Mörkrets apostlar - satanism i äldre tid

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Lux

Mörkrets apostlar - satanism i äldre tid

Inläggav Lux » 11 feb 2007 22:59

Hej,

Jag tänkte slå ett slag för en utmärkt bok jag nyss läst. Den heter "Mörkrets apostlar - satanism i äldre tid" och är skriven är religionshistorikern Per Faxneld. Boken tar upp den förmoderna synen på Satan och spänner från medeltid till tidigt 1900 samt är skönt befriad från dualistiska värderingar - författaren har lyckats hålla sig neutral till ämnet på ett imponerande sätt. Han avhandlar mänger av heretiska sällskap och kända individer som på olika sätt, öppet, förhållit sig till Satan. Nämnas kan August Strindberg, Madame Blavatsky och Rudolf Steiner men även mer ökända individer som exemplevis Aleister Crowley.

Det är en underhållande och på många sätt upplysande bok, välskriven och påkostad. Rekommenderas varmt.  :D

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2007 12:47

Ja, jag håller med dig:) Jag håller just nu på att läsa den. Väldigt intressant!

Angelina

Inläggav Angelina » 22 mar 2007 06:02

Kan ni kort sammanfatta synen på Satan som boken förmedlar?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 22 mar 2007 15:22

Visst kan jag göra det, men jag får återkomma eftersom jag inte har hunnit läsa så mycket än.

Återgå till "Kultur - konstarterna"