Jag arbetar med barn och använder mig mycket av sagor.
Jag skulle dock vilja hitta lite fler som har budskap som kan diskuteras under och efter berättandet.
Det jag är ute efter är flera som tar upp de mest grundläggande dygderna. För närvarande är det i synnerhet ärlighetjag tänker på eftersom värdet av denna dygd för mig tycks urholkas lite till förmån för kortsiktig vinst eller Machiavelliskt smicker.
Det kan vara en illusion hos mig eller en effekt av uppblandning av moralsystem i globaliseringens spår eller något helt annat.
Hursomhelst så önskar jag kunna påvisa ärlighetens fördelar på ett enkelt sätt.
Den vanligaste berättelsen är ju "Pojken som skrek varg", ett kinesiskt alternativ som är i princip identiskt är "Kung You av Zhou" men dessa är otillfredsställande. Mest för att de är hotelser om att något hemskt händer den som luras. Jag ogillar detta av princip eftersom det inte känns rätt att skrämma barn med en hypotetisk skärseld. Dessutom så är de förståndiga nog att veta att de inte blir uppätna av vargar eller halshuggna av invaderande armeer.
Ett lite bättre alternativ som jag använder nu är "Hermes och Skogshuggarna". Den är lite trevligare eftersom Hermes belönar den ärlige skogshuggaren istället för att straffa den oärlige. Dessutom så tillåter den möjligheten att identifiera Hermes med mer konkreta figurer i barnens liv, det kan ju finnas andra än Hermes som gillar när man är ärlig och uppriktig mot dem.
Jag skulle dock vilja hitta fler alternativ.
Gärna där ärlighetens ömsesidighet illustreras. Man kan till exempel ha med en tredje part som blir lidande av oärligheten. En annan ide är att byta roll på en antagonist och en protagonist efter att oärligheten får negativa konsekvenser så att man illustrerar båda möjligheterna. Skogshuggarna är ju i och för sig två men eftersom den ärlige måste komma först för att förklara Hermes intresse så är det svårare att identifiera sig med den oärlige som kommer efter.
Sannolikt så kommer jag nog själv behöva skriva ett par historier för att uppfylla så specifika krav.
Men om någon känner till liknande historier eller har något annat meningsfullt att säga om ämnet så vore jag tacksam.
Moralsagor
Moderator: Moderatorgruppen
Återgå till "Kultur - konstarterna"