Thegreatdelay skrev:Vi har då både inre (kovert) beteende och yttre (overt) beteende som formas under exakt samma kontingenser enligt klassiska inlärningsprinciper; både respondent (Pavlov) och operant (Skinner).
Detta innebär alltså inte att man på något sätt förkastar en "inre värld" om man antar en behavioristisk syn. Man accepterar tankar och känslor precis som vilket annat beteende som helst.
Du säger:
"Man accepterar tankar och känslor precis som vilket annat beteende som helst".
Om vi tar detta som teori, och applicerar det på vad du själv tänkt och känt tidigare:
Thegreatdelay:
"En förståelse för mänskligt beteende får vi om vi har tydligt definierade begrepp och allmängiltiga principer, inte genom att gå till oss själva ty den subjektiva upplevelsen är just subjektiv och inget annat"så blir detta --->Thegreatdelay:
"Ett mänskligt beteende för mänskligt beteende får vi om vi har tydligt definierade beteenden och allmängiltiga beteenden, inte genom att bete oss själva ty beteendet är är just beteende och inget annat."(Problemet med detta, är att du använder ord som subjektiv, tankar, känslor, osv, samtidigt som du påstår att dessa är beteenden. Problemet är att du "sopar problemen under mattan", du försöker samtidigt "ha kakan och äta den")
"Förståelse" för mänskligt beteende, är alltså ett beteende. Likaså är ett "begrepp" ett beteende. Likaså är en "princip" ett beteende.
Hela behaviourismen är i sig själv ett beteende.
Så vad är det som säger att behaviourismen är ett "önskvärt" beteende (eller hälsosamt?) till skillnad från andra beteenden?
....
Thegreatdelay skrev:Vilka andra alternativ ser ni vid behandling av psykisk ohälsa förutom en beteendemässigt grundad sådan?
Problemet finns i dina definition.
Vad är "Psykisk ohälsa"? Vad menas med "psykisk"? Och vad menas med "ohälsa"? Och ohälsa för vem?
...
Om jag hävdar att behaviourism är ett beteende, och att det dessutom är "ohälsosamt", att "arketypisk psykologi" är ett mer "häslosamt" beteenden, vad säger du då utifrån en bevahiouristisk ståndpunkt? Detta ger tyvärr inte behaviourismen något svar på, mer är att behaviourismen i sådant fall, av någon okänd anledning vore mer "stiumulerande" än andra psykologiskolor, vilket jag inte riktigt tror.
Varför läser människor böcker om behaviourism istället för att ha sex? Varför vill någon bli psykolog? För att ge ett svar på detta kan vi t.e.x använda Maslow Behovstrappa, dock är detta inte behaviourism utan humanisisk psykologi. Det enda svaret jag kan komma på inom ramen av behaviourism, är att behaviourister finner en pervers njutning i att planlägga och styra andras beteende (vilket säger mer om behaviouristers förhållningsätt till psykologi, snarare än psykets förhållningsätt till behaviourism).
...
Om "psyket" är ett beteende (eller en mängd beteenden), är det då meningsfullt att tala om "hälsa"?
Om vi tänker i fysiska termer, att "beteenden" är synonymt med "orsak och verkan" (alt. naturlag).
Är det för en fysiker meningsfullt att tala om "skadlig" orsak och verkan (eller "skadlig" naturlag)? Kanske, kanske inte, men det kan få konsekvenser. (Idéen om karma t.ex, är en idé om att orsak och verkan har en moraliska aspekt (och därför kan vara skadligt) )
.....
Min tagning på detta: Behaviourism är inte en "psyko-logi" utan "behaviour-logi". (Förklarat i Wilber-speak: ett 3:e persons perspektiv på 1:a personen)
För att ha en psykologi måste du ha en definition av
psyket, men behaviorismen har gjort sig av med
just psyket och behållt "det som kommer efter".
Behaviourism är (för mig) att gå "psykologiskt baklänges", vilket även har sina förtjänster, det är ett synsätt på PSYKO-logi, men kan aldrig helt stå för "hela fältet", dvs. psyket.
Det "metaforiskt" som att blanda ihop "planerandet och utförandet av ett överlagt mord" med "brottsplatsundersökningen kring det överlaga mordet".
Ska vi förstå mordet, trots att vi inte var där, så finns en nytta med studera brottsplatsen, men brottsplatsen är inte brottet.
...
För att förså vad ett brott är, så måste vi förstå vad en skada är. För att förstå vad en sjukdom eller skada gör med kroppen, t.ex. ett brytet ben, så måste vi definiera hälsa (inom ramen brutet ben): dvs. (lite kortfattat) 1. möjlighet att kunna gå, 2. frånvaro av smärta i benen 3. rimlig förväntning om att kroppen kan läka benet och/eller rimlig förvänting om att kunna anpassa sig till nya förhållanden om benet skulle behöva amputeras. Allt detta kan vi implicera i vårat helhets-ben-häslo-begrepp.
Behaviourismen har inget sådant helhetsbegrepp på den "kropp" den studerar (dvs. psyket). Behaviourismen är såledess en "psykologiserande förlägning" av den nuvarande samhällskroppen: realismen, materialismen, kapitalismen, osv.
