Några knarkiga bilder:

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Rising
Moderator

Några knarkiga bilder:

Inläggav Rising » 27 jul 2006 13:19

De här är lastgamla; jag såg någon bild på nätet med en häftig optisk effekt och beslutade mig för att undersöka om jag kunde göra egna bilder och få till den optiska effekten samtidigt som bilderna blev estetiskt tilltalande. Så här i efterhand tycker jag att mina experiment var väl fega, men det var som sagt ett tag sedan jag gjorde dem. Kanske gillar ni dem.

Bild

Bild

Bild

Angelina

Inläggav Angelina » 28 jul 2006 21:01

Helt underbara, sälj dem som tapetmönster.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 jul 2006 21:14

Med sådana tapeter är jag dubbeltiltad.

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 29 jul 2006 00:46

Grym. Kan du nått om varför det ter sig så för ögat?

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 29 jul 2006 08:24

Helt underbara, sälj dem som tapetmönster.

jag skulle nog får ont i ögonen och hjäna efter några minuter,

du skulle nog i stälet skrliva ut det på en stor tavla
typ 1 * 1 m, och sätta up på vägen,
eller själja det :)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 29 jul 2006 14:45

Tyckte den första helt klart hade starkast effekt. Håller man ögonen precis stilla försvinner den böljande effekten. Den tycks också bli som starkast vid små, långsamma, kontinuerliga ögonrörelser. Kul konst! Jag gillar konst som gör något.

-narr-

Användarvisningsbild
mattemannen
Kontakt:

Inläggav mattemannen » 24 aug 2006 04:52

Oj dom var riktigt häftiga imo.

Ja, skulle dom finnas på tapet så skulle jag slå till direkt. :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 26 aug 2006 10:33

Roligt, men tapeter... skulle inte tro det  :shock: . Snacka om dålig chi.

Användarvisningsbild
Kvadett

Inläggav Kvadett » 05 sep 2006 23:23

De här är lastgamla; jag såg någon bild på nätet med en häftig optisk effekt och beslutade mig för att undersöka om jag kunde göra egna bilder och få till den optiska effekten samtidigt som bilderna blev estetiskt tilltalande. Så här i efterhand tycker jag att mina experiment var väl fega, men det var som sagt ett tag sedan jag gjorde dem. Kanske gillar ni dem.

Ingenting du gjort själv och skickat in då jag helt enkelt vet det.
Bilderna,- experimenten, var ett gott försök till att försöka ta någon annans individs förmågor dock.

...Men visst blir man fascinerad av dess inverkan på ögat.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 06 sep 2006 04:33

Kvadett skrev:Ingenting du gjort själv och skickat in då jag helt enkelt vet det.

Ehh... say what?

Kvadett skrev:Bilderna,- experimenten, var ett gott försök till att försöka ta någon annans individs förmågor dock.

Jag antar att du försöker säga att jag... snott bilderna? Ja... nej, då har du fel. Det gick till precis så som jag skrev att det gick till: Jag såg en bild som hade just den här optiska effekten, och jag undersökte fenomenet genom att försöka återskapa det och ändra på parametrar; hur olika kunde färgerna vara? I vilka mönster kunde man visa "bönorna"? Vilka filter och effekter gick det att applicera på bönorna, osv. Och när jag lekt ett tag så bestämde jag mig för att försöka skapa ett mönster som både var effektfullt och som var estetiskt tilltalande (originalet var skrikigt, brunt och illgrönt med stora bönor; så det gillade jag inte mycket).

Precis såsom jag skrev innan så tycker jag nu i efterhand att mina experiment var väl fega, och att jag borde provat att gå utanför mallen helt och hållet; att ta ut svängarna. Som det är nu så förlitar de sig väldigt mycket på originalbildens impact. Men, som sagt, här utgav jag mig alltså inte för att ha uppfunnit fenomenet som sådant; utan bara för att vara upphovsman till dessa bilder.

