Attraktionskraft, manligt och kvinnligt

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 nov 2006 16:33

Kallekula skrev:Okej det var maktaspekten av det hela. Sedan kan det väl vara intressant ur andra sociologiska perspektiv att vända och vrida på begreppen manligt och kvinnligt. Varför använder vi oss av begreppen? Varför pratar vi så pass mycket om dem (om de inte har någon praktisk betydelse). Vad säger begreppen  om vårt samhälle? Osv osv

Behovet tror jag inte ligger i att definiera andra, det ligger i att definiera sig själv.
Det är för svårt att vara medkännande med alla för svårt att samhöra med alla. Vi delar och urskiljer allt för att kunna hävda vår särart och mervärde.

Jag inser att det är en skillnad mellan män och kvinnor men jag ser det inte.
Min identifikation ligger inte i min kropp utan i mitt sinne. Visst har jag träffat fler män som delar min syn på saker och ting men har inte varit utan kvinnlig kontakt av detsamma.
Vari ligger då min insikt? Vad orsakar det?
Konstruktioner som är spelet av makt och hävdelse. Osäkerheten speglas i sammhällets alla vrår.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

oorleck

Inläggav oorleck » 25 jan 2007 19:34

Skulle det kunna vara så hær:

1. Mæns sexualitet ær simpel. Feminin (brøst, høfter, læppar etc) kropp ræcker før att mæn blir attraherade.
2. Kvinnans sexualitet ær komplicerad. Den ær, i større grad, kopplad till en rad andra pekare æn just en maskulin kropp (muskler, længd etc.).
Den kvinnliga bedømning av en man, har mer att gøra med hans status bland andra kvinnor och mæn. De dras till mæn som andra kvinnor vill ha, och mæn ser upp till.

Varfør:
Før att mænniskan ska øverleva krævs mat. Før detta (på den gamla go tiden) krævdes en effektiv jægare. En effektiv jægare har snabbhet, styrka, intelligens etc.
En effektiv jægare (i form av en mænniska) kan inte dras omkring med sin avkomma (som behøver skydd och tas om hand).  Dærfør delades mænniskan/apan upp i två nischer (jægaren och vårdaren)

Mæn skaffade mat