Såhär hade föreställt mig att mina studier skulle se ut. Jag funderar på att ta en gymnasielärarexamen och välja filosofi som sidoämne genom att läsa praktisk och teoretisk filosofi i Lund samtidigt som jag läser till lärare i Malmö. Det jag längtar efter är filosofin, det är det som är huvudsaken med alltihop kan man säga.
Jag vill så småningom få en magisterexamen i praktisk filosofi, göra mig behörig för forskarstudier i ämnet och blir således gymnasielärare främst för att få pengarna att trilla dit medans jag kallar mig filosof samt skriver böcker ingen vill publicera.
Vad jag undrar är: efter allt detta, är jag behörig till forskarstudier i praktisk filosofi? Vilka universitet bedriver forskning i ämnet? Slutligen är jag lite nyfiken på vad ni själva studerat också.
/ Huesos
Filosofistudier
Moderator: Moderatorgruppen
-
Drawing Down The Moon
Re: Filosofistudier
Huesos skrev:Såhär hade föreställt mig att mina studier skulle se ut. Jag funderar på att ta en gymnasielärarexamen och välja filosofi som sidoämne genom att läsa praktisk och teoretisk filosofi i Lund samtidigt som jag läser till lärare i Malmö. Det jag längtar efter är filosofin, det är det som är huvudsaken med alltihop kan man säga.
Jag vill så småningom få en magisterexamen i praktisk filosofi, göra mig behörig för forskarstudier i ämnet och blir således gymnasielärare främst för att få pengarna att trilla dit medans jag kallar mig filosof samt skriver böcker ingen vill publicera.
Vad jag undrar är: efter allt detta, är jag behörig till forskarstudier i praktisk filosofi? Vilka universitet bedriver forskning i ämnet? Slutligen är jag lite nyfiken på vad ni själva studerat också.
/ Huesos
Du är inte intresserad av kognitionsforskning under professor Peter Gärdenfors i Lund? Han var min lärare när jag läste filosofi i Lund , 40 p praktisk och 40 p teoretisk blev det; jag hade honom i ett par kurser matematikens filosofi och mängdlära. Han är en av de smartaste och mest pedagogiska personer jag träffat! Men jag blev aldrig forskare, bara gymnasielärare i ämnet. Är utvecklingsledare i det nu på min skola.
Jag har skrivit skönlitterära böcker, romaner, novell- och diktsamlingar som ingen vill ge ut. Man kan misslyckas på det området också. Fast jag säljer oneliners/aforismer till Sydsvenskan. Sålde till SvD innan de lade ner Marginalen-sidan. Metro var inte intresserade. Inte Kvällsstunden (som morsan prenumererar på) heller. That's life!
A
Algotezza aka Algotezza
Drawing Down The Moon skrev:Tar du magisterexamen och har rätt antal breddningspoäng så är du det. Tror att du måsta ha läst 160p totalt. 80p huvudämne och 80p breddning.
Vad menar du exakt med breddningspoäng? Över 160 poäng totalt kommer jag att ha läst när jag är klar med lärarutbildningen. 80 poäng filosofi samt en magisterutbildning kommer jag också ha avklarat tillslut. Du tror alltså inte att det räcker?
/ Huesos