Hur ser din perfekta dröm ut?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Hur ser din perfekta dröm ut?

Inläggav Cosmic philosopher » 18 jun 2012 09:45

Hej!

Hur ser din perfekta dröm ut ?

Antag att denna dröm skulle upplevas under natten i sömnen, ungefär som de vanliga nattdrömmarna- fast i ett då oerhört mycket mera medvetet,vaket och skarpare tillstånd under denna din dröms varaktighet.  Ungefär som en extrem variant av en lucid dröm eller "klardröm".    Ja, en nästan ännu mera medvetet,starkare och klarare upplevelse än " den vanliga fysiska upplevda verkligheten som man förnimmer på dagarna"!
Antag att du själv kunde skapa,konstruera och bestämma denna "din absolut bästa dröm" in i minsta detalj vad gäller handling,story,scenarior,människor,djur,natur,varelser,okända landskap,främmande världar,väsen och ting,intensitet och dynamik på färger,ljud etc.  
Du fick själv välja datumet/vilken natt du skulle drömma denna din perfekta dröm.  Anledningen till detta är att du helt enkelt "fick tid på dig"  att skapa,tänka och räkna ut precis allt innehåll och vad du ville ha med i drömmen - om du behövde det.  Du fick alltså tid på dig att  "experimentera" genom vanligt "tankearbete" och "dagdrömmeri" med alla detaljerna du ville ha med i din dröm och kanske ändra på innehållet efterhand.

Mina frågor:
1) Hur ser din perfekta dröm ut? Vilken dröm skulle du välja att få uppleva?
2) Hur mycket tid hade du troligen behövt innan för att noggrant helt "tänka ut vad du behöver av allt" i drömmen?
3)Vilket datum/när/vilken natt skulle du drömma den?Hur länge skulle drömmen vara?
4) Föreställ dig att du också fick den möjligheten - om du ville det - att låta andra personer också få medverka eller vara med i "din dröm" och  kunna inverka på den.. Dessa andra personer upplevde då denna dröm också under deras sömn - lika klart och intensivt som du. (Fast då utifrån deras perspektiv - "var de ville komma in i drömmen" etc.)
Skulle du tillåta/vilja det? I så fall för vilka personer? Vilka hade du "bjudit in"?
Du och dessa andra personer fick också hur mycket tid på er som helst innan för att tillsammans skapa,tänka ut eller "författa" denna dröm.
Hur mycket inflytande/inverkan skulle du låtit dessa andra personer ha på din dröm - eller kanske rättare sagt på er gemensamma dröm?  
Om andra personer kunde få uppleva,skapa och vara med i din dröm - hur mycket tror du då att denna "din perfekta dröm (fråga 1)" hade förändrats? Hur hade då "din" perfekta dröm sett ut? Hur hade du då velat ha för slags dröm?

Bild

Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Anne

Inläggav Anne » 18 jun 2012 10:39

1. Ett genomgående tema skulle vara att folk var hyggliga mot varann. Man ska utan bekymmer kunna lämna sin cykel olåst utan att någon stjäl den, kunna gå en midnattspromenad en helgkväll under stjärnorna utan att riskeras att misshandlas, rånas eller våldtas. Hånskratt (upprör mig oerhört) finns inte i den här drömmen. Däremot mycket skratt i samklang. Små exempel, men som gör oerhörd skillnad för välbefinnandet.
2. Ingen aning, men jag lutar åt Adams 42.
3. Varför inte till min födelsedag? Eller jag vet inte... är ju rätt roligt med oväntat trevliga saker som händer en vanlig vardag också.
4. Jag hade absolut bjudit in andra personer. Diktatorstilen är inte min grej och jag skulle enbart tycka att det var roligt att se vad de hittade på. En grundförutsättning för att min dröm ska kunna bli som punkt 1 är att dessa medresenärer uppskattar olikheter och i hjärtat inte vill skada någon.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 18 jun 2012 11:56

Hej lynx!

lynx skrev:1. Ett genomgående tema skulle vara att folk var hyggliga mot varann. Man ska utan bekymmer kunna lämna sin cykel olåst utan att någon stjäl den, kunna gå en midnattspromenad en helgkväll under stjärnorna utan att riskeras att misshandlas, rånas eller våldtas. Hånskratt (upprör mig oerhört) finns inte i den här drömmen. Däremot mycket skratt i samklang. Små exempel, men som gör oerhörd skillnad för välbefinnandet.

Ja, det är ju ett fint och ädelt tema!

lynx skrev:2. Ingen aning, men jag lutar åt Adams 42.

???

lynx skrev:4. Jag hade absolut bjudit in andra personer. Diktatorstilen är inte min grej och jag skulle enbart tycka att det var roligt att se vad de hittade på. En grundförutsättning för att min dröm ska kunna bli som punkt 1 är att dessa medresenärer uppskattar olikheter och i hjärtat inte vill skada någon.

Vilka andra personer då hade du bjudit in? Nära och kära? Några kända/okända intressanta personligheter?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jun 2012 13:58

Jag har haft många perfekta drömmar,
Och jag hade inte bjudit in någon till mina perfekta drömmar,
det skulle förstöra det perfekta.

Anne

Inläggav Anne » 18 jun 2012 14:21

Tjingeling Cosmic!

Douglas Adams skrev en bok som heter Liftarens guide till galaxen. En väldigt intressant bok. http://sv.wikipedia.org/wiki/Liftarens_ ... ll_galaxen
Men nu råkar jag ju påpassligt fylla 42 år vid vintersolståndet 2012 ;) Vem vet liksom... ?

