Agnostica skrev:Men pingstvännernas bönemöten är också en drog enligt mig och leder delvis bort från den verklighet vi lever i och det uppstår en massa indirekt andligt tvång i sådana sammanhang. Skulle jag vara glad över hans frälsning? Ja på sätt och vis - han fick ett bättre socialt liv och antagligen mycket längre liv på det här sättet. Men hade det inte funnits en tredje möjlighet?
Se där Agnostica! Det var hitåt jag ville barka när jag undrade om våra meningsskiljaktigheter främst gällde de negativa fysiska effekterna. Så här uppfattar jag din idealbild av en människa:
Din Goda Människa är någon som har fötterna på jorden och lever i verkligheten varje dag. Det är någon som kommer i håg att hämta ungarna på dagis och inte lever i någon fantasivärld. Hon läser böcker med måtta, fastnar inte i meningslösa dokusåpor och åker på semester med hela familjen för den blotta Berikningens skull. Hon gör Nytta och är en ansvarstagande samhällsmedborgare. Gränser kan hon minsan också dra, och skilja rätt från orätt. Ibland unnar hon sig även ett skumbad med ljus på badkarskanten och, till äventyrs, en dry martini.
Du får ursäkta min parodiska framställning, men jag kan inte annat. Min idealbild skiljer sig inte så mycket från den ovan, det är bara det att jag skulle unna min Goda Människa fler skumbad, martinis, dokusåpor, misstag, redlösa berusningar, droger, pingstmöten, forsränningar, fallskärmshopp, glassar och tusenskönor. Jag vill unna min Goda Människa att veta vem hon är, eftersom hon testat vad hon vill, och att njuta ohämmat av tillvaron. Ur denna kärleksfulla lekfullhet kan det inte komma annat än en omtanke om sina medmänniskor och ett naturligt, ej påtvingat ansvarstagande.
Därmed inte sagt att droger, alkohol och pingstmöten är vägen till ett lyckligt liv. Men jag kan inte med att fördöma dem generellt, därför att det kan vara helt rätt för den individen i den situationen.
J R Auk skrev:Men den uppfattning jag fått, är att folk inte vill stå ut inte tänka efter, det komplicerar för mycket. Dom plöjer hellre på i invanda spår och nickar medhållande till tidningarnas populistiska propagandism.
Det finns gott om den varan bland folk, absolut. Tack och lov har jag några i min bekantskapskrets som åtminstone kan sträcka sig till en öppen diskussion utan att vara säkra på att de vet allt från början. Bara ett ögonblicks tvivel kan ge så mycket, att man gott kan kosta på sig det.
J R Auk skrev:Jag söker inte folk som tar droger, jag söker dom som inte bestämt sig. Dom som har lämnat möjligheternas dörr på glänt. Dom som insett varför sociala strukturer upppstår och kan klättra runt dess begränsande stängsel.
Är det inte märkligt att det känns både mycket mer givande och mer underhållande att umgås med någon som Inte Vet än med någon som Vet. De som vet vill gärna tro att de förstått något som de som inte vet inte har gjort. Fast det kan ju lika gärna vara precis tvärtom att man efter moget övervägande bestämt sig för att inte bestämma sig.
Den som inte vet, och inte vet att han inte vet, är en dåre.