Medvetandefilosofi
Moderator: Moderatorgruppen
-
testarossa
- Avstängd
Medvetandefilosofi
Medvetandefilosofi. Var börjar man? Är det något särskillt man bör ha koll på innan man ger sig in på det?
TACK
TACK
-
What Gives?
-
testarossa
- Avstängd
-
What Gives?
-
suchanother
- Avstängd
Du har en massa frågor Testarossa. Kul.
Men din frågeställning spänner över så stort fält att det är stört omöjligt att besvara.
Var börja?
What Gives börjar sin vana trogen från det etablerade och utvecklar sina tankar, som i förstone är ok, men sistone är gammal skit..Detta är inte framgångens väg.
Vi måste söka oss till det atomära tillståndet i varje disciplin.
Men din frågeställning spänner över så stort fält att det är stört omöjligt att besvara.
Var börja?
What Gives börjar sin vana trogen från det etablerade och utvecklar sina tankar, som i förstone är ok, men sistone är gammal skit..Detta är inte framgångens väg.
Vi måste söka oss till det atomära tillståndet i varje disciplin.
-
testarossa
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
-
What Gives?
-
testarossa
- Avstängd
Asch! Du har säkert helt rätt. Men om vi struntar i just det ordet och säger att medvetandet kanske inte är materiellt då? Eller en bok som diskuterar om hur det kommer sig att något fysiskt kan skapa en tanke... ouff. Jag blir trött på mig själv.
Jag vet nu att stockholms universitet har en kurs i medvetandefilosofi. Jag kan skaffa mig den litteraturen och så kunde man söka medvetandefilosofi på wiki.
Ledsen att jag tog er tid.
Jag vet nu att stockholms universitet har en kurs i medvetandefilosofi. Jag kan skaffa mig den litteraturen och så kunde man söka medvetandefilosofi på wiki.
Ledsen att jag tog er tid.
- Avantgardet
Nå! Är grabbarna grus jobbiga med dig?
Jag vet inte var du skulle börja heller, men jag förespråkar alltjämt att gå till källorna för att inte ge avkall på de nyanser som försvinner i sekundärlitteraturen. Man har kommit fram till helt olika saker i dessa frågor, och beroende på vilken författare du vänder dig till kommer du få olika svar. Kanske är det därför en bra idé att sikta på nåt översiktsverk som What Gives? skriver. Problemet med dessa är ju som sagt att de finare nyanserna försvinner. Har man suchanothers inställning (att framsteg är möjliga), till skillnad från min (att allt vetande är blott och bart kulturprodukter i ordets riktiga mening, kulturen speglandes sig själv varken mer eller mindre), så kanske det är vettigt att kasta sig in i fronten på en gång - vilket kan vara förvirrande, om man helt saknar den historiska bakgrunden.
Jag vet inte var du skulle börja heller, men jag förespråkar alltjämt att gå till källorna för att inte ge avkall på de nyanser som försvinner i sekundärlitteraturen. Man har kommit fram till helt olika saker i dessa frågor, och beroende på vilken författare du vänder dig till kommer du få olika svar. Kanske är det därför en bra idé att sikta på nåt översiktsverk som What Gives? skriver. Problemet med dessa är ju som sagt att de finare nyanserna försvinner. Har man suchanothers inställning (att framsteg är möjliga), till skillnad från min (att allt vetande är blott och bart kulturprodukter i ordets riktiga mening, kulturen speglandes sig själv varken mer eller mindre), så kanske det är vettigt att kasta sig in i fronten på en gång - vilket kan vara förvirrande, om man helt saknar den historiska bakgrunden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
suchanother
- Avstängd
- Avantgardet
Är dynamiskt i din värld detsamma som en linjär utveckling? Potential är väl beroende av hur vi kontextualiserar? Potential till vad, är frågan. Jag vet inte om vi har några goda skäl att kalla det för en "utveckling". Vilka skulle dessa vara?
Måhända är detta en "tråkig syn" på utveckling, jag vet inte, jag föreställer mig snarare att den är "nykter".
Måhända är detta en "tråkig syn" på utveckling, jag vet inte, jag föreställer mig snarare att den är "nykter".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
suchanother
- Avstängd
Linjär utveckling, som sann hegelian, förnekar jag inte detta men förstår också att den verkliga utvecklingen sker genom revolution (som en motsats till evolution).
Ingenstans, i samhällsvetenskapen eller naturvetenskapen, finns en stillsam utveckling från en nivå till en annan.
Jag förespråkar alltså revolution.
Ingenstans, i samhällsvetenskapen eller naturvetenskapen, finns en stillsam utveckling från en nivå till en annan.
Jag förespråkar alltså revolution.
Återgå till "Kultur - konstarterna"