IQEQ-leken

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

IQEQ-leken

Inläggav Zokrates » 28 jan 2012 20:42

Sammafatta personer här på forumet eller andra som är allmänt kända enligt följande,
IQ 1-9, EQ 1-9, så att det blir ett tal, lägst 00 högst 99, utifrån vad ni antar stämmer.

Jag börjar med ett exempel
Zokrates IQ 8 EQ 9, tal 89.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 jan 2012 21:04

eftersim många tal i mitt liv är 68, så blir det givet iqvieqiix

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 jan 2012 21:18

Det var både modigt och eqlogiskt att ta dig själv marko, tror att det talet representerar dig väl.
Få se, har vi någon 69:a på forumet? :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 jan 2012 22:39

69a, låt mig fundera... tror johan är en 69a..

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 19:14

Nu vet jag inte riktigt varför iq kommer före eq, känns som jag hade fått en högre poäng annars  :wink:  Nu slutar det definitivt på en 9:a. Början tycker jag är lite svårare att bedöma. 49 kanske?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 29 jan 2012 22:12

Skogsälvan skrev:Nu vet jag inte riktigt varför iq kommer före eq, känns som jag hade fått en högre poäng annars  :wink:  Nu slutar det definitivt på en 9:a. Början tycker jag är lite svårare att bedöma. 49 kanske?

Att vara ödmjuk är en hedervärd egenskap, dock behöver man ej nedvärdera sig sälv.

Tror knappast att din IQ skulle vara en 4:a på en skala 1-9.

Om vi antar att IQ-skalan på 1-9 motsvarar en IQ med SD 15 ( SD = standard deviation ) på:

1=80
2=90
3=100
4=110
5=120
6=130
7=140
8=150
9=160

och sedan jämför detta med olika yrkeskategorier: http://www.iqcomparisonsite.com/Occupations.aspx , så tror jag själv att de flesta i detta forumet, omedvetet eller ej, ligger på ett genomsnittligt IQ 5 på skalan.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 22:19

Ok, reser mig till 59 då :) Har trots allt fått mer än 1 på högskoleprovet och ibland riktigt bra på pricktest alá Mensa.

Hur uppfattar du dig själv, Korren?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 29 jan 2012 22:29

Att mäta IQ är förbaskat svårt,
När jag pluggar får jag högre IQ än när jag inte har pluggat på ett tag,
när jag är trött ligger jag kanske som bäst på 85, när jag är på topp ligger jag på 130
musikaliskt ligger jag lågt, motoriskt normalt, vissa typer av problem löser jag nog med en iq på 160, egna livsproblem med 60. (vilket drar ner mitt eq rejält)
Emotionellt är det ännu svårare att avgöra var man ligger,
överuppskattning görs gärna omedvetet, och måtten går inte att fastställa,
för jag kan ha lika bra eq om jag använder den emotionella intelligensen tillsammans med intelligens till att skapa egenvärden på andras bekostnad.. alltså, ena dan kan jag vara godhjärtad och förstående, nästa dag kan jag utnyttja detta.

hur klassas eq egentligen ?, och hur vet jag var zok och solälvan ligger egentligen ?
vad jämför jag mot ?

jag antar att mitt eq varierar i samma grad, eftersom tester jag gjort visar på en jämn fördelning med lite övervikt på eq (typ 20% mer)... jag tar dessa mått ganska oseriöst egentligen.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 jan 2012 23:26

Korrepondenten, jag utgick mer från pliktverkets mönstringsmodell med en skala från 1-9
eftersom det är lättare att hålla sig till enbart ett ensiffrigt tal som en uppskattning,
det är intressant att se hur vi värderar oss själva och varandra generellt även om det inte
behöver motsvaras av våra  riktiga mätvärden.
Förresten fick alla i min familj som mönstrat runt 8 till 9 på dessa mönstringstest, egentligen ointressant.
Anlag och begåvninstestresultat för lämplighet att göra militärtjänst, är mer lämpligt än att kalla det ett iq test.
http://www.dn.se/Documents/monstrade_1983_2004.pdf

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 29 jan 2012 23:53

Skogsälvan skrev:Ok, reser mig till 59 då :) Har trots allt fått mer än 1 på högskoleprovet och ibland riktigt bra på pricktest alá Mensa.

