Böcker om taoism

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

laotzu

Böcker om taoism

Inläggav laotzu » 07 sep 2004 02:20

J R Auk skrev:Tao enligt Puh, kan väl vara trevlig om man vill ha en första introduktion till taoism. Sen vete fan om det behövs nån andra iofs :-k

Jag är inte den som nedvärderar introduktionsböcker; inte heller denna. Men att det skulle vara nog med den är jag inte villig att hålla med om.

Personligen rekomenderar jag varmt Alan Watts "Taoism: Way Beyond Seeking". Två andra författare vars böcker gett mig mycket är Thomas Cleary (meditation) och Eva Wong (historik).

Som jag tolkar Ditt inlägg så är det halvt komiskt; det anspelar på "wu wei".

Den unge Wittgenstein skriver att man måste kasta bort stegen efter det att man klättrat upp på den. Lao-tzu skriver att "the man of the Tao unlearns something every day, until he gets back to non-doing". Båda skriver om något som man skall göra sig av med; men detta något är inte vad som helst, utan just vissheten därom; en visshet som man, i form av människa, först måste förvärva för att sedan kunna göra sig av med.

Lev väl,
Gustaf

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 sep 2004 11:01

laotzu skrev:en visshet som man, i form av människa, först måste förvärva för att sedan kunna göra sig av med

"Those who are called dogmatics belive they have found [the truth] [...] but the skeptics keep on searching" - Sextus Empiricus

"Sunt förnuft är summan av de fördomar man ackumulerat vid 18 års ålder" - Albert Einstein

Broder! Se mitt inlägg på pyrrhonismtråden.

Fiskenihavet

Inläggav Fiskenihavet » 25 feb 2010 04:14

Ja, minns när jag läste det sista i Tractatus och kände att jag precis läst en taoistisk skrift.

det är rekommenderat att läsa Heidegger om man vill få vidare förståelse av tao på ett västerländskt filosofiskt sätt.

Själv föredrar jag texterna av Lao-tse och zhuang zi.
"That men do not learn very much from the lessons of history is the most important of all the lessons of history."

Tintin

Inläggav Tintin » 29 jan 2011 14:49

Rekommenderar Bruce Lee's bok "The Tao of Jeet Kune Do" och även "Artist of Life", som är en samling av essäer, idéer och dikter som satts ihop efter Lee's död.

Bruce Lee är utmärkt på att förklara Tao för "oss västerlänningar", eftersom han själv bodde så länge i USA och fick en ordentlig förståelse för västerländsk filosofi. Han lyckas jämföra öst med väst, och man får en mycket ingående förklaring av Taoism, åtminstone i "Artist of Life". "The Tao of Jeet Kune Do" är till stor del en instruktionsbok till Jeet Kune Do, kampsporten han utvecklade ur Gung Fu, och är främst en bok om hans egen filosofi och tankegångar. "Artist of Life" innehåller mer ingående förklaringar av Taoismen, men även den boken präglas av Lee's tankesätt.

Bra böcker även om man inte bryr sig om taoismen, eller ens Bruce Lee.

Återgå till "Kultur - konstarterna"