Jag söker en bok som skulle handla om hur man tänker i olika situationer osv.
framförallt skillnad på hur killars hjärna fungerar jämfört med tjejers.
några tips?
Söker bok om hjärnan/tankesätt.
Moderator: Moderatorgruppen
En mycket omdiskuterad bok om neurologisk könsdimorfism är Annica Dahlströms bok Könet sitter i hjärnan. Jag har tyvärr inte läst den själv men har förstått att hon, enligt många av sina kollegor, drar mycket höga (och något tvivelaktiga) växlar på neurologiska skillnader i mäns och kvinnors hjärnor. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
-
What Gives?
Mitt favoritexempel, som jag tror jag tagit upp tidigare här någonstans,
är det om orienteringen i rummet.
Gäller inte alltid, men ofta...
Fråga en kvinna om vägen, så får du (om hon nu vet vägen) en nogrann beskrivning om hur du ska gå, vilka vägar som ska korsas, vilka affärer som finns på vägen, en hel liten historie liksom.
Fråga en man, så får du koordinater istället, typ en handvisning i vilken riktning du ska gå, och hur många meter/minuter.
En man som får en kvinnlig vägvisning kan tappa tålamodet och tråden.
En kvinna som får en manlig vägvisning kan lämnas disorienterad.
Det kan vara bra att veta, att könen behöver olika slags vägbeskrivningar.
är det om orienteringen i rummet.
Gäller inte alltid, men ofta...
Fråga en kvinna om vägen, så får du (om hon nu vet vägen) en nogrann beskrivning om hur du ska gå, vilka vägar som ska korsas, vilka affärer som finns på vägen, en hel liten historie liksom.
Fråga en man, så får du koordinater istället, typ en handvisning i vilken riktning du ska gå, och hur många meter/minuter.
En man som får en kvinnlig vägvisning kan tappa tålamodet och tråden.
En kvinna som får en manlig vägvisning kan lämnas disorienterad.
Det kan vara bra att veta, att könen behöver olika slags vägbeskrivningar.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
-
What Gives?
Det är väl en sak att säga att beteenden är fullständigt avhängiga anatomin, och en annan sak att säga att anatomin är en komponent som har viss inverkan på beteendet. Det senare tycks mig mindre kontroversiellt, det förra som ren idioti. Jag tror mycket väl man kan undersöka om det finns några skillnader i mäns och kvinnors neurologiska anatomi, samt i så fall vilka skillnader dessa är. Det är en annan fråga att, som Dahlström, försöka dra sociopolitiska slutsatser ur dessa resultat.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
-
What Gives?
Jag förstår inte syftet med att isolera vare sig biologin eller kulturen från varandra i beteendeforskning.
Nej, inte jag heller. Men jag förstår syftet med att isolera biologin från kulturen när man studerar neurologi, och Dahlström är neurolog, inte beteendevetare. Tyvärr verkar hon själv tro att hon är filosof, alternativt politiker, eftersom hon tror att man kan dra normativa slutsatser ur deskriptiva utsagor - att från det (eventuella) faktum att en viss hjärnstruktur föreligger dra slutsatser om hur samhället bör organiseras. Det låter sig inte göras utan att man inkluderar en ytterligare premiss som kan överbrygga gapet, och denna underliggande premiss hon (och säkert många andra biologister) förutsätter är säkert långt ifrån okontroversiell.
Erkänner man att beteenden är betingade av både biologiska och kulturella faktorer (givet att man ser distinktionen arv-miljö som en fruktbar distinktion) kan det ju vara intressant att söka urskönja vilka komponenter i ett beteende som är genetiska och vissa som är kulturella, samt vilken påverkan dessa komponenter har på beteendet. Det är ingen som tror att man kan ha "ren genetik" (utan miljö) eller "ren miljö" (utan biologi), men det betyder inte att distinktionen är rakt igenom ohållbar.
Angående genusgrunkan, hur män och kvinnor tänker och handlar - skall man grubbla på det eller inte?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Återgå till "Kultur - konstarterna"