"Spöken"

Moderator: Moderatorgruppen

Är det "riktiga spöken"?

Ja
11
31%
Nej
24
69%

Antal röster: 35

mariamk

"Spöken"

Inläggav mariamk » 30 okt 2006 16:58

Min syster ser, hör, känner lukten av och ibland pratar med varelser som inte är levande människor (kalla det spöken/vålnader/andar, eller vad ni vill. Spökar det i hennes hjärna, eller utanför den? Hon är själv inte säker på vad hon tror.

Wintran

Inläggav Wintran » 30 okt 2006 17:13

Jag önskar jag själv fick vara med om något sådant...

Jag har vänner som jag litar på och som berättat om helt otroliga upplevelser om "de döda" i form av vålnader/spöken etc, och jag tror verkligen på att dom talar sanning. Samtidigt är det en så viktig kunskap att om den är sann så skulle den antagligen förändra stora delar av min vardag. Därför kan jag inte ta till mig det och själv börja tro på det på riktigt förrän jag får en egen personlig upplevelse av det, eller får det förklarat vetenskapligt. Hur gärna jag än skulle vilja.

Har hon upplevt det hela sitt liv? Har du någon konkret historia du kan berätta? Är väldigt intressant sånt här så man blir lätt nyfiken.

Du kan ju hälsa henne att hon inte verkar vara ensam om sådana upplevelser i alla fall.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Rafael

Inläggav Rafael » 30 okt 2006 17:21

Jag har vänner som jag litar på och som berättat om helt otroliga upplevelser om "de döda" i form av vålnader/spöken etc, och jag tror verkligen på att dom talar sanning

Begreppet sanning är väl ändå ganska missvisande här? Jag menar om dina vänner faktiskt ser döda människor så talar de ju sanning när de talar om det, detta betyder dock inte alls att det faktiskt är döda människor de ser. En hallucinerande person ljuger inte när den säger att den ser saker heller...

Wintran

Inläggav Wintran » 30 okt 2006 17:30

Jo, du har rätt. Det är mer att dessa personer är fullständigt normala för övrigt och beskriver dessa upplevselser som just objektiva händelser. Det kan givetvis vara att de tolkar händelserna fel på olika sätt (det kanske bara är hallucinerationer som du sa), men på sättet de berättar det så har jag så svårt att avfärda det som en subjektiv föreställning. Istället får jag intrycket av en verklig händelse som faktiskt ägt rum i vår delade vardag, och det är det jag blir fascinerad av. Jag vet som sagt inte vad jag ska tro eftersom jag inte riktigt kan acceptera det förrän jag upplevt det själv, men tills dess vill jag bara lära mig mer.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 30 okt 2006 21:44

Det är ju omöjligt att säga om hon ljuger, hallucinerar eller har rätt. Dock kommer schizofrenisymtom upp i tanken ^^

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 30 okt 2006 22:24

Enligt mig så finns det varlse som kanse inte är spöken, så som vi säger.
något som bara kan upftatas av dom som har kommit en bitt på vägg, och har alla sinna sinen öpna
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

mariamk

Inläggav mariamk » 30 okt 2006 22:52

Både hon och jag har också tänkt på schizofreni, men eftersom hon är medveten om att vissa saker kanske inte är på riktigt, så uppfyller hon inte riktigt kriterierna.
Hon har haft dessa upplevelser så länge hon kan minnas. Ett exempel (på Wintrans begäran) är att hon kan överrumplas av en otäck stank för att sedan hitta ett ruttet lik i badkaret. Ett annat exempel är att Djävulen knäböjde och friade till henne.
I hennes drömmar har döda börjat kontakta henne för att be om hjälp, vet tyvärr inte vad de frågat henne om. Sen drömmer hon sanndrömmar ibland. Både jag (som aldrig upplevt något sådant och faktiskt blir rätt så skrämd av hennes berättelser) och min syster är kluvna till det hela, vi är skeptiska å ena sidan, samtidigt som vissa saker är lite väl konstiga.
Men jag tror nog ändå mest att det handlar om henne, hon är en väldigt sensibel, mycket konstnärlig och intelligent och tyvärr också väldigt destruktiv. Hon har skärt sig i många år och försökt ta sitt liv några gånger. Hon är en riktig pessimist som inte ser särskilt gott på livet, ens i de lyckliga ögonblicken. Men sen vet jag att mamma har varit med om märkliga saker i sin ungdom också, sett saker innan de hände och så, så det kanske är en släktgrej (psyksjukan/andligheten)..

dobermanz

Inläggav dobermanz » 30 okt 2006 23:01

Hur gammal är din syster, jag menar det där med spöka kan vara barn fantasier.

