Vi tänker oss det senare fallet, att han hamnar på en avdelning för grova sexbrottslingar, vi kan även tänka oss att i vanliga interners mentalitet råder en glorifierande syn gällande vissa brott, exempelvis att de andra kan se upp till en dåre som mördat flera personer eller begått vissa av dem hyllade brott, hysa respekt mm. Men hur är det då bland sexbrottslingar?
Även de bör ju se ned på varandra rent generellt, då de förmodligen även har svårt att acceptera att de själva har brutit mot samhällets sociala kontrakt genom att begå övergrepp. Jag inbillar mig nämligen att sexbrottslingar ser ned på sig själva i samma omfattning som övriga medborgare, skillnaden ligger endast i att de ertappats eller fällts, men utåt sett ändå kan ha värderingar i stil med att detta egentligen är moraliskt förkastligt. En del kanske rättfärdigar sitt öde med att hävda olyckliga omständigheter, desperation eller depression, de kan till och med hävda att det är på grund av att de själva varit utsatta för liknande övergrepp och därmed offer tillika gärningsman på en och samma gång.
Hursom, Anders lär stå lägst på deras skala, han har både våldtagit och mördat, i vilken ordning har dessutom inte bekommit honom. Att han inte skulle få "kompanistryk" är uteslutet, att han inte skulle bli föremål för en kollektiv utfrysning likaså. Att han kommer att bli utsatt för våld är en oundviklig följd som endast kan försenas genom aktiva och alerta "plitar".
Om han av "misstag" hamnar bland interner dömda för andra icke sexrelaterade brott, lär han bli ihjälslagen inom några minuter. Då vore detta att betrakta som ett smygdödsstraff, inte sanktionerat på högsta nivå, utan utdömt och verkställt genom medintagna. Därför kan man begrunda redan nu, de svårigheter domarna brottas med genom att utdöma ett fängelsestraff mot Eklund. Deras beslut avgör hans öde, direkt liksom indirekt. Själv lutar jag åt att han döms till rättpsykiatrisk vård, då de andra intagna delvis skyddas av medicinering, samt att det finns en högre närvaro mellan personal och intagna.
Det värsta straffet vore att släppa honom på fri fot med fotboja. Han skulle inte kunna röra sig någonstans utan allmänhetens ständiga fördömande, inte kunna få en anställning och aldrig kunna bli fri från att ständigt ha kronofogden i hasorna, detta vore ett livslångt straff lika effektivt som tortyr.