---

Men jag kan ha missförstått dig, och i så fall ber jag om ursäkt för denna utäggning. Det låter på dig som om du i själva verket pratar om någon sorts voodoo; "försöka ta någon annans individs förmågor"; vilket jag inte tror på och därför inte är så insatt i. I min världsåskådning så kan man bara ta åt sig äran för andras arbete; men man kan inte suga åt sig deras förmågor. Så jag vet inte; men om du menade det jag tror att du menade (och bara råkade uttrycka dig kryckigt/har lite problem med svenskan) så har jag nu svarat. Om du däremot menade något med voodoo så är jag ledsen att jag inte är tillräckligt insatt för att kunna fortsätta samtalet.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 06 sep 2006 10:25

Nu du, Rising... Nu sitter Kvadett med ett ess i skjortärmen som bara väntar på att visas upp. Go, Kvadett, go!

(Om inget händer på denna punkt så tror jag på dig.)

Användarvisningsbild
Kvadett

Inläggav Kvadett » 06 sep 2006 16:00

Min tvärsäkra mening "Ingenting du gjort själv och skickat in då jag helt enkelt vet det" skrev jag på grund av att en annan användare, på annat forum, antydde att även han exprimenterat med bilderna och dessa var väldigt lika så långt jag kan minnas.

Givetvis innebär inte detta att jag kan veta si eller så, det skrev jag bara för att försöka ställa dig mot väggen och få ett svar som skulle bevisa vem som egentligen har manipulerat med bilderna.

Bilderna kan väl exprimenterats med från båda hållen, jag ville bara se hur svaret skulle se ut.

Kan även se om jag hittar de andra bildexemplen då det skulle vara intressant att jämföra.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 06 sep 2006 16:15

Kvadett skrev:Bilderna kan väl exprimenterats med från båda hållen, jag ville bara se hur svaret skulle se ut.

Kan även se om jag hittar de andra bildexemplen då det skulle vara intressant att jämföra.

Ärligt, det skulle vara asintressant. För jag är rätt säker på att du inte sett några bilder som varit inspirerade av mina bilder, för mina bilder har jag bara visat för en handfull personer i en chat. De har alltså inte postats på något annat forum eller anslagstavla, och de ligger inte ute på någon sida som man kan googla till.

Jag kan dessutom mycket väl föreställa mig att andra personer har lyckats göra mycket häftigare saker än jag själv. Jag har som sagt varit ganska feg.

Några av mina exempel som jag inte postat i den här tråden är de som har andra bildnumreringar än de ovan postade.

De jag postat är ju (som ni kan se genom att högerklicka på bilderna) gronk, gronk3 och gronk6. Gronk6 var den sista jag gjorde. Det finns en gronk2, gronk4 och gronk5 också. (Men de är som sagt antingen skittråkiga (som gronk4) eller bara experiment. Med Gronk2 undersökte jag om bönorna behövde vara cirkelrunda, och med gronk5 undersökte jag dels om bönorna kunde vara väldigt stora, och så försökte jag (om jag minns rätt) leta efter "nyanshorisonten" för effekten. Med vissa nyanser försvinner nämligen effekten helt, som av ett trollslag. Fast nu i efterhand betvivlar jag mitt eget minne, ty grönt och lila är ändå komplementfärger, så det låter inte så o-optiskt. Men det kanske var något experiment med färgmättnad... Äh, jag minns faktiskt inte. Kanske var det inte så vetenskapligt överhuvudtaget.)

Skulle vara kul att se om andra (mer experimentfulla konstnärer än jag) vågat ta ut svängarna mer.

Användarvisningsbild
Kvadett

Inläggav Kvadett » 06 sep 2006 18:28

Försökte gå in på sidan men fick klassikern "sidan kan inte visas" och även när jag klickade på länkar från den.

Gav mig inte utan gjorde sökningar på annan sida och fick svaret att den lagts ned helt och hållet av juridiska skäl..

Var ju hur lätt som helst att få tag på bilder i en bildsamling, i ett topic, som ligger på en sida som blivit nedlagd.

Sidan var för övrigt :  http://www.overgrow.com

Skitsnack eller ej får du avgöra själv jag gjorde vad jag kunde och en jämförelse hade som sagt varit intressant, speciellt med din översta bild.

Användarvisningsbild
Kvadett

Inläggav Kvadett » 06 sep 2006 18:31

En sak som intresserar mig för övrigt är hur du möjligtvis kan öka de optiska effekternas tempo?

Återgå till "Galleri"