Tips på nybörjar psykologi böcker?
Moderator: Moderatorgruppen
Tips på nybörjar psykologi böcker?
Har läst Psykologi A på gymnasiet för tre år sedan. Det är förmodligen den kursen som jag har intresserat mig mest för. Tyvärr så valde jag aldrig psykologi B. Men tänkte nu ta upp mitt intresse för Psykologi igen. Så nu undrar jag om ni har tips till en som har läst 50 timmar psykologi i sin karriär. Söker böcker som är anpassade till en nybörjar nivå, typ liknande skolböckerna som gradvis ökar svårighets graden per kapitel. Ös på med förslag bara!
Re: Tips på nybörjar psykologi böcker?
apex skrev:Har läst Psykologi A på gymnasiet för tre år sedan. Det är förmodligen den kursen som jag har intresserat mig mest för. Tyvärr så valde jag aldrig psykologi B. Men tänkte nu ta upp mitt intresse för Psykologi igen. Så nu undrar jag om ni har tips till en som har läst 50 timmar psykologi i sin karriär. Söker böcker som är anpassade till en nybörjar nivå, typ liknande skolböckerna som gradvis ökar svårighets graden per kapitel. Ös på med förslag bara!
Vilket problem vill du helst se en lösning på?
Statussyndromet av Michael Marmot. Bokens status ökar nog.
Re: Tips på nybörjar psykologi böcker?
Fromm skrev:apex skrev:Har läst Psykologi A på gymnasiet för tre år sedan. Det är förmodligen den kursen som jag har intresserat mig mest för. Tyvärr så valde jag aldrig psykologi B. Men tänkte nu ta upp mitt intresse för Psykologi igen. Så nu undrar jag om ni har tips till en som har läst 50 timmar psykologi i sin karriär. Söker böcker som är anpassade till en nybörjar nivå, typ liknande skolböckerna som gradvis ökar svårighets graden per kapitel. Ös på med förslag bara!
Vilket problem vill du helst se en lösning på?
Statussyndromet av Michael Marmot. Bokens status ökar nog.
Har bara läst grundligt inom Psykologin. Men jag tyckte männskans utveckling var intressant. Vad vi behöver när vi var små, uppfostran etc. Hur bli vi om vi inte får närhet när vi var små. Eller våra försvarsmekanismer. Men jag är även öppen för andra områden med. Jag antar att ni är mer beläst än mig inom detta område så jag hade hoppas på att ni kunde ge några tips om vilka böcker ni tyckte var intressanta.
Hejsan Apex
Vad roligt att du hittat tillbaka.
Först och främst vill jag säga att du har det mesta på internet o andra sidan har de flesta böcker du hittar i en vanlig bokhandel som går igenom psykologin en introduktion eller är skrivna på ett mindre komplicerat sätt för att man ska komma igång.
Det jag kan rekomendera om du inte vill läsa på internet är ett psykologilexikon! Där får du information om alla du kan tänkas vilja veta för att sedan fördjupa dig i något av de perspektiv som finns.
Du har antagligen läst om Freud och hans psykodynamik, det du förklarar är just Psykologi A, har ni inte gått igenom de andra perspektiven? Behaviorismen? Humanismen? Oavsett vad du söker kommer ett psykologilexikon vara något du kommer använda en hel del.
Mvh
Vad roligt att du hittat tillbaka.
Först och främst vill jag säga att du har det mesta på internet o andra sidan har de flesta böcker du hittar i en vanlig bokhandel som går igenom psykologin en introduktion eller är skrivna på ett mindre komplicerat sätt för att man ska komma igång.
Det jag kan rekomendera om du inte vill läsa på internet är ett psykologilexikon! Där får du information om alla du kan tänkas vilja veta för att sedan fördjupa dig i något av de perspektiv som finns.
Du har antagligen läst om Freud och hans psykodynamik, det du förklarar är just Psykologi A, har ni inte gått igenom de andra perspektiven? Behaviorismen? Humanismen? Oavsett vad du söker kommer ett psykologilexikon vara något du kommer använda en hel del.
Mvh
Medvetenhet är en dold visdom.
Vad du ska läsa är självklart grundkurslitteraturen i psykologi som används vid många universitet. Ta översiktsboken Har du ingen grund att stå på utan ger dig på de tunga drogerna först lär du bli snurrig i kolan.
Du kan inte börja med 9ans matte om du inte först behärskar ettan och tvåans.
Fast det beror i och för sig vilken typ av psykologistudier du tänker bedriva?
Du kan inte börja med 9ans matte om du inte först behärskar ettan och tvåans.
Fast det beror i och för sig vilken typ av psykologistudier du tänker bedriva?