst den själv.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 nov 2006 03:43

Och så är vi ju lill USA också. Lättare att testköra i lilla Sverige innan man går storskaligt over there.

Fö såg AK3, tror den hette det, ny serie av Billgren som handlar om konspirerande i konstvärlden. Kanske något han har läst :)

Angelina

Inläggav Angelina » 30 nov 2006 08:46

Jo, man marker skillnaderna mellan lilla och riktiga USA, har ar utbudet MYCKET storre, och aven om man har en smal inriktning ar chanserna for overlevnad ganska stor jamfort med Hemma. Lite jobbigt, ska man vara tvungen att flytta?

Nej, kritiker ska man inte ta pa allvar, de talar bara om sig sjalva, se deras kritik som poesi istalllet.

Återgå till "Kultur - konstarterna"