Nya ögon

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Nya ögon

Inläggav transversal » 10 jan 2011 12:49

Varför är det så att man ser saker med nya ögon när man har sovit / vilat / gått ifrån? Ibland om jag har suttit och tecknat till sent inpå kvällen, så kan jag vara hyfsat nöjd med bilden när jag går och lägger mig, men på morgonen så kräks jag över samma skiss. Ibland tvärt om.

Vad är det som händer när man distanserar sig ett tag?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 jan 2011 13:41

Din hjärna bearbetar intrycken på en högre nivå och presenterar resultatet när du vaknar. Våra undermedvetna processer är långt mer överlägsna vårt taffliga vardagsmedvetande. Det är också därför intuitionen har ett högt värde.

Det är dessutom så att vi intalar/manipulerar oss själva att tro att något är bra när vi arbetar med något en längre tid. Vi lägger bristerna till rätta och efterrekonstruerar. Går vi ifrån ett tag så återgår dessa manipulerade parametrar till en neutral. Det hänger samman med vår vilja att prestera bra. När man gör musik t.ex så kan man intala sig själv att något fungerar eftersom man "lyssnar in sig" på vissa strukturer. Dagen efter så är man inte så förlåtande längre att man är beredd att göra samma sak igen, och man konstaterar att man "bjöd till" dagen innan. Man kan t.ex hitta ett "groove" bara man bjuder till, men det kan sedan visa sig att det var mer flippat och mindre intuitivt än vad man inbillat sig.

Ungefär som att de flesta kan intala sig att det är trevligt på en ålandskryssning, men dagen efter så undrar man vad man höll på med. Var karaokesången verkligen så bra som alla tyckte...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 jan 2011 13:48

Det här händer mig ofta när jag gör en teckning som alltmer övergår i att bearbetas av vänster hjärnhalva. Sitter och fyller i och har egentligen helt tappat helhetsbilden. Sedan kommer högra hjärnhalvan med i spelet igen (senare eller dagen efter), och har inte en så förlåtande klarsyn. - Jag somnade tidigt igår, hur länge stannade du uppe, och vad gjorde du, säger högra hjärnhalvan till den vänstra. - Den här! Säger vänstra hjärnhalvan och visar stolt upp sin fina teckning. - WTF, hur tänkte du egentligen! Säger den högra. - Vet, kan inte teckna som du. - Nej det kan du inte, gå och räkna eller nåt!

Mr.M

Inläggav Mr.M » 10 jan 2011 16:07

kan man enkelt säga att man ska se konsten med sina gamla ögon och inte tolka dom med dom nya ?

sen ser jag att det handlar om prestation, man vill skapa något som man är stolt över, talangen ska finslipas,
det blev inte som man tänkt sig i efterhand. Men vi har då glömt bort känslan i bilden och ser bara till formen.
hittar du samma känsloläge som när du skapade bilden så kommer du nog att uppleva den på ett likartat vis igen.

Om teckningens mål var att öka på kvalitet i sin konst, så kan man nog aldrig bli nöjd,
jag jämför nu mot mina kunskaper i data som jag själv anser ligga på ett barns nivå, jag ser mig totalt handikappad och outbildad. Men så är inte fallet, jag vet lite mer än andra, men upplever det inte så, för att jag vet att det finns så mycket mer att lära sig.

transversal

Inläggav transversal » 10 jan 2011 16:41

Är vänster hjärna mer uthållig än höger?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 jan 2011 18:59

transversal skrev:Är vänster hjärna mer uthållig än höger?

Nej inte egentligen, men den är mer påhurrad, går på anabola och tycker den är märkvärdig. Så om den högra tar en tidig kväll får man ha förståelse. Förhoppningsvis vankas det lite rödvin nästa kväll, och den vänstra kommer inte att fatta vad som hände.

transversal

Inläggav transversal » 10 jan 2011 21:52

Haha. På så sätt.

Återgå till "Kultur - konstarterna"