Hade helt enkelt bjudit in folk som velat det och som jag känt av att de är mogna för det. Resten hade fått mogna i sin takt och givetvis varit varmt välkomna in i min dröm när de når det stadiet. Utan klander för tidigare felsteg.

Gillar du inte överraskningar, Marko ;)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jun 2012 14:28

>> Gillar du inte överraskningar, Marko

Jodå... ibland,
men jag gillar magi bättre..

låt en dröm vara en dröm,
gör inte den till verklighet. ush så dystert heh

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 18 jun 2012 14:34

Hej Marko!

Marko skrev:Jag har haft många perfekta drömmar,
Och jag hade inte bjudit in någon till mina perfekta drömmar,
det skulle förstöra det perfekta.

Intressant svar!

Kan du inte ens tänka dig någon mer perfekt dröm som du skulle vilja skapa/uppleva (dessutom i supermedvetet,klart och starkt tillstånd) än den mest perfekta (enligt dig) drömmen du hitills varit med om (av alla de många perfekta drömmar du upplevt)?

Skulle du inte ens bjuda in din käresta? Inte ens bara endast allenast för henne?

På vilket sätt skulle det förstöra det perfekta om du tillåtit bjuda in någon annan/några andra in som medverkande/medskapare/medupplevare i "din dröm"? Varför?

Vill du inte ens ge något exempel på vad temat handlat om angående din hittills mest perfekta upplevda dröm (i sömnen)?

Hälsar

Cosmic philosopher

Anne

Inläggav Anne » 18 jun 2012 14:34

Vill du inte att dina drömmar blir verklighet, Marko? Varför inte?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jun 2012 15:01

Vi förverkligar drömmar med dem vi är : )

Du drömmer den perfekta kärleksdrömmen som väcker din lust, tusentals år senare.
Du för över det till verkligheten med ditt välbefinnande, du vet vad älska betyder,
och kan älska din käraste på ett nytt vis... drömmar är personliga som tar form på nya vis.
du har din dröm, jag har min, och våra drömmar möts med vår existens och våra kroppar.

Jag skulle inte ens kunna förklara mina bästa drömmar.... det är allt från romantik, abstrakta miljöer till pervers sexualitet ... vem ska jag bjuda in heh.. nej jag behåller dom för mig själv. Bilderna är bara symboler för något annat. känslor.
och det är väl känslorna vi tar med oss från drömmen till verkligheten.

så jag passar att bjuda in någon, vill inte diskutera och tolka det som inte behöver tolkas.

Anne

Inläggav Anne » 18 jun 2012 15:19

Du förstår att du alltid kommer att vara ensam om du resonerar så? Nu vet ju inte jag vad du har för "perversa" sexuella drömmar och det behöver du trots allt inte förklara, men skulle du inte vilja att den här personen vill det själv också? Eller handlar det mer om en "docka"?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jun 2012 15:24

lynx skrev:Du förstår att du alltid kommer att vara ensam om du resonerar så? Nu vet ju inte jag vad du har för "perversa" sexuella drömmar och det behöver du trots allt inte förklara, men skulle du inte vilja att den här personen vill det själv också? Eller handlar det mer om en "docka"?

Oj,

Får jag fråga en sak,
Har du någonsin känt skuld i dina drömmar ?

Skulle jag bli en mördare för att jag spränger en stad i luften i en dröm ?

skulle det krypa in skuld om fler aktörer var med ?
börjar vi döma varandra i drömmen med óch för över det till verkligheten,
istället för att föra över positiva känslor...

Sex är inte sex i drömmen.... det är ett uttryck för något annat.. det är känslan i det jag gör som betyder något.

Anne

Inläggav Anne » 18 jun 2012 15:32

Nej, jag har aldrig känt skuld i mina drömmar. Däremot gör jag det ibland i vardagslivet när jag vet att jag kunde gjort bättre. Mina drömmar är mest av en symbolisk karaktär. Varför skulle jag känna skuld för att jag i drömmen prövar hattar t ex?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jun 2012 15:40

lynx skrev:Nej, jag har aldrig känt skuld i mina drömmar. Däremot gör jag det ibland i vardagslivet när jag vet att jag kunde gjort bättre. Mina drömmar är mest av en symbolisk karaktär. Varför skulle jag känna skuld för att jag i drömmen prövar hattar t ex?

exakt, Jag har heller aldrig känt skuld i drömmar. Vvarför ska vi ta in andra i en värld där vi är fria och inte känner skuld ?
med en inbjuden gäst i drömmen, så blir det diskussioner och bedömningar,
man för in skuld och tar bort friheten

fast jag tror du har drömt mer än om hattar... om något som man tvekar att berätta om för alla i världen.

Drömmar är perfekta som dom är,
Drömmar är våra healers.

Anne

Inläggav Anne » 18 jun 2012 20:18

Får tänka lite på det där :) Finns nog behov för ett personligt rum ur den världsliga aspekten av oss, men jag tror att den själsliga vill mötas.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 18 jun 2012 21:36

Heh,
Nej, låt inte min realism egoism smitta av sig på dig,
Din tanke är lika perfekt som alla andras tankar.

För vem vet vem som agerar i drömmar,
Alla förstående själar som inte inkräktar på andras själar borde ju vara vänner.

Jag såg två personer dansa till musik,
En vacker gemensam dröm, där var och en hade sina önskningar.
dom var ett och varsina samtidigt : )

De hade nog inte dansat utan sina ying och yangs.

Återgå till "Lekstugan"