Hur uppfattar du dig själv, Korren?

Ja, du!

IQ 7 till 8 på skalan inklusive decimaltecken.

EQ? Hmm! Jag har aldrig hamnat i konflikt med någon människa i min omgivning, skola eller arbetsplats och bekanta gillar att framföra problem och fråga mig om råd, då dom anser mig vara bl.a. smart ( först och främst är jag en bra lyssnare och bra på att få ut information med tillit ). Så...jag skulle nog tro på min. en 7:a på EQ-skalan.

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 30 jan 2012 00:07

Zokrates skrev:Korrepondenten, jag utgick mer från pliktverkets mönstringsmodell med en skala från 1-9
eftersom det är lättare att hålla sig till enbart ett ensiffrigt tal som en uppskattning,
det är intressant att se hur vi värderar oss själva och varandra generellt även om det inte
behöver motsvaras av våra  riktiga mätvärden.
Förresten fick alla i min familj som mönstrat runt 8 till 9 på dessa mönstringstest, egentligen ointressant.
Anlag och begåvninstestresultat för lämplighet att göra militärtjänst, är mer lämpligt än att kalla det ett iq test.
http://www.dn.se/Documents/monstrade_1983_2004.pdf

Bra gener är....bra gener!

Vid mönstringen utnämnde Majoren mig först till Kompanibefäl, vilket är det högsta befäl en värnpliktig kan bli, men detta ändrades senare till Plutonbefäl för markjägare.

Jag hade goda ( eller max? ) resultat på både IQ- och fysiktestet. Det enda jag ej kunde bli inom hela militärväsendet för en värnpliktig var attackdykare, då jag hade behövt mer lungsyrekapacitet och detta gjordes ifrån en lungutblåsning och ej cykeltestet som jag maxade.

Kan också, ödmjukt, nämna att min fader hade bäst betyg i sin utländska gymnasieskola, min yngre broder hade bäst betyg i två olika svenska gymnasium i två svenska storstäder, har egna barn och syskonbarn som blivit uppmärksammade som tidigt utvecklade av barnläkare ( vid ca. 6 månaders ålder ), dagispersonal och lärare.

All det ovannämnda är ärvda egenskaper ifrån min fader.

Ska man vara tacksam? Ska man behöva skryta? Egentligen betyder det ingenting, såvida man ej uppnår resultat under sin livstid. Detta betyder ej att man per automatik får utnyttja sina egenskaper. Man måste också få tillfälle till detta.

Många människor har intrycket att en människa skapar sitt egna liv, men detta stämmer inte helt. Mycket av ens utveckling bestäms av människor i ens omgivning: lärare, arbetsgivare, långivare, hyresvärdar, tränare, etc..

Forskare har många gånger "bevisat" genom egna påstådda undersökningar att de mest omtyckta och framgångsrika inom arbetslivet brukar ligga på en ung. IQ om 120, ungefär som en högskolestudent.

Egentligen är jag hellre anonym och gillar ej uppmärksamhet. Man vill egentligen ej synas eller utmärka sig, såvida man ej kan få finna sig i sitt rätta element.

PS! Har för mig att en Mensa-medlem sade till mig att ett resultat på 9 på det militära IQ-provet motsvarar ungefär 125 SD 15. Detta maximum av ca. 125, då det ej finns ytterligare praktiska behov av att ha något högre IQ-värde.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 jan 2012 01:31

Korrespondenten skrev:
Ska man vara tacksam? Ska man behöva skryta? Egentligen betyder det ingenting, såvida man ej uppnår resultat under sin livstid. Detta betyder ej att man per automatik får utnyttja sina egenskaper. Man måste också få tillfälle till detta.
Många människor har intrycket att en människa skapar sitt egna liv, men detta stämmer inte helt. Mycket av ens utveckling bestäms av människor i ens omgivning: lärare, arbetsgivare, långivare, hyresvärdar, tränare, etc.

Ja det är sant, jag funderar ibland på vad som hade hänt om jag inte fått skallen krossad som liten, vid 4 årsåldern
klådde jag farsan i schack och han gjorde sig inte till, när jag var fem så vägrade han att spela mer.
Löste även japanska träpussel med lätthet och lärde mig att läsa utan att egentligen ha lärt mig det,
på samma sätt lärde jag mig engelska bara genom att lyssna på tv,n. Men som sagt, jag stoppades
av en idiot som antagligen inte hade mer vett än en mongolid, så kan det gå. Hade ett helvete att
lära mig prata under ett par års tid, har fortfarande ett enormt stort problem med att uttrycka mig,
folk missförstår mig konstant vilket har lett till en hel del jobbiga situationer.

