Men när man talar om "förtjänar" blir det ju närmast metafysiskt?
Nja, inte mer "metafysiskt" än vilka andra moraliska intuitioner som helst. Varför är det fel att döda? Varför är lycka bättre än olycka? etc. Sådana frågor måste besvaras via intuitionen, eller, på ren svenska, genom att man helt enkelt känner efter. På samma sätt besvaras frågan "förtjänar brottslingar att straffas".
Sen kan och bör man naturligtvis förhålla sig kritisk till sina känslor eller intuitioner. Men när man är det, har man egentligen inget annat att använda än andra känslor (det logiska tänkandet används endast sekundärt, för att avgöra vilka intuitioner som faktiskt är inkompatibla etc.). Men det är klart att man KAN underkänna den här typen av förtjänstintuitioner, även om jag inte vill det. Men det måste göras genom att man väger dem mot andra intuitioner, inte genom att man hävdar att de har någon särställning som "metafysiska", och därigenom suspekta. Intuitionerna är alla av samma typ; sen kan de vara mer eller mindre rimliga. Men alla intuitioner är I PRINCIP möjliga att rättfärdiga.
Jag är inte reliigiös men menar att den ende som kan avgöra vad människor "förtjänar" är Gud. Det ankommer inte på oss att avgöra sådana saker.
Kan du i så fall göra några som helst moraliska överväganden? Om du gör det (vilket du naturligtvis gör), hur skiljer sig andra moraliska överväganden från detta?
Jag vet inte om du frågar efter de primitiva impulserna, dvs den omedelbara lust man kan känna att bestraffa eller plåga. Jo så kan jag känna men jag tar inte den impulsen till intäkt för att det skulle vara "rätt" att göra så.
Visst, man kan underkänna denna intuition. Det är ju också väldigt vanligt att göra det. hovnarr skrev t ex så här nedlåtande om hämnd:
Hämdbehovet betraktar jag dock som irrationellt eller omoraliskt, ungefär som att vilja slå nån på käften när man är sur eller äta upp en oskyldig förbipasserandes varmkorv bara för att man är sugen på något.
Frågan är varför man verkligen ska göra det. I dagens samhälle görs det ju relativt oreflekterat. Jag tror att detta har att göra med en viss form av "magi" som vävs kring vissa ord eller tankekomplex, och som man inte vill ifrågasätta.
Två ord som har denna "magi" är "makt" och "frihet". Alla är överens om att makt är något dåligt och frihet är något bra. Således, när något benämns frihet, så blir människor omedelbart positivt inställda till det. Men en hel del saker som enligt språkreglerna rimligen kan kallas "frihet" är inte önskvärda - t ex "mördaren som återvann friheten". Men om man låter sig luras av "frihet":s kraft, så kanske man tror det (eller iaf inte ser det som lika negativt som det är). På samma sätt med "makt". Det finns ju en mängd saker som kan kallas för "makt" och som är bra - t ex de västallierades makt över Tyskland, polisens makt över våldsverkare osv. Men om man låter sig luras av "makt":s "magiska" kraft, så inser man inte det.
På samma sätt med "hämnd". Detta ord har, pga det dominerande liberala paradigmet (och som också är orsaken till att "makt" och "frihet" har den värdeladdning de har), fått en negativ laddning - så att människor tämligen oreflekterat tror att "hämnd" alltid refererar till något dåligt. Det gör att människor som anser att straff inte enbart ska bygga på prevention och avskräckning, utan även på en "förtjänst" eller "hämnd"-aspekt, förnekar att det är "hämnd" det handlar om, utan använder andra ord (vilket ofta leder till förvirring - människor förstår inte vad de pratar om). (Samma fenomen ser vi också vad gäller "frihet" och "makt"; istället för att säga att "detta är en dålig form av frihet", säger man hellre "detta är 'verklig frihet'" (t ex vad gäller drogförbud)).
Istället borde man bortse från ordens "magiska" kraft och de tankekomplex man blivit itutad. Är det verkligen dåligt att hämnas på denne man? Märk väl att man inte behöver döda honom: man kan t ex sätta honom i fängelse i x antal år, utdöma böter eller vad som helst. Men är det inte märkligt att låta honom gå helt fri från ett mord?