Mafiaspel 2

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Mafiaspel 2

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2008 19:27

Det fanns en tid då ni inte behövde låsa era  cyklar. Den tiden är nu förbi. Maffian har nästlat sig in i er by. Ni måste till varje pris förhindra att maffian får fotfäste här i sverige. Hela rättssystemet i vårt samhälle står på spel. Kämpa på tappra bybor!

---

Deltagare i  bokstavsordning:
Hannes
J R Auk
Jörgen
Ling
Loke
Minded
Rising

Endast dessa deltagare samt jag får skriva i tråden! Samma regler gäller som förra rundan. Deadline för första röstning sker på onsdag klockan 21.00

/Lekledaren som tar sig friheten att tjuvstarta spelet  :)
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 17 feb 2008 19:34

Härligt, härligt, då var vi igång igen *gnuggar händerna förtjust*

Det får bli lilla jag som först får bedyra min oskuld, i denna by. Nu kära vänner får vi ta nya tag för att lura fram mafian i dagsljuset.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 17 feb 2008 20:15

Alla förtjänar en andra chans, jag kanske bedrog de där spagettibyborna lite grann, men det skulle jag aldrig göra om här i svea rike. Fick dessutom tre cyklar stulna ifjol, någon måste ju rimligen lynchas för otyget.

Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav Hannes » 17 feb 2008 20:22

Hoppsan, jag som var beredd på att börja imorgon  :P  Men men, spelar ju mindre roll. Detta ska bli riktigt kul igen, och man får ju hoppas på lite större lycka denna gången.

Minded

Inläggav Minded » 17 feb 2008 20:30

Hehe, det blev en liten tjuvstart ändå  8)

Det ska bli spännande att se hur det går den här gången. Best of luck till alla oss bybor!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 feb 2008 21:08

Trevligt att ni är så alerta! Jag ser fram emot att följa era tankegångar här i bakgrunden  :)
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 17 feb 2008 21:24

Dessa cykeltjuvar, ja, men även dessa falska kompisar som
försvinner ur ens liv efter det att man har lånat de lite pengar -
vad är en människas ord värd?

Den som ljuger han stjäl, och den som stjäl han mördar,
och äter även bajs.

Nu har jag i alla fall påbörjat sanningstabellen (i MicroSoft Excel),
och det börjar redan utkristallisera sig konturer, märker jag...
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 17 feb 2008 21:29

Precis, det vet man ju i alla fall att tabeller och grafer aldrig ljuger. Bra initativ jörgen, ser fram emot att se de här visualiseringarna vad det lider.

Minded

Inläggav Minded » 17 feb 2008 21:31

Jörgen skrev:Nu har jag i alla fall påbörjat sanningstabellen (i MicroSoft Excel), och det börjar redan utkristallisera sig konturer, märker jag...

:lol:

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 17 feb 2008 21:33

Tack för uppmuntran, vid ett senare tillfälle så ska jag klistra
in tabellerna här - vad impade ni kommer att bli!

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 17 feb 2008 23:02

Jörgen skrev:Tack för uppmuntran, vid ett senare tillfälle så ska jag klistra
in tabellerna här - vad impade ni kommer att bli!

Frågan är om någon annan än du kan utläsa något av det??  :? Kan jag det, då blir jag impad

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 feb 2008 01:23

Halloj igen!

Tänkte jag skulle göra ett snabbt besök för att visa upp mig, jag har hört att detta med grannsämja är viktigt i små byar som dessa. Det brukar frodas så mycket misstänksamhet, har jag hört, och jag vill inte se det ske oss emellan.

Jag tror vi alla har på känn vad som vankas, det ligger något tryckande i luften här.

Hur som låt oss alla vara öppna och vänliga mot varandra så tror jag att vi kan stävja det annalkande orosmolnet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 feb 2008 02:07

Så hur skall vi närma oss detta?

Skall vi anordna någon slags cirkel där alla får ge ifrån sig en bekännelse av något slag? Det torde vara den enda systematiserade sättet vi kan ta till för att finna ogärningsmän. Och jag vill nog föreslå att vi gör en mera samlad ansträngning än tidigare har gjorts.

Jag skulle gärna se att ni ger förslag på vad som kan tänkas vara intressant att höra bekännas av oss alla.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 feb 2008 11:01

Jag har tvångstankar,
"Auk! Auk! Raus aus dem Haus!
Er muss geteert und gefedert werden!"

går det runt i huvudet.

Nu kan jag inte tyska, så jag förstår ingenting.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 18 feb 2008 11:28

Tiden är knapp, mina vänner, och vi måste använda den klokt. Det värsta som skulle kunna hända - mitt mardrömsscenario - är detta: Vi velar och skriver meningslösa meddelanden hela dagen, genom vilka vi omöjligtvis skulle kunna se skillnad på bybor och maffiamedlemmar (typ "jaså du är bybo? Jag också. Jag svär."). När vi väl närmar oss slutet av deadline så blir vi paranoida och riktar misstankar mot dem som skriver mycket och som bidrar med något i maffiajakten. Då börjar vi alla plötsligt kasta fram våra röster, men det sker så sent att den som får mest röster inte skulle kunna hinna säga "nej, lyncha inte mig, jag är utredaren!" och få oss att dra tillbaka våra röster.

I början på dag två skulle vi ha två oskyldiga kroppar men inte någon information. Vi skulle försöka gå tillbaka och analysera rösterna från kvällen innan, men dessa skulle vara få och så hastigt framkastade att vi inte skulle kunna utvinna någon information från dem. Vårt enda hopp skulle ligga på att utredaren skulle ha överlevt natten och kunna ge oss information, och om inte utredaren haft sån tur att hon hittat en maffiamedlem skulle våra chanser vara dåliga.

---

Jag föredrar att vinna på skicklighet än att lita på turen, så jag föreslår istället att vi nyttjar dagen klokt och framlägger röster. Visst, vi har ännu inget att gå på, men om vi börjar rösta tidigt så kan vi få information längre fram. Om vi skulle rösta slumpmässigt så är det möjligt att vi hittar något att gå på, eftersom maffiamedlemmarna inte kommer rösta helt slumpmässigt.

Så; pang på, det är mitt råd.

Röst: J R Auk

Återgå till "Lekstugan"