suchanother skrev:Kanske inte, vem vet? Har du en kristallkula eller?
Om inte, dra inga förhastade slutsatser.
Varför är du såhär mot dig själv ?
Moderator: Moderatorgruppen
Philosopher King skrev:Psy
Men om man verkligen misshandlats och våldtagits och man har haft en hemsk bakgrund. Som hemsöker en i framtiden.
Ska man inte få ha rätt att med medicin ta bort det??
Man har ju rätt att ta bort fysisk smärta med piller, trots att den smärtan troligen finns där av en anledning. Varför får man inte göra det med hemska minnen?
Jag bhöver ingar, mins inte vad jag har ätti i dag.Skulle verkligen behöva ett piller som tar bort gårdagens minnen.
Philosopher King skrev:Psy
Jag förstår helt och hållet principen. Att det inte är accepterat att ta bort minnen, bara att ta ner dom på hanterbar nivå.
Där håller jag med dig, trots att jag tycker att paralellen till människokroppen inte fungerade jätte bra.
Men jag förstår poängen.
Dock kvarstår ju lite av problemet, att en felanvändning av pillret leder till att man tonar ner de minnen som faktiskt av en anledning blev betonade. Men iom att dom sa att betoningen handlade om att man fick adrenalin, då kanske det mänskliga systemet med att minnen betonas mer om man har adrenalin i kroppen kanske inte är ett optimalt kroppsligt system för dagens tekniska samhälle. Så kanske är det då okej att använda kroppen för att dämpa de minnena??
Men det är fortfarande lite så att man försöker ta bort betoningen på vissa minnen, och denna betoning har faktiskt kanske ett syfte.
Samtidigt dock som det finns folk som verkligen inte ska behöva lida.
Kanske är det så enkelt som att man ska se på varje fall för sig och avöra?
Eller ska man få vara så paternalistisk så man ska få avgöra vilka som ska få medicinera sig eller inte?
Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster