En bild av kosmos

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

En bild av kosmos

Inläggav Algotezza » 28 feb 2012 17:03

Kan man göra en mapp i något program som innehåller en mapp som innehåller en mapp som innehåller en mapp... där den sista mappen innehåller den första mappen? Så det blir en infinit regress i praktiken...

Kosmos tänkte jag mig så.

Just nu i alla fall,

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 feb 2012 17:27

Gör en mapp som heter 1
gör en mapp som heter 2 i mapp 1
skapa en länk av mapp 1 och placera den i mapp 2

vet inte om det är så du menar,
det blir en evig loop , men fungerar bra.

flyttar man ett objekt, var man än befinner sig i loopen,
så flyttas dessa även fysiskt mellan mapp 1 och 2 (länklagret har filen (virtuellt) samtidigt som den ligger i tex mapp 1)

det fungerade bra i min linux.

rolig fråga : ) och värt att fundera vidare på
(gissar på att man inte kan göra det på mappens nivå, utan får skapa ett överliggande program som sköter detta)

visar på hur det ser ut:

Kod: Markera allt

root@ub:/home/mka/Skrivbord# cd 1
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1# ls
2  text.doc
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1# cd 2
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2# ls
3
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2# cd 3
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3# ls
1
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3# cd 1
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3/1# ls
2  text.doc
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3/1# cd 2
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3/1/2# ls
3
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3/1/2# cd 3
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3/1/2/3# ls
1
root@ub:/home/mka/Skrivbord/1/2/3/1/2/3#

mapparna 1 2 och 3 är fysiska, resten är virtuella mappar som aldrig har skapats,
men innehåller informationen som finns i de riktiga mapparna.

sen med överliggande program, så kan man synca mapp 1 med mapp 3's innehåll (ett logiskt fusk)

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 28 feb 2012 18:03

Spännande! Och vad händer när man vidarebefordrar mail till varandra växelvis? Förhindras det av de flesta servrar eller kommer mail från Server A som vidarebefordrar till Server B komma tillbaka till A som vidarebefordrar . . .  osv?

Jag har aldrig vågat testa ;-)

Marko????
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 feb 2012 18:24

Vi hade ett sånt problem,
en windows mailserver vidarebefordrade mail till en novell mailserver som vidarebefodrade det tillbaka till windows. ingen viste vem som skulle hantera mailet (problemet uppstod när man sulle synca dessa maskiner)
mailen kunde studsa famochtillbaka en hel dag...

menar du så ?

prova att ha ett autosvar på mail och den kommer att börja loopa på det vis som du tänkt. :)
(heh, det är väl en början på en DOS attack.. och du är en liten hacker)

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 28 feb 2012 18:37

Ja, det var något sådant jag menade. Tack för ett bra svar! I och för sig är det ju bara att starta två Yahoo-konton och vidarebefordra dem till varandra. Men det slutar väl bara med att mailkorgarna blir fyllda eller något liknande. Ja, det hade varit skoj att vara så duktigt på datorer och program, kod och knackning att man hade kunnat hacka lite. Det verkar ganska roligt och spännande ;-)

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 feb 2012 18:51

Antagligen flaggar epostservrar autosvaren,
Man kan säkert begränsa antalet automatiska svar, man lägger in villkor och kan avbryta  efter önskemål.

Sådant går säkert att gå runt med olika metoder.. men nu börjar man blir en liten elak 'cracker'.

nja, jag är inte vidare duktig på kod, utan gör mer som du, funderar lite och märker att något borde vara på ett vis.
en logisk konsekvens av en händelse.

Algotezzas ide tror jag har rent praktiska problem,
information kan inte befinna sig på två ställen samtidigt.
Det som datorerna gör är inte att klona information, och den ligger inte på olika platser. Det är bara pekare som visar på samma fil. Det kan ses som en illusion av att det är på det viset

det enda stället jag vet att information kan befinna sig på olika och samma plats är i kvantfysikens värld.

Användarvisningsbild
freddemalte

Rekursiv programmering?

Inläggav freddemalte » 28 feb 2012 19:31

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 feb 2012 19:35

Tänker så här nu

Bild A innehåller information om Bild B och C , likaså gör B och C om de övriga bilderna.

tar vi bort bild A, så finns informationen kvar i B och C, och vi kan återskapa bild A utifrån redundant data.
Det är fortfarande inte 'Samma' information.
(Liknande saker sker i datorers raidsystem) och hjärnan kanske fungerar lite på det viset med. Kanske våra gemensamma minnen har samma funktion, vi säkerställer data och varandras minnen.

algotezza,
hur menar du egentligen ?
att information är samma i A som i B
(alltså, inte bara likartad information)

Marko
Avstängd

Re: Rekursiv programmering?

Inläggav Marko » 28 feb 2012 19:45

freddemalte skrev:http://www.cpearson.com/excel/recursionandfso.htm

japp, och det finns grymma resursätare som fork bombs (en klassiker : )
http://en.wikipedia.org/wiki/Fork_bomb

Jag slog ut ett pappersbruks stordatorpark av en ovillkorlig loop. (80 talet)
sjukhus och andra myndigheter som skulle in i systemet blev utelåsta, pga. av  mitt lilla hemmagjorda spel som inte hade villkorsbaserade loopar. Skapa aldrig något utan villkor : )

Användarvisningsbild
freddemalte

Dimensioner

Inläggav freddemalte » 28 feb 2012 20:03

Man skulle kunna lösa detta genom att tillföra en extradimension. En förenkling av det jag avser kan tänkas på följande sätt. Tänk två lika stora ciklar som hänger en bit ifrån varandra. Från ett håll ser man hur cikel A får plats i cikel B och i motsatt riktning ser man det omvända, att B får plats i A. Kanske kan en sådan loopad hierarki av mappar fungera, givet att disken de ligger på är av en högre dimension än mapparna?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 29 feb 2012 00:19

