Tänkte höra om några är intresserade av att leka Mafia på forumet.
Vad är Mafia?
Mafia är en forumslek som blandar lite psykologi och statistik tillsammans med stora doser spel- och systemteori, samt beteendeanalys. Det är kort sagt det perfekta filosofispelet.
Det fungerar så här: Av de som meddelar sitt intresse så kommer olika roller att utdelas i hemlighet. De allra flesta kommer vara vanliga "stadsbor" och helt sakna särskilda förmågor och kunskap om andra spelares roller. Omkring en femtedel kommer att vara "maffia-medlemmar" och redan från början veta vilka de andra maffiamedlemmarna är, så att de kan organisera sig i hemlighet och anstränga sig kollektivt för att styra undan misstankar från varandra.
En person kommer att vara "utredare", som en gång varje runda kan ta reda på någon annan deltagares roll.
Under rundorna (jag föreslår att en runda är två dygn lång - för att få ett rappt spel som ändå tillåter att man kan vara borta en hel dag utan problem) så framlägger deltagarna teorier om varandra och framlägger misstankar om varandra, samt lägger röster på vem de tycker verkar misstänkt och vill rösta bort från spelet. Samtidigt så kommunicerar maffiamedlemmarna internt och bestämmer vem de skulle vilja plocka bort. Utredaren tar också i hemlighet och meddelar lekledaren (mig) vilken deltagare som han vill undersöka.
När en runda är slut så plockas två personer ut ur spelet. Dels den som fått flest röster (och om två eller flera deltagare fått lika många röster så låter jag slumpen avgöra mellan dessa), och dels den som maffiamedlemmarna kommit överrens om.
Människorna vinner om de lyckas plocka bort alla maffiamedlemmar, medan maffiamedlemmarna vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många människor som maffiamedlemmar i spel.
Det verkar kul, men vad är det för filosofiskt med det?
Det kluriga för människornas del är att avgöra vilka som hela tiden verkar vara överrens med varandra, medan det för maffiamedlemmarnas del är att dölja sitt samarbete. Maffiamedlemmarna vet ju vilka de är, och kan således samordna sina röster på sätt som människorna inte kan, medan människorna är fler och kan få ett övertag om de bara analyserar de andra deltagarnas beteende tillräckligt väl.
Utredaren, slutligen, är en viktig pjäs som måste framställa sig som en vanlig människa medan han (utan att göra sig till måltavla för maffiamedlemmarna) försöker påverka de andras beslut i rätt riktning.
Det finns alla möjliga sorters beteendeanalytiska verktyg att använda, samt massor av psykologiska finter att tillgå. Den bästa grubblaren vinner!
Jo, det ser roligt ut, men jag är rädd att bli upplåst i något som jag kanske inte kommer kunna engagera mig i
Man behöver inte vara superaktiv. Det räcker med att man läser och skriver lite varannan dag. Och eftersom två personer röstas bort varje dag så framskrider spelomgångarna i ett snabbt, konstant tempo.
Jag föreslår att den första spelomgången körs med som flest 10 spelare, (varav två är maffiamedlemmar och en är utredare) vilket betyder att spelet kommer att pågå som mest i fyra rundor (åtta dygn). Om jag använder som flest tre dygn att söka spelare, då behöver ni bara kolla i era kalendrar och se om ni har några lediga timmar och datortillgång åtminstone en gång vartannat dygn de närmaste elva dagarna.
---
Vilka är intresserade?
(kom igen nu, erkänn att det finns en massa personer på forumet som ni skulle vilja rösta bort ur en tråd bara för tillfredsställelsens skull - här har ni äntligen chansen! :D )
/Rising
lekledare
Forumslek: Mafia. Vilka är intresserade?
Moderator: Moderatorgruppen
Jörgen har en bra kommentar om spelets längd: Vissa är rädda för att vara med om speltiden är för kort, eftersom de vill kunna vara borta från internet (eller åtminstone forumet) ett par dagar, och därmed känner sig låsta av speltiden.
Grejen är att det finns andra som tänker "shit, skall det hålla på i flera månader?! Jag kan inte engagera mig då och planera så långt i förväg".
Själv skulle jag exempelvis föredra att spela endagarssessioner, eftersom jag inte vill låsa upp mig långa perioder.
