Påståenden om schizofreni

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 dec 2006 18:45

lkl skrev:Hur skulle en sjukdom kunna uppstå ur observationen av att en person inte tvättar sig medan andra tvättar sig? Ni påstår visst, har jag läst, att folk som tvättar sig ofta har en annan sjukdom, vänta lite..hum...just det mani, eller är det en annan variant av schizofreni. Var går gränsen, hur mycket skall man tvätta sig för att inte kvalificeras som schizofren? Två gånger om dagen, är det för mycket? En gång kanske?
Har ni hört talas om mänskans frihet och värdighet. Det är den ni stampar på. Om jag vill vara smutsig är det min rätt att vara smutsig, det skall andra skita i.

Ja visst är det ett problem med gränsdragning och icket att förglömma så har konformiteten och likriktningen i sätt att tänka och vara endast som syfte att få borgarsamhället att gå runt. Nu är det emellertid så att en människa som - oavsett hur välmotiverat och vältaligt detta än görs, vilket är min erfarenhet med schizofrena - låter bli att sköta sin hygien möter ett visst förakt från många av sina medmänniskor (hyresvärdar gör sig av med denne, folk kollar snett, får inget jobb, dålig hälsa). Häri ligger problemet som jag ser det - av denna anledning ser jag gärna mer undersökande psykologisk forskning där man systematiserar schizofrenas innehållsliga särdrag (världsbild o.s.v. - givetvis naivt att tro att den skulle vara 100% enhetlig, men jag tror, hoppas, att vissa intressanta enhetliga drag kan ses som gör oss andra mer toleranta när vi ställs inför schifrenas tolkningar av existensen), samma sak ser jag gärna med psykoser m.fl. Psykologin behöver inte vara enbart den korrigerande sidan (psykiatri) utan kan vara ett studium enbart. Jag gillar själv inte heller paternalism.

lkl skrev:Vad är det som säger att det inte är bra att vara smutsig tvärt emot de samhälleliga normerna, eller vanorna? Har du hört talas om motståndskraft mot sjukdomar? Och vad är det för fel på att vanvårda sig själv? Vissa personer kanske har annat att tänka på än det yttre; man har
kanske passerat den ålder var kopulation är det som huvudsakligen intresserar en och börjat förbereda sig för döden; varför inte lukta skit då så att man får vara ifred?

Håller med dig till fullo. Sjukdom är det dock först när individen själv lider av sitt eget sätt att vara - fast om man skall korrigera det är en annan fråga, lidandet kan vara ett mål i sig.

lkl skrev:Jag kan inte förstå dessa godtyckliga kategoriseringar. Svara på en fråga!
Vi observerar en mängd mer eller mindre homogena vanor och en motsatt: Vari vilar sjukdomen? Den kan ju inte vara i skillnaden själv och den kan ju inte vara i den person som är annorlunda, normer förändras ju, under medeltiden var ju alla skitiga. Skulle sjukdom vara bristande insikt i de rådande normerna?
Men denna bristande insikt kan ju komma sig av en mängd orsaker som står i tvär kontrast mot sjukdom; en politiker t ex Reinfeldt som inte vet hur han skall bete sig i dagligvaruaffären eftersom han så sällan besöker den är väl inte sjuk bara för att han i sitt beteende avviker eftersom han har annat att tänka på. Det kan ju även vara så att man medvetet bryter mot normerna som inom de s k ungdomskulturerna; punkare är ju skitiga.

I mina ögon så bär Reinfeldt på bra många fler patologiska tillstånd än någon som är blott och bart schizofren, fast det är en annan femma. Motståndet mot dessa kategoriseringar är ju just det att ingen "vill tro sig vara sjuk" - en laddad konnotation till begreppet "psykisk sjukdom" gör det omöjligt att acceptera. Det tycks vara ett mycket känsligt område, men borde inte vara känsligare än våran inställning till förkylningar m.m. Att vara psykiskt sjuk är inget vi skall förakta, vi är alla mer eller mindre psykiskt sjuka (i den utsträckning psykisk sjukdom verkligen betyder något - d.v.s. såsom strikt en kategorisering av en "typ av tänkande"), istället borde vi koncentrera oss på kvalitativt jämförande studier av dessa "typer av tänkanden".