Fredrik,
Nu börjar du att låta som mig, och jag måste fråga dig:
Hur menar du : )

oftopic:
servern var otillgänglig under någon timme, bandbredden var uppnådd.
Det fick mig att tänka på att en form av attack som kan skada denna server, är att ladda ner filer som ligger i tex mediabiblioteket upprepade gånger. Detta bör strypas genom att sätta en trafikquota eller liknande. (eller ha dem på en extern server)

hoppas ingen tror att sambandet mellan denna topic och att servern var nere, var orsakad av mig : /

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 feb 2012 08:47

Marko skrev:Tänker så här nu

Bild A innehåller information om Bild B och C , likaså gör B och C om de övriga bilderna.

tar vi bort bild A, så finns informationen kvar i B och C, och vi kan återskapa bild A utifrån redundant data.
Det är fortfarande inte 'Samma' information.
(Liknande saker sker i datorers raidsystem) och hjärnan kanske fungerar lite på det viset med. Kanske våra gemensamma minnen har samma funktion, vi säkerställer data och varandras minnen.

algotezza,
hur menar du egentligen ?
att information är samma i A som i B
(alltså, inte bara likartad information)

Som jag beskrev det. En mapp-loop. Antar att det bara går virtuellt.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: En bild av kosmos

Inläggav freddemalte » 29 feb 2012 09:24

Algotezza skrev:Kan man göra en mapp i något program som innehåller en mapp som innehåller en mapp som innehåller en mapp... där den sista mappen innehåller den första mappen? Så det blir en infinit regress i praktiken...
Kosmos tänkte jag mig så. Just nu i alla fall,

Algotezza
Det verkar vara en logisk omöjlighet att lägga mapparna så, däremot kan man t.ex. skapa mappen T1 i vilken man har mappen T2, i vilken man har mappen T3 i vilken man har en genväg till mappen T1, vilket i praktiken (vilket du frågade efter) innebär att man kan sitta och öppna dessa i en oändlig regress av öppnande. Genvägen är ju dock ingen Filmapp, utan endast ett objekt som pekar mot ett annat, i detta fallet pekar Genvägen T4 mot filmappen T1, så att när man slutligen kommer till mappen T3 och i denna hittar T4 och klickar på T4 öppnar man automatiskt T1, vilket innebär att man i denna hittar T2 osv.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 29 feb 2012 09:36

Marko skrev:Fredrik,
Nu börjar du att låta som mig, och jag måste fråga dig:
Hur menar du : )

Ha ha! Jo, det var lite luddigt uttryckt, men det var meningen - kan vara bra att fundera på vad man själv menar innan man skriver för mycket.

Jo, om vi går ner en dimension, till 2D och tänker oss två fysiska mappar av samma storlek, M1 och M2 så fungerar det inte att lägga dem i varandra. Klättrar vi dock upp en dimension till 3D så ser vi att ett avstånd mellan dem i 3D kan liknas med att de får olika storlek i 2D (något man dock inte kan uppleva i 2D, om man vore en 2D-figur). Jag ska försöka illustrera detta med bilder en vacker dag. Detta leder då till att det i den högre dimensionen, 3D kan M1 och M2 "existera" i varandra.

Marko skrev:oftopic:
servern var otillgänglig under någon timme, bandbredden var uppnådd.
Det fick mig att tänka på att en form av attack som kan skada denna server, är att ladda ner filer som ligger i tex mediabiblioteket upprepade gånger. Detta bör strypas genom att sätta en trafikquota eller liknande. (eller ha dem på en extern server) hoppas ingen tror att sambandet mellan denna topic och att servern var nere, var orsakad av mig : /
Ja, det var minsann en tillfällighet! Ha ha ha, nä det är ingen som är så konspiratorisk ;-)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 29 feb 2012 13:07

Ett filsystem (och operativ) tar hand om pekarna och bestämmer hur och var information ska lagras i ett nätverk
detta nätverk kan ligga i ett ramminne, hårddisk, cdskiva, nätverket, internet etc.

vi tar ett exempel,
jag har min dator här hemma, och en dator i usa.
bägge har en mapp som heter Film.
dessa är relaterade till varandra genom lagar som filsystemet har.
lägger någon en fil i mappen Film. i usa,
så kommer dessa inte att finnas i min dator här hemma, innan vi har replikerat datan över Atlantkabeln.
eftersom det kan ta tid med stora filer, kanske i gigabytes storlek, och speciellt över min långsamma anslutning, så för man inte över filerna, utan bara indextabeller. Dom visar var filerna ligger.

Visuellt ser jag ingen skillnad, på mapp Film i USA och mapp Film i Sverige.
när jag klickar på en fil, så laddas den hem från usa till min dator. (eller så kör man något smart sync program)

Alltså, datorn i usa kan aldrig vara i min lägenhet.
vi har bara skapat en upplevelse av att det är en och samma mapp.

detta sker likartat lokalt som globalt (och beroende på hur man bygger upp ett filsystem)
Mappar finns egentligen inte i datorer alls, även det är en upplevd verklighet.

svaret är Ja, man kan bygga den upplevelsen av den typen av funktioner,
under skalet och i 'verkligheten' dvs i en fysisk värld, så går det inte.

hoppas jag var något så när begriplig : )

tillägg:
med ny teknik kanske det kan bli en fysisk verklighet, när vi nyttjar information på kvantnivå,
tex kvantteleportering (då är information i sveriga samtidigt som i usa)

Återgå till "Lekstugan"