Men generna är det inget fel på, mina barn låg i topp på de utvecklingskurvor som fanns rent kognitivt.
Just nu lider jag av sömnapne, en dålig dag är jag som bäst utvecklingsstörd, en bra dag presterar jag
bättre än genomsnittet, vilket jag för tillbaka på markos inlägg ovan, vi hara alla våra kurvor med
toppar och sänkor, å andra sidan skulle jag inte heller vilja vara en konstant medelmåtta.

Idag är jag låg.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 jan 2012 05:02

Rasismen kanske har sin förklaring i IQ, ?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ford ... -ny-studie

"Sveriges enda uttalat konservativa riksdagspartier är Moderata samlingspartiet " och sverigedemokraterna samt Kristdemokraterna,

Leds sverige av människor med ultrålågt iq?, Inte konstigt att världen ser ut som den gör... *ironi*

Korrespondenten
Avstängd

Inläggav Korrespondenten » 30 jan 2012 14:20

Zokrates skrev:
Korrespondenten skrev:
Många människor har intrycket att en människa skapar sitt egna liv, men detta stämmer inte helt. Mycket av ens utveckling bestäms av människor i ens omgivning: lärare, arbetsgivare, långivare, hyresvärdar, tränare, etc.

Ja det är sant, jag funderar ibland på vad som hade hänt om jag inte fått skallen krossad som liten, vid 4 årsåldern
klådde jag farsan i schack och han gjorde sig inte till, när jag var fem så vägrade han att spela mer.
Löste även japanska träpussel med lätthet och lärde mig att läsa utan att egentligen ha lärt mig det,
på samma sätt lärde jag mig engelska bara genom att lyssna på tv,n. Men som sagt, jag stoppades
av en idiot som antagligen inte hade mer vett än en mongolid, så kan det gå. Hade ett helvete att
lära mig prata under ett par års tid, har fortfarande ett enormt stort problem med att uttrycka mig,
folk missförstår mig konstant vilket har lett till en hel del jobbiga situationer.

Men generna är det inget fel på, mina barn låg i topp på de utvecklingskurvor som fanns rent kognitivt.
Just nu lider jag av sömnapne, en dålig dag är jag som bäst utvecklingsstörd, en bra dag presterar jag
bättre än genomsnittet, vilket jag för tillbaka på markos inlägg ovan, vi hara alla våra kurvor med
toppar och sänkor, å andra sidan skulle jag inte heller vilja vara en konstant medelmåtta.

Idag är jag låg.

Som sagt! Det finns många outnyttjade mänskliga förmågor bland människor.

Det är icke möjligt att alla får chansen. En simpel orsak är ex. skolgång för alla barn i alla länder.

Och även, om man bor i ett I-land, så måste man fortfarande få möjligheten till utveckling och framsteg.
Detta är inget garanterat, då mycket kan bestämmas av andra människor, tillfälligheter, slump och otur.

T.ex., många barn till föräldrar som är akademiker brukar vara i en mer fördelaktig position att sporras vidare till
högskolestudier och det är lättare för många av dessa att komma in, då dom antagligen får bra läxhjälp hemma, är redan smarta själva och uppskattas av lärare, som kan ge dom "fördelaktiga" betyg.

Alla vill sitt eget bästa och det är naturligt att vilja få utvecklas, ta vara på intressen, vara frisk och få leva gott. Tyvärr, livet är icke rättvist!

Detta stämmer så väl: http://www.youtube.com/watch?v=Hv759wmsSFk

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 03 feb 2012 20:10

91 kanske?
Jag är faktiskt väldigt social person och ABSOLUT (alla här på FF har fel bild av mej som stöddig) lätt att göra med. Easy going, accepterar alla som de är, har inget behov att utmärka mej (annat än här just nu).
Den tjej som får mej på kroken kan skatta sej lycklig (sneglar åt Skogis).
maximal utdelning med minimal ansträngning

Återgå till "Lekstugan"