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 16 dec 2006 18:53

suchanother skrev:Därför lite löjeväckande, såsom Avantgardet gör, att intellektualisera all problematik. Kanske dags att erkänna att den schizofrena alltid har varit en del av samhället men att vi nu också har ett behov att klassificera densamma? Allt i effektivitetens namn.

Håller fullständigt med, men av precis samma anledning hävdar jag att diskussion är jätteviktig. Jag ser inget problem i att använda en psykologisk begreppsapparat - däremot borde den infånga fler nyanser så att även "vårt nyktra tänkande" kan karakteriseras på ett utförligt sätt. Att skingra lite utav fördomarna och att kanske börja förstå, åtminstone en antydan därtill, kan vara befriande på många plan - både för individerna och för samhället i stort. Att hitta platser och utrymmen även för dem som avviker, att inte bara låsa in dem och skyffla undan dem. Precis därför anser jag att en kartläggning av tänkanden är av stor vikt, kvalitativa studier som hjälper oss förstå hur vi kan dra nytta (inte utnyttjande, jag förutsätter att dessa själva kan finna mer meningsfull tillvaro än inom psykiatrin) av dessa.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 dec 2006 22:50

Det finns en viss slags mentalitet som ocksâ gâr ut pâ att problematisera symptomen för fâ sätta igâng och verka viktig genom att skriva analyser, diagnoser, utredningar, rapporter för att i nästa steg skapa program och projekt och annat larv. Allting handlar förstâss om att bara köra över och slippa förstâ och förändra nâgonting. Nagla fast vid och fixera sig vid problem istället för att se vad man kan göra ât saken.

De uttryck denna mentalitet använder sig av är "Krig mot fattigdom", "Krig mot svälten", "krig mot sjukdomar" och "krig mot hemlöshet". Jag bara har en stilla undran, hur för man krig mot fattigdom? Vem eller vad är det man krigar mot och försöker att döda? Bristen pâ pengar (hur krigar man mot en brist?) eller mot de fattiga människorna i sig? Det verkar som att det senaste är vad som sker, allt i skuggan av doktrinen om vilka goda hjärningar man utför. Sâ kan man kanske till och med titulera sig helgon efter ett tag?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 16 dec 2006 23:28

Hatar smutsiga människor. Själv duschar jag varje dag och tvättar händerna 20 gånger.
Men är absolut ingen tvånsneurotiker utan allt sker med fri vilja.

Någon som blev klokare av detta inlägg? lol again

amy

Inläggav amy » 24 jan 2007 15:47

Arjuna är ett Ingenting, en förlorare, tills han hallucinerar sig ett alias, Krishna, som är Allt som det här Ingentinget vill vara.

Schizofreni och dess hallucinationer är ofta bara ett tecken på en bra andlig hälsa. De flesta, om inte alla, helgon i religioner hade hallucinationer, och trakasserades därför av deras religioner... deras mentala-sjukdomar.

Se på små barn och deras fantasivänner och du kan se att vi alla föds som andliga varelser; en andlighet som samhället, religioner och hälsovården, snabbt slår ihjäl när de matar oss med deras rädslor och fobier om sjukdomar och död, så att de kan hallucinera att de är friska.

Skillnaden med schizofrena och oss är att de mer eller mindre vet att de hallucinerar, men vi vet inte, vi verkligen tror att det här är verklighet (i drömmar är alla schizofrena)

Ljüng

Inläggav Ljüng » 05 mar 2007 14:28

Schizophreni är en väldigt missförstådd menatlsjukdom.
Den har ingeting med personlighetsklyvning att göra.
Det handlar snarare om starka hallucinationer, och oorganiserade tankegångar, eller hur man ska säga.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2007 15:35

Ljüng skrev:Schizophreni är en väldigt missförstådd menatlsjukdom.
Den har ingeting med personlighetsklyvning att göra.
Det handlar snarare om starka hallucinationer, och oorganiserade tankegångar, eller hur man ska säga.

Det är ett mångfasetterat tillstånd, schizofreni, som i vissa länder blandas ihop med cykloid psykos. Symptombilden kan vara omfattande.

Personlighetsklyvning kan ingå i symptombilden  men behöver det inte.