Katana

Inläggav Katana » 30 okt 2006 23:06

:shock:

Tractatus

Inläggav Tractatus » 31 okt 2006 00:53

Att hon är väldigt känslig, destruktiv, skär sig kan ju direkt ha med saken att göra. Att hon skär sig pekar tydligt på att någonting är fel, ett instabilt psyke/ett sjukt psyke. Vi vet vad hjärnan är kapabel till - allting.

Det kan finnas ett samband. Man kanske bör börja där.
Använder hon medicin?

Wintran

Inläggav Wintran » 31 okt 2006 01:37

Oavsett om det existerar något övernaturligt eller inte, och om hon råkar ha en förmåga att uppleva det, så verkar det allvarligaste i stunden vara att hon mår riktigt dåligt av andra skäl. Tror ni måste försöka skilja på dessa delar och försöka gå till botten med varför hon mår så dåligt egentligen.

Låter farligt för hennes egen skull om ni stirrar er blinda på de eventuella övernaturliga upplevelserna hon haft. Då är det viktigare att fokusera på hennes liv i den här världen. Sen kan det givetvis vara både skönt och nyttigt för henne att tala ut om sina drömmar, för när man mår dåligt kan man ha extra starka sådana, kanske t.o.m. hallucinationsliknande upplevelser. Då är det viktigt med någon som lyssnar och tar en på allvar.

Kanske borde hon besöka en terapeut för att lättare komma underfund med sin känslovärld och själv förstå varför hon är så deprimerad?

mariamk

Inläggav mariamk » 31 okt 2006 17:26

Hon har mått dåligt så länge och vägrat hjälp, vad gör man? Förstår nu att jag inte öppnade denna tråd för att utreda hennes syner, utan för att få lätta på trycket över min oro, jag har annars inte direkt någon att anförtro. Nu känns det bara dumt, men tack för att ni brytt er.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 01 nov 2006 11:27

Meh, det är mycket intressantare med 'levande döda' än depressioner ^^

Det känns svårt att koppla samman att se någonting men sen vara säker på att det inte är riktigt.. om hon verkligen ser någonting så borde hon anta att det är på riktigt? Speciellt om hon har haft upplevelserna sen liten. Ofta så söker deprimerade människor, speciellt människor som skadar sig själva, en viss uppmärksamhet. Så kan vara fallet.

Vägrar hon hjälp så pratar man med henne om saken. Jag menar, om det finns alternativ till att må dåligt så varför inte? Antingen så tror hon inte på hjälpen som finns, eller så vill hon må dåligt. Ta reda på det till att börja med.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 nov 2006 15:27

Gör hon det på samma ställe eller sker dessa möten på olika platser?

Det är bevisat att vissa frekvenser av (vet inte om man säger frekvenser) magnetfält får majoriteten av subjekt som utsätts för det att uppleva en närvaro. Detta är således enbart ett bevis på att det finns en korrelation med att vi uppfattar magnetfält som entiteter.

Så kanske är det blott en klockradio som spökar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

mariamk

Inläggav mariamk » 01 nov 2006 16:17

Hon ser dem överallt. Inte hela tiden, men på vitt spridda platser, det var det jag menade..så det är nog inte en klockradio (isåfall flera).
Om hon hittar på så tror jag inte att hon är medveten om det själv, hon är inte typen som vill få uppmärksammhet, tvärrtom- det hon berättat har hon gjort motvilligt och i "svaga stunder" då jag antar att hon behövde ventillera lite. Hon har lyckats dölja sina sår rätt länge för mig och det senaste självmordsförsöket fick jag reda på eftersom hon behövde hjälp med att städa upp allt blod (hon kunde inte göra det själv).
Angående hjälpvägran så tror jag att hon dels inte tror på hjälpen som finns, att hon inte tror på att hon kan bli hjälpt och att hon är rädd. Jag har slutat tjata, det leder mig bara bort från henne, men jag försöker påverka henne att vilja söka hjälp. Men det är svårt..
Någon som känner igen sig och har något tips?

Återgå till "Psykologi"