DELETED

Moderator: Moderatorgruppen

DELETED

Sluta röka

Inläggav DELETED » 12 jul 2004 01:25

DELETED

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 12 jul 2004 02:17

Du saknar viljan.

Det är en sak att vilja någonting, en annan att vilja vilja någonting.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 12 jul 2004 02:21

Det är en stimulant, och som sådan belönar den dig känslomässigt utan att du behöver anstränga dig mer än att röka en cigarett. Dettta skapar lätt ett beroendecykel som är svårt att bryta.

Johan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 jul 2004 11:58

Angående det där, så tror jag att viljan måste finnas. Och vara sann vilja.

Jag har själv brukat stimulanter av olika slag så pass ofta att det borde falla under ett beroende. Men när jag skulle sluta upplevde jag inga "cravings" efter drogen.
Detta tror jag har att göra med att jag var på det klara med att jag verkligen ville sluta, inte försökte pågrund av någon princip eller annat dunkelt skäl.

Men det kan vara att jag inte påverkas lika mycket. Jag slutade snusa efter 10 års tid för ca: 10 veckor sedan. Inga problem med det fysiska beroendet. Sen bör nämnas att jag bara slutade missbruka snus, jag snusar fortfarande, men bara en dosa i veckan 8)

Det är som archaxe säger: Vill du eller vill du vilja?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

DELETED

Inläggav DELETED » 13 jul 2004 01:42

DELETED

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 jul 2004 04:03

Lev som Sokrates säger och se till det värdet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Pirandello

Inläggav Pirandello » 02 aug 2004 19:36

Jag försöker börja röka, men det går inte alls.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 aug 2004 03:38

Ett tips!

Rykandet måste föregå rökandet.

8)

DELETED

Inläggav DELETED » 04 aug 2004 02:54

DELETED

Reine Strömvall
Kontakt:

Tänk och tyck att livet är underbart.

Inläggav Reine Strömvall » 20 maj 2005 14:22

Tänk och tyck att livet är underbart så går det lättare att sluta har dock inte klarat av det själv.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Lystring!

Inläggav hovnarr » 22 maj 2005 20:34

MrIce skrev:Hur får man viljan?
Jag är medveten om riskerna, kondisen försämras och så, men jag vill verkligen sluta röka. Finns det inga knep, tips o trix?

Saken är den att teorin är ytterst enkel och handlingen desto svårare. För att ändra sitt beteende måste man ändra sitt beteende. Punkt. Och "sitt" syftar i detta fall på Dig, så låt oss bli personliga.

Om du faktiskt inte vill röka längre så får du helt enkelt inte tillåta dina händer att någonsin mer föra en brinnande cigarett till dina läppar.

Kompromisser och undantag existerar inte. Detta innebär TVÅNG. Se det som att du har två delar i din personlighet just nu. En som vill fortsätta röka och en som vill sluta. Varje gång du tänder en cigarett gör den ena halvan våld på den andra. Om du vill sluta MÅSTE den andra halvan göra VÅLD på den första. Detta är alltså ingen trevlig, mysig, tugga-tuggummi-process, utan en ren och skär viljeprestation som är obehaglig och med nödvändighet innebär att du förtrycker en del av ditt jag, medan du låter en annan (för ögonblicket förtryckt) del blomma ut.

Glöm alltså tankar kring att det "måste kännas rätt" eller sånt trams och ställ in dig på "maktövertagande med revolution" istället. Ett tips är att göra sig straff på vägen, ifall du mot förmodan skulle misslyckas. Om du inte är stark nog att stå emot suget efter en cigarett kanske du åtminstone är stark nog att fimpa den på din underarm så att du lär dig till nästa gång? Om du inte är stark nog att göra det kanske du kan vara sexuellt avhållssam en vecka istället? Eller fasta en dag? Eller tiga en dag? Vad du gör spelar mindre roll, men den röksugna delen av dig måste fatta att du menar allvar!

Jag önskar dig lycka till och den högsta njutning en människa kan nå: att kunna försaka begär och njuta av försakelse!

S

Återgå till "Psykologi"