Jag-upplösning kan ingå,  angtsglück-upplevelser, hallucinationer, neologismer, oorganiserat tänkande, tvångstankar, löst associativt uppbyggt tänkande, liksom symbolbeteende och bokstavstolkning av abstrakta begrepp samt tron att världen är fylld av personliga budskap riktade till en. Ser man t.ex. ett bilnummer som ser ut så här: BED 567, måste man be Fader Vår 567 gånger för annars kommer något hemskt att hända ens närmaste.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 mar 2007 16:44

Kan personlighetsklyvning ingå i symptombilden? Utgörs inte det av en ytterligare diagnos, precis som en social fobiker kan vara anorektiker? Lär mig gärna något nytt. Jag är inte så bra på diagnoser. Tycker socialpsykologi är roligare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 mar 2007 16:59

Skogsälvan skrev:Kan personlighetsklyvning ingå i symptombilden? Utgörs inte det av en ytterligare diagnos, precis som en social fobiker kan vara anorektiker? Lär mig gärna något nytt. Jag är inte så bra på diagnoser. Tycker socialpsykologi är roligare.

Diagnoser är bara ett hjälpmedel, ett verktyg, för att reda ut en komplicerad verklighet, till för att vara vägledande för vilka åtgärder som skall sättas in. Därmed är de inga ultimata sanningar och bör tas med en vagnslast salt. Den vanligaste medicinen är universalmedlet Awactan  :lol: , som kan sättas in vid de flesta sjukdomar, somatiska såväl som psykiatriska.

Diagnoser är dessutom ofta väldigt trubbiga verktyg men det enda man har idag, om man inte är ockultist eller telepatisk eller sysslar med karmatisk psykiatri. Då har man ju sin klarsyn.  :roll:

Det finns ju delvis olika skolor och olika traditioner i olika länder som utifrån sina synsätt skapar olika diagnoser. Det är väl upp till bedömaren själv att  bedöma vad som ingår "primärt" i sjukdomsbilden och vad som är ytterligare en diagnos. Psykiatri är ju inte direkt en exakt vetenskap, om man säger så.

Laing skriver ju bl.a. om schizofreni som personlighetsklyvning i boken Det kluvna jaget. Den är dock inte helt aktuell.

Men som sagt (eller jag säger det nu) jag är ingen expert, bara intresserad av området i fråga.

A
Algotezza aka Algotezza

deep

Inläggav deep » 06 mar 2007 12:42

Har just läst en bok i ämnet.

Huvudpersonen Charles William Lachenmeyer är biträdande professor i sociologi och antopologi vid St: John´s Universiteti Queens New York. Hösten 1975 får han denna anställning, men på grund av att hans arbetskamrater upplever att han är svår och har socialt bristande kompetens kan han inte fortsätta anställningen särskilt länge och måste sluta redan två år senare 1977. ( Att Charles hade sociala sammarbets svårighter kan tyckas lite motsägelse fullt, då han faktist var professor i sociologi och borde ha känt till det social spelet, kanske bättre en någon annan ?).

Charles lösning på problemet är att starta eget företag " Institutet för analys" utvärdering och utformande av mänskligt handlande. Hans företags idé var att till regeringsorgan och kommersiella företag marknadsföra sin kompetes som gårdvar- en analytiker med fokus på socialt beetende och organistaioner.

Institutets teoretiska bas: Att utveckla ett analytiskt system som skulle kunna leda i bevis att det finns en ineboende logik i situationer som, trorts att det inte följer den formella logikens lagar, ändå måste behandlas på samma sätt, och att det finns en individuell och, kanske än viktigare, en kollektiv determinism som inte beskrivs av den kognitiva psykologin. Denna situations logik representerar det sanna studien av samhället i alla dess aspekter.

Charles och hans fru bestämmer sig för att skiljas, detta tolkar Charles som att hans fru är inblandad i en konspiration som har till mål att krossa honom, han ser sin fru som mycket ond. Även människor han träffar på stan ser han som en del av konspirationen, folk är ute efter att krosssa honom. Små detaljer i tillvaron tolkar han som  dolda tecken, en brandbil som far förbi hans fönster är en signal på att han måste ringa ett samtal i telfonen tex.