Behaviourismen är för mig ett verktyg, en modell. Och så länge den bara tar en liten del av "helheten" "kroppen" i anspråk så är den nyttig, om än begränsad.
...
Hälsa och hela, syftar för mig till ordet helhet, vilket för mig syftar till ordet "religion", dvs "åter-bindande" ("hela det delade").
brott, dvs. att bryta. bryta mot lagen och bryta benet, att dela helheten. Men vad är då helheten som "bryts"?... Jo "psyket" är denna helhet. Så vad är psyket...?
.....
Går vi till wikipedia, för etymologin för "psyke":
källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psyke#EtymologiPsyke kommer från det grekiska ordet psȳchē, vilket betyder andedräkt, själ och liv ungefär. Ordet kommer i sin tur från ett annat grekiskt ord, psūkhein, som betyder att andas, eller att blåsa, och har använts i engelskan sedan 1600-talet...
Slår man ihop två av de grekiska betydelserna, själ och liv, får man ordet "själs-liv". En tagning av vad själsliv skulle kunna vara får vi i t.ex. Hillmans "arketypiska psykologi", källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Archetypal_psychology:
In the mid-1900s, James Hillman, a psychologist who trained at the Jung Institute in Zurich, also called his work Archetypal psychology. He reports his is in the Jungian tradition and most directly related to Analytical psychology, yet departs radically. His "archetypal psychology" relativizes and deliteralizes the ego and focuses on the psyche, or soul, itself and the archai, the deepest patterns of psychic functioning, "the fundamental fantasies that animate all life" (Moore, in Hillman, 1991). Hillman's archetypal psychology is a polytheistic psychology in that it attempts to recognize the myriad fantasies and myths—gods, goddesses, demigods, mortals and animals—that shape and are shaped by our psychological lives. To him, the ego is but one psychological fantasy within an assemblage of fantasies.Notera sista meningen: "To him, the ego is but one psychological fantasy within an assemblage of fantasies".
Behaviourismen är då (för Hillman) mer en tagning av "ego-logi" snarare än "psyko-logi".
...
Jag spolar tillbaka ett par steg:
Människor är (enligt mig) till stor del "psyko-tiska", och det var detta även Freud upptäkte. Men vad innebär detta? Jo, att att vi har ett väldigt "livligt själsliv". Det människor är bäst på, är att just "bete sig", (dvs "handla på vana"/"explikation/extention", snarare än att "handla på tanke"/"implikation/intention").
Freud insåg att lösninngen handlade om att "möta sin psykiska splittning", först då kunde den (eventuellt) helas.
(Splittringen tas i uttryck i "försvarsmeknanismer" för att hålla "psyket intakt")
...
Själv tror jag att lösningen är ganska enkel, och kan illustreras med lite "ordlekar"...
(Flumvarning

):
Den pusselbit som saknas utöver "be
teende", kan enkelt förtås som "be
geende", vilket resulterar i "be
seende".
Och det är detta som är det revolutionerande i den psykoanalytiska metoden, dvs. den "fria associationen", att "bege" sig till "platsen" och "se", utan att "bete" sig. Denna platsen är "detet" (i kontrast mot jag-et), och detta är "hel-ande" (en HEL...ANDE).
HALV-ANDE eller HALT-ANDE.
Schizofreni eller "splittr-ANDE" är DEL-ning av psyke-t (psyke=ande).
...
Thegreatdelay skrev:Vad är det som skrämmer så mycket och är så provocerande med principer som har så tydligt definierade ramar, så konkreta och väl operationaliserade begrepp och mängder och åter mängder utav evidens? Bör man inte sträva bort från icke-mätbara teorier om hur man bör behandla människor? Bort från hokus pokus och t.ex. regressionsterapi?
Lite mer ordlek:
RE-GRESSIONS-TE-RAPI.
RAPI, som i rapp/rapid(snabb),rycka,reaper(liemannen,rycker). Rapi, kan bäst förstås som "förlösande".
RE (åter)
GRESSION (gång,utveckling/inveckling)
TE (varande,te-sig)
RAPI(förlösande)
=Återgång, till det som var-it (det-et), för att förlösa det (och genom detta, integrera det som en del av mig, dvs MIG-ET).
Uttryckt på ett annat sätt:
DETET och JAGET får kontakt (3:e och 1:a person), vilktet gör att integreras till MIG-ET.
DETET, är det som är "främmande", "utom-kontroll" (förträngt,).
DETET + HELNING/KONTROLL = MIGET
JAGET = NÄRVARO + MIGET.
"JAGET" och/mot "DETET", har alltså samma relation, som
"VI" och/mot "DOM"/"DEM".
....
Någo-
t "
t-er", de
t (så kallade)
t-ill-varo.
Någo-n
g-er sig, och
s-er si-g.
De-T-T-a. som
T-ER,
G-ER och
S-ER sig,
de är ER (NI,DU).
Detta är skillnaden mellan signifikan-s (mening) och signnifikan-t (begrepp).