Paranormala fenomen

Moderator: Moderatorgruppen

Danny
Kontakt:

Inläggav Danny » 18 aug 2005 10:47

hovnarr skrev:Jag inbjuder så många som möjligt att reproducera experimentet. Ett tips är att inte tänka på något annat än en kraft som går runt, runt, runt, runt - då börjar den lilla rackaren snurra nästan av sig självt.

Hej hovnarr och alla andra

Ska testa experimentet direkt när jag kommer hem!!

Har inte befattat mig med det "paranormala" på länge. För många år sedan tog jag reda på en massa fakta angående det mesta.
Att förflytta eller försöka påverka saker och ting med tanken har dock alltid intresserat mig men jag vet inte om jag har den begåvningen.

Har vid ett par tillfällen märkt att jag ser en en viss bild framför mig, typ ett föremål som slåss omkull men jag ser bara att den ramlar och sekunden senare händer det. Jag har inte hunnit uppfatta det hela förrän eller föremålet verkligen faller och inte förrän det hela "verkligen" har hänt fattar jag vad som har hänt. Det har hänt vid flera tillfällen och jag har försökt att påverka det hela genom att föröka fånga föremålet eller på något sätt förhindra proceduren som jag en kort stund innan uppfattar för mig själv. Har dock aldrig lyckats, eftersom jag som sagt inte uppfattar det hela som jag vill. Det är mer som att jag helt plötsligt "ser något" och undrar då givetvis vad det nu var för en "tanke". Jag är egentligen inte tillräckligt kvick att uppfatta situationen som jag vill, eftersom det kommer så oväntat.
Skulle gärna vilja träna upp det men har svårt för det.

ErikJ

Inläggav ErikJ » 17 sep 2005 23:32

Jag tycker det låter som att det du upplever är någon typ av vad som brukar kallas déjà vu.

Jag brukar också ibland få en känsla av att jag vet exakt vad som kommer att hända härnäst (och det stämmer ALLTID). T ex mitt i ett samtal vet jag vad den andre kommer att säga, ibland vet jag till och med vad jag själv kommer att svara (och jag kan INTE påverka händelseförloppet, jag har försökt)

Anledningarna till dessa upplevda fenomen har jag hört ska bero på en tillfällig fördröjning/skevhet mellan det man medvetet uppfattar och verkligheten. Alltså att det faktiskt redan har hänt när man upplever att man kan förutsäga vad som kommer att hända. Fördröjningen kan bero på trötthet/syrebrist etc.

Hoppas du fick ut något av detta!

www.ne.se's definitioner:
ordbok:
"plötslig känsla av igenkännande inför något som man aldrig varit med om tidigare"

nationalencyklopedin
"déjà vu [dezavy´] (fr., av déjà 'redan' och vu 'sett'), känsla av att man upplevt något tidigare; t.ex. om man besöker en stad för första gången i sitt liv och därvid upplever att man varit där tidigare. Motsvarande upplevelse finns på hörselns område (déjà entendu). Déjà vu kan växla med upplevelsen att för första gången se något som i själva verket borde vara välbekant (jamais vu, 'aldrig sett'). Upplevelserna förekommer särskilt vid uttröttning och ibland i mer uttalad form vid temporallobsepilepsi, dvs. epilepsi som utgår från tinningloben."

Danny
Kontakt:

Inläggav Danny » 12 okt 2005 20:06

ErikJ skrev:Anledningarna till dessa upplevda fenomen har jag hört ska bero på en tillfällig fördröjning/skevhet mellan det man medvetet uppfattar och verkligheten. Alltså att det faktiskt redan har hänt när man upplever att man kan förutsäga vad som kommer att hända. Fördröjningen kan bero på trötthet/syrebrist etc."

Hmm..detta fattar jag inte riktigt! Låt mig ta det med mitt ex, jag ser en sak falla...undrar vad som händer...saken faller, jag ser det men hinner inte reagera.
Hur ska det kunna vara en fördröjning/ skevhet mellan det jag medtvetet uppfattar och verkligheten? "Min bild utav den fallande saken" kommer ju före den "verkliga fallande saken"!?
Om man nu ska gå efter det du har hört, så uppfattar jag en sak som redan har hänt, vilket innebär att föremålet som jag för mig ser falla, har redan fallit och sedan faller den en gång till, fast denna gången i "verkligheten"?

Det betyder ju att samma sak händer två ggr..eller är jag ute och snurrar?
[/quote]

Återgå till "Psykologi"