Gåtor
Moderator: Moderatorgruppen
Skyline skrev:haha, nu kommer vi in på min tråd "Vad är tid" på "Filosofi"...
Jag vet inte riktigt svaret på frågan. Min gåta kanske inte var så bra eftersom alla definerar tid olika...
/Skyline
Trådarna slår knut på varandra, bildar en magisk matta vi kan flyga iväg på i tanken...
A
Algotezza aka Algotezza
Du har skrivit det lilla som står att finna däri även du, men inte med en intention som gör att du kan säga det vara bakom det som står däri? Jag är förvirrad!cogito skrev:Håller ni på med gåtor här?
Jag har också en - ännu olöst av deltagarna...Citat:
Linda Skugge. Ett öppet rakt språk. Hon säger det vi alla tycker och tänker.
Här är jag kluven!
99% av texten i Skugges dagbok "Men mest av allt vill jag hångla med nån" är faktiskt nedpräntad av min egen hand. Detta är inget skämt utan stämmer faktiskt bokstavligen!
Ändå är jag kluven till det mesta som står i boken...
cogito
Här finns alla ledtrådar:
http://www.filosofiforum.com/forum/viewtopic.php?t=1885&postdays=0&postorder=asc&start=0
/cogito
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:
Nej, jag har skrivit nästan 99%. Varje bokstav i Linda Skugges dagbok är skriven av Cogito. Men när jag läser texten känns den som skriven av en helt annan...
Det måste finnas en lösning på detta!
En gåta som bara ett analytisk tänkande kan lösa...
/cogito
Du har skrivit det lilla som står att finna däri även du, men inte med en intention som gör att du kan säga det vara bakom det som står däri? Jag är förvirrad!
Nej, jag har skrivit nästan 99%. Varje bokstav i Linda Skugges dagbok är skriven av Cogito. Men när jag läser texten känns den som skriven av en helt annan...
/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
cogito skrev:J R Auk skrev:Du har skrivit det lilla som står att finna däri även du, men inte med en intention som gör att du kan säga det vara bakom det som står däri? Jag är förvirrad!
/cogito
Du "har skrivit", "varje bokstav... är skriven av Cogito": du har nyttjat samma bokstäver (det latisnka alfabetet) som Linda S. Fast du använder även bokstäver hon ej nyttjar så ofta.
A
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:
Bravo! Nu bränns det ordentligt!
Fast jag påstår ju att hon, Linda Skugge, har isåfall nyttjat *mina* nedpräntade bokstäver - och jag är inte upphovsman till det latinska alfabetet.
/cogito
Du "har skrivit", "varje bokstav... är skriven av Cogito": du har nyttjat samma bokstäver (det latisnka alfabetet) som Linda S. Fast du använder även bokstäver hon ej nyttjar så ofta.
Bravo! Nu bränns det ordentligt!
Fast jag påstår ju att hon, Linda Skugge, har isåfall nyttjat *mina* nedpräntade bokstäver - och jag är inte upphovsman till det latinska alfabetet.
/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
Jag ser tre möjliga lösningar. Alternativ ett är att det är Linda Skugge som är cogito. Ett mer långsökt alternativ som ändå är teorietiskt möjligt är att Linda Skugge låtit diktera boken och att det är cogito skrivit ner Linda Skugges ord. Alternativ tre, som inte en lika snygg lösning då den kräver en mer välvillig tolkning, äratt cogito jobbar på tryckeri och har trykt boken i fråga.
Jag ser tre möjliga lösningar. Alternativ ett är att det är Linda Skugge som är cogito. Ett mer långsökt alternativ som ändå är teorietiskt möjligt är att Linda Skugge låtit diktera boken och att det är cogito skrivit ner Linda Skugges ord. Alternativ tre, som inte en lika snygg lösning då den kräver en mer välvillig tolkning, äratt cogito jobbar på tryckeri och har trykt boken i fråga.
Tack för ditt bidrag, Squirrel!
Tyvärr är samtliga lösningsförslag inkorrekta. Som ledtråd kan jag nämna att Algotezza är redan närmare den rätta lösningen... Ta vara på vad han kommit fram till och squirrla till det lite...
/cogito
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Aha! Jag hade väl på känn att du var en sockerbit, cogito
Ja, man är ju en dåre om man tror att man kan ha några hemligheter inför en kvinnas intuition...
Själv lever du i kontrasternas värld, förstår jag. Mumsar du på praliner medan du läser allt om Satans apostlar? Är det nöjesläsning eller helt enkelt något typ " vad varje svensk kvinna bör veta" ?
/cogito
- Skogsälvan
- Avslutat konto