Konst och skapar idéer - verklighet mm

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Konst och skapar idéer - verklighet mm

Inläggav dokido » 22 aug 2009 21:20

Tänkte se om jag kunde få lite respons på mina idéer. Ny här och jag lägger upp det på kultur fast det kanske passar bättre på filosofi, men jag är inte så hemma i den termologin.

Som skapande människa (typ amatör konstnär, foto, komposition, mm) har jag fått en del idéer om verklighet. Ganska influerad av teoretisk zen och liknande saker. Läst en hel del om konstnärers kall och problematik.

Nå, idé no 1.

I min strävan att nå verkligheten, insåg jag att fantasin är som en inspelad film av perceptionella intryck. Om vi skapar verkligheten i hjärnan så är väl drömmen lika verklig som den vakna verkligheten. Vilket fick mig att tänka att livet är en dröm. Vilket fick mig att tänka att verkligheten är något vi skapar.

Jag antar att det här inte är något unikt och att verklighetsteorier versus perception finns det ganska mycket av. Har läst en del här på forumet också. Och jag fattar att mina begrepp kanske är lite röriga. Jag försöker få till nån snygg formel som jag kan använda i mitt skapande. Om inte det här också förstås är en del av mitt skapande.

Om ni kunde ge lite respons, om ni fattar något eller inte, så vore det kul. Kanske nån bok referens, nära ämnet. Nåja, jag kommer fortsätta med lite teorem här som kanske kommer vara mer konst inriktade.

Verklighets begreppet var ju rätt viktigt fram till fotografiet kom inom konsten. Eller snarare att återskapa en illusion av verkligheten. Sen iom fotografiet kom andra kvalitéer fram som i kubismen, där avbildandet av ett objekt från fler vinklar samtidigt skulle ge en sannare bild av objektet.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 22 aug 2009 21:51

Det första jag tänker på, är att jag tycker det är onödigt att du ursäktar dig. Utgå ifrån att du har "en naturlig rätt" att göra anspråk på rummet.

...

Ett tips är "Mission of art" av Alex Grey.
"Alex Grey might be the most significant artist alive. In a world gone postmodern, bereft of meaning and value, cut loose on a sea of irony and indifference, Alex is taking a stunning stand: there is a God, there is Spirit, there is a transcendental Ground and Goal of human development and unfolding. Higher realities are available to us, is the message of Alex Grey's art and words in this book. He has set himself the extraordinary task of depicting, in art, these higher truths and here encourages all artists to find their own unique means of serving art's abiding mission."                                                

---from the foreword by Ken Wilber

Läs resten om boken här:http://alexgrey.net/essay/mission.html
Bild
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 23 aug 2009 00:01

Tänk om alla var kineser, jag menar "alla andra".

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 23 aug 2009 00:08

Anna Sara skrev:Tänk om alla var kineser, jag menar "alla andra".
Alla utom du 1:a person menar du?
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 23 aug 2009 00:10

Tack för boktipset, men jag är allergisk mot gudsbegreppet. Det är mig helt ointressant och speglar inte min seriösa strävan.

antar att du menar nåt med kineserierna, tyvärr förstår jag inte vad

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 23 aug 2009 00:11

dokido skrev:Tack för boktipset, men jag är allergisk mot gudsbegreppet. Det är mig helt ointressant och speglar inte min seriösa strävan.
ok, jag förstår vad du menar. Trodde du skulle gilla det eftersom du skrev något om "teoretisk zen"?

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 23 aug 2009 00:15

En annan sak: Du kanske skulle uttrycka dina allergier? Jag skulle iaf tycka det var väldigt intressant :)

Finns det något ord, jag är riktigt allergisk mot, så är det "verkligheten". Jag hatar det ordet.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 23 aug 2009 00:42

Nej jag är smartare än ni är -jag har offrat mig fullt ut. Jag spelar aldrig om jag gör det så blir jag speldockan, för tillfället. Det är sjukt det jag har gjort med mig själv -hur ska jag någonsin kunna förklara någonting, jag och ni är tillsammans min mardröm i "bilden mig" -skuggans synteser.

Det jag menar är: den "mentala rörlighet" som tjänar ett slags översättningsbehov; den tillvaron är för mig AKUT -bl.a erkänner jag det eftersom det är min självidentifikation/självbild. Det är ingen "genuin intelligens" liksom, överhuvudtaget!! Jag har hela tiden så fort som möjligt velat KASTA metodiken/konstruktionen -syftet med "den utvecklade rollen" är bara att skapa "kontraktet" och därför blir jag mer och mer förvirrad och irriterad när "dem andra" vill skydda sig själva.

Jag vill leva.

Alltså man provocerar ju för att förmedla något (som med att jag är smartare, det är en perspektiv-lek/konst) -och här gör jag ju precis som ni! Men det jag menar är... jag kastar ut en impuls i samvaron, men då så OMDEFINIERAS min insikt/poäng -och det är stört, dålig stil/närvaro. Det är att ultimat blockera någon; och det är v å l d.

Ledsen alltså..

