Men profess to be lovers of music...

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
miles davis

Men profess to be lovers of music...

Inläggav miles davis » 31 jul 2007 03:56

... but for the most part they give no evidence in their opinions and lives that they have heard it.

En helt härlig fråga - vad är musik?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 31 jul 2007 08:54

En ljudbild som ger synen av den mer än bara källorna till den.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 01 aug 2007 02:59

Om ljudet inte ger några syner så är det väl till att börja med inte ens en ljudbild?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 aug 2007 20:00

Musik är ett språk, eller flera språk, eller bör betraktas som sådant (den ontologiska statusen hos språk tänker jag lämna därhän just nu). Vi meddelar oss till andra genom det, förmedlar idéer/begrepp/känslor - vad än nu som överlever transformationen, och hur annorlunda den upplevs av en annan -, eller söker så göra. Sen finns det ju en uppsjö med metodologiska angreppspunkter när man tar sig an uppgiften. Detta leder mig in på frågan om estetiseringen av samhället och det offentliga rummet - tillgjordheten, tillrättaläggandet, lögnen. Samtidigt vill jag påminna om vikten av att internalisera konsten, göra sig själv till ett konstverk som är i uttryck - som motpol till den pågående estetiseringen, som i grunden är falsk och handlar om konstnärliga föremål (inte om konst). Improvisationens sång är det jag lovsjunger med andra ord. Och där denna inte är möjlig så sök åtminstone komma så nära den det går. Nu låter jag som nån beatniktok som vägrar retuchera tankar, men så är det nog till viss del är jag rädd.

"Ljudbild", svårt att tala i annat än synestetiska uttryck här. Miljöer skulle jag säga. "Ljudmiljöer". Sen kan man sätta narrativ till det, berätta något, eller proklamera något. Om man för in en kronologi i tonföljden (melodi). Ett segment kan fortfarande ge sken av att "gå runt", och på så sätt utgöra en sluten enhet (ett ord, ett mantra). Vi tvingas till eftertanke när något förväntat uteblir. Vi kastas ut ur den drömska förtrollningen och söker något att hålla fast vid. "Melodin" erbjuder en självklar referenspunkt - kontinuitet - men det sker alltid i kontrastspel till allt som försigår runt omkring, fast oftast endast i egenskap av det mest framträdande instrumentet (det lyfts fram i förgrunden). I denna tillfälliga förvirring abstraherar vi, tillåter denna brytning och inrangerar den i ett större sammanhang - en språklig mening, ord som tillsammans utgör EN mening.

...början till en analys. Kan fortsätta om "det polyfona". Eller dynamiken. Men jag orkar inte nu. Musik är en sån grej som är bäst när man är försjunken i den, så jag glider över i nån komaliknande bluesmeditation nu istället.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 aug 2007 00:58

miles davis skrev:Om ljudet inte ger några syner så är det väl till att börja med inte ens en ljudbild?

Syn skall inte enbart ses som något för ögat.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 aug 2007 01:01

Allt som avtecknar sig på sinnet, står funnet i en kontrast, är upphov till en bild.

För mig....

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 07 aug 2007 12:59

Det är en intressant fråga Miles. Jag skapade en tråd om detta för ett tag sedan som hette: "Vad är egentligen musik för något?"

http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=3673&highlight=&sid=1a0e3adeef4dfc63b54bd1a29abcb2ce

Där fick jag en del intressanta svar.

/Skyline

Återgå till "Kultur - konstarterna"