1982 hade Charles förlorat sin fru, sin son, sitt hus, sina föräldrar som båda hade dött och dessutom förlorat sitt jobb på universitetet.
Detta ledde fram till att han utgav 15 pamfletter, How to Destroy Freedom and the world ( An open letter to the KGB and the CIA), Responsibility, or a love letter to my son, the hostage, from his father the political prisoner, och Democracy and Free Enterprise as Negative Utopia.

Slutligen blir Charles intagen på New Hampshire Hospital. Med diagnosen Kronisk Paranoid schizofreni.
Detta tolkar Charles som att hoten mot honom ökar, han vägrar ta sin medicin eftersom han inte anser att han är sjuk. Han vägrar även att lämna ut information tilll sjukvårdspersonalen om vem han är och sin bakgrund. Charles satt för det mesta i en stol på avdelningen och skrev timvis i sträck anteckningar med liten handstil, på små papperslappar han visade aldrig för någon vad han skrev. Han höll sig för sig själv och umgicks inte med andra patienter eller med någon i personalen.

Slutligen hamnar Charles på gatan, han har inga pengar och blir en sk uteliggare. En polisman upptäcker den nu mera sunkiga, äckliga illalultande uteligaren Charles hals öl ur en flaska och vill arestera honom för drickande på offentlig plats. Varpå Charles förklarar för polismanen:
Enligt den den amerikansk konstitutionen, polisens rätt att använda våld och de medborgeliga rättigheterna. Han talar om tilläg nummer 14, och om tilläg nummer 3, till konstitutionen.

Nog om boken, den är väldigt gripande läs den:
Outsidern, min fars kamp mot galenskapen, Nathaniel Lachenmeyer.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 mar 2007 13:42

Shit vad jag känner igen mig.

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 05 jul 2007 04:36

Som jag fattat det kan man kanske beskriva scitzofreni som att personen tänker mer "huller om buller". Om man jämför en normal persons tänkande med en vattendroppe så kan en scitzofren persons tankefokus mer liknas vid ett moln.

Angående röster har jag hört att det kan liknas vid att då en normal person försöker att inte tänka och är tyst tankemässigt så "dyker det upp" olika ord, fraser och så vidare, som kan liknas vid röster. Detta kan säkert i ett förvirrat sinneslag bli både det ena och det andra.

PLUR.
Race for peace

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jul 2007 04:47

Usch vad jänkarna älskar att kasta ut diagnosen schizofren till höger och vänster. Jag är övertygad om att inget annat land i världen använder sig av denna diagnos i en så stor utsträckning.

Charles William Lachenmeyer är ju uppenbart drabbad  av paranoia! :wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Påståenden om schizofreni

Inläggav Algotezza » 05 jul 2007 13:21

havre skrev:Jag har hört att alla människor är lite kluvna.
Jag har också hört att detta är en del av sjukdomen schizofreni.

Om någon vet, är dessa påståendena sanna?

Kluvenhet är inte detsamma som schizofreni, för detta är ett kroniskt sjukdomstilsltånd som gör att man inte kan leva ett normalt liv. Kluvenhet är inte ens schiz light. Men kanske det bara är en grad- och inte bara en sakskillnad... Vem vet - inte jag...

Å andra sidan kan vi tala om olika slags kluvenhet: kluven vilja (att man inte vet vad man vill eller vill motsatta saker); emotionell kluvenhet (att både älska och hata något); komplex personlighet (att ha både grymma och kärleksfulla sidor); sexuell kluvenhet (att vara attraherad av både män och kvinnor; att vara kryptogay och förneka den sidan, bli homofob för att dölja den).

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jul 2007 22:43

Det mest kännetecknade för en schizofren person är att denne inte går att resonera logiskt med. Man kan inte med fakta övertyga personen att den inte  är till exempel Gud eller Napoleon. Eftersom jag har träffat verkligt schizofrena personer vet jag vad jag talar om.
De brukar dessutom ofta lida av manodepresivitet, förföljelsemani.
Att de inte är ordentligt kluvna är bullshit. De växlar mellan olika personligheter och gör de inte det, handlar det inte om schizofreni. :)

Återgå till "Psykologi"