Min åsikt: JAG VILL INTE BEVARA LEKEN. Jag är så jävla trött på den tyranniska glaumoriseringen att jag tillfogar mig hellre våld för att bli handlingsförlamad, mer än något annat.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 23 aug 2009 00:48

Anna Ternheim -med som ni kanske kan gissa: Månen i Väduren [handlingskraft].... skrev:Leave the body leave the mind
Leave the body leave the mind
Every promise every place behind

I just happen to feel so alone
For today for all days to come
I just wanna be wanna be gone

Leave the quiet leave the night
Leave the quiet leave the night
Broken feelings of dreams out of sight

Pictures in your head at night
For tonight for all nights to come
Erased for good and always gone
Erased for good and always gone

Leave the city leave the cold
Leave the city leave the cold
Young people far too old

Let me cross a very fine line
For today for a lifetime
For today for a lifetime

Leave the body leave the mind
Let me, leave the body leave the mind
Every promise every place behind

I just happen to feel so alone

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 23 aug 2009 00:51

jao, förstod väl att det var zenismen, därför jag skrev till teorier för att förtydliga den intellektuella aspekten av zen. Mest deras koaner jag intresserade mig för en gång i tiden.

jo, kanske allergierna är intressanta, får väl se om jag kan utveckla dom, tror nog att det dels är mina försök att debattera med engegerade kristna vilket aldrig slutar bra och på en banal nivå, antingen kallar de mig för djävul eller så kallar jag de kristna för nåt annat. Personligen tycker jag att tror man på en gud så kan man tro på vad som helst och då är allt teoretiserande värdelöst.

ha ha, alla har vi allergier då, nä , verkligheten är inte så rolig
jag hade väl nån tankekedja där
verkligheten är en illusion
vi skapar, eller får en upplevelse av verkligheten som vi skapar i våra skallar, men man behöver ju bara blunda för att inse att man inte lever i en verklighet, dock är synen den största bedragaren, som lurar en att tro att man lever i nån sorts verklighet tillsammans med alla andra.

Man kanske kan säga att jag försöker utgå ifrån min upplevelse så mycket som möjligt.

Detta bedrägeri skulle jag vilja använda i mitt skapande, jag gör det lite, men aldrig så det känns helt rätt. Bedrägeriet irriterar mig också men samtidigt är jag inte intresserad av att ägna mig till 100% åt att lösa uppgiften, jag menar som en zenbuddist som försöker upphäva subjekt-objekt relationen.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 23 aug 2009 00:57

Haha. Ännu en "kapad tråd".
Anna Sara skrev:Nej jag är smartare än ni är -jag har offrat mig fullt ut.
Om du med Smarthet menar Tvångsmässig rationalisering så håller jag definitivt med. :)

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 23 aug 2009 00:59

Alltså allt handlar om "ramar" man själviskt värdesätter -en auktoritet man kan "komma undan med".

Relativiteten håller inte. Vad händer med de som sett längre och hänger på korset? Jag upplever verkligen att jag gått in i genomskinligheten det sista året kanske, just eftersom jag haft en sådan massiv auktoritetstyranni i min natur -men till sist måste man erkänna att man måste låta LIVET ta över ens kontroll utan egna mentala övergrepp på sig själv. Jag upplever att de flesta människor har en mellanlinje; de lever redan med en större överlåtelse inför livet, men det är bara för att de fortfarande värdesätter de mest kollektiva systemen.. och med detta, blir detta något EXTREMT svårt att kommunicera; de flesta människor skulle aldrig i livet ge bort "det dem fått".. den lögn de fortfarande smälter in i massan med.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 23 aug 2009 01:05

JimmyAberg skrev:Haha. Ännu en "kapad tråd".
Anna Sara skrev:Nej jag är smartare än ni är -jag har offrat mig fullt ut.
Om du med Smarthet menar Tvångsmässig rationalisering så håller jag definitivt med. :)

HERREGUD. Nu förstod du ju inte ens vad jag syftade på. Trodde du såg igenom provokationer/signs -i ett sammanhang. Men inte: du relaterar för mycket till dig själv, Jimmy.

Alltså bokstavligen, du "såg inte" vad jag menade, du missförstod konsten -genom dina strukturbevarande nivåer.

JimmyAberg

Inläggav JimmyAberg » 23 aug 2009 01:06

dokido skrev:jao, förstod väl att det var zenismen, därför jag skrev till teorier för att förtydliga den intellektuella aspekten av zen. Mest deras koaner jag intresserade mig för en gång i tiden.
Detta var något av det vagaste jag hört på länge. Intressant att du använder ordet "zenismen", hittade du på det nyss eller? :)
Personligen tycker jag att tror man på en gud så kan man tro på vad som helst och då är allt teoretiserande värdelöst.
Låter lite förhastat tycker jag. Jag håller dock med att mycket teoretiserande ofta kn vara värdelöst :)

Man kanske kan säga att jag försöker utgå ifrån min upplevelse så mycket som möjligt.
Detta var intressant tycker jag. Vad menar du med "din upplevelse"? Vems upplevelse skulle du annars utgå ifrån?

Du talar om "verklighet" och "illusion". Varför använder du just dessa begrepp? I vilken mening använder du dem? Är "illusionen" något om är behagligt och s.a.s. "förskönar" verkligheten, eller är "illusionen" enbart "falsk" och "skadlig"? Vad är verkligeheten? Är den varm, kall, utelämnande eller intim? Hotfull eller välkomnande?

Detta bedrägeri skulle jag vilja använda i mitt skapande, jag gör det lite, men aldrig så det känns helt rätt. Bedrägeriet irriterar mig också men samtidigt är jag inte intresserad av att ägna mig till 100% åt att lösa uppgiften, jag menar som en zenbuddist som försöker upphäva subjekt-objekt relationen.
Bedrägeri? Vilket bedrägeri? Menar du den "naiva realismen" du tidigare talade om? http://sv.wikipedia.org/wiki/Naiv_realism

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 23 aug 2009 01:08

Jag orkar inte mer (med det som betyder tvångsmässig rationalisering) -för nu börjar jag förstå vad LIDANDET verkligen handla om. Vår egen skuld, vänner. Något ofrånkomligt, och mycket mer verkligt itu varenda cell.. Till skillnad hur vi talar om det.

Hur kan jag vara så naiv? Grupptryck? Kanske.

Återgå till "Kultur - konstarterna"