Finns det fler som efterfrågar längre perioder så kan jag sträcka mig till tredagarsronder, för just den här spelomgången (om vi får tillräckligt med deltagare, that is). Om det inte skulle gå, och om många eftersökte veckolånga pass - så skulle jag starta en helt ny tråd för att arrangera ett sådant spel.
Låter det bra?
Tja, med två varulvar så kan det ju sluta redan rond två, men en fördel med spelet (med de regler jag föreslagit) är att det alltid är två personer som dör mellan varje rond, så med nio deltagare så skulle det inte ens teoretiskt kunna pågå längre än fyra ronder. Det är en stor fördel, såsom jag ser det.
Om någon är nyfiken och vill se hur spelet spelas på andra forum så föreslår jag en titt på exempelvis http://www.mafiascum.net/forum/. Bli inte skrämda, dock, på sina håll spelas det väldigt avancerade versioner av spelet där.
Jag är dock nyfiken på hur filosofiforums användare skulle spela spelet... Jag tror nämligen att vi har såväl skickliga analytiker som sluga intrigmakare på forumet...
Grejen är att det finns andra som tänker "shit, skall det hålla på i flera månader?! Jag kan inte engagera mig då och planera så långt i förväg".
Själv skulle jag exempelvis föredra att spela endagarssessioner, eftersom jag inte vill låsa upp mig långa perioder.
Finns det fler som efterfrågar längre perioder så kan jag sträcka mig till tredagarsronder, för just den här spelomgången (om vi får tillräckligt med deltagare, that is). Om det inte skulle gå, och om många eftersökte veckolånga pass - så skulle jag starta en helt ny tråd för att arrangera ett sådant spel.
Låter det bra?
jag uppfattar att själva spelet består av ett flertal ronder, det antalet som behövs.
Tja, med två varulvar så kan det ju sluta redan rond två, men en fördel med spelet (med de regler jag föreslagit) är att det alltid är två personer som dör mellan varje rond, så med nio deltagare så skulle det inte ens teoretiskt kunna pågå längre än fyra ronder. Det är en stor fördel, såsom jag ser det.
Om någon är nyfiken och vill se hur spelet spelas på andra forum så föreslår jag en titt på exempelvis http://www.mafiascum.net/forum/. Bli inte skrämda, dock, på sina håll spelas det väldigt avancerade versioner av spelet där.
Jag är dock nyfiken på hur filosofiforums användare skulle spela spelet... Jag tror nämligen att vi har såväl skickliga analytiker som sluga intrigmakare på forumet...
Även om jag föredrar livevarianten, eller tror mig föredra det, så verkar detta lockande. Räkna med mitt deltagande om evenemanget går av stapeln.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Eh, jo, jag är kvar. Men jag tror inte att det blir något varulvsspel är jag rädd, eftersom intresset inte visat sig vara så stort.
Om du är jätteintresserad av att spela sådana här spel så kan du dock googla för att hitta spelsugna på andra forum. På mafiascum.net spelas partier internationellt (i väldigt låååånga omgångar), och svenska partier spelas lite varstans. Söker man på "varulvsspel" ser man bland annat att forumet till alltomhundar anordnar sådana spel på sitt forum.
Det är liiite tråkigt att alltomhundar har mer leksugna forumiter än vårt prominenta filosofiforum, kan jag tycka, men jag är inte bitter. *surar*
Om du är jätteintresserad av att spela sådana här spel så kan du dock googla för att hitta spelsugna på andra forum. På mafiascum.net spelas partier internationellt (i väldigt låååånga omgångar), och svenska partier spelas lite varstans. Söker man på "varulvsspel" ser man bland annat att forumet till alltomhundar anordnar sådana spel på sitt forum.
Det är liiite tråkigt att alltomhundar har mer leksugna forumiter än vårt prominenta filosofiforum, kan jag tycka, men jag är inte bitter. *surar*
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Now we're talking... Jag räknar det till sex deltagare (jag tror inte att angelina kan delta längre), och det är på tröskeln till att vara ett spelbart antal.
Några fler? Kom igen, nu finns det ju massor med leksugna personer som just berättat att de har spelat detta förut och som därför både har erfarenhet och som kan verifiera att det är precis lika roligt som jag sagt att det är.
Så kom igen; kom och lek.
Några fler? Kom igen, nu finns det ju massor med leksugna personer som just berättat att de har spelat detta förut och som därför både har erfarenhet och som kan verifiera att det är precis lika roligt som jag sagt att det är.
Så kom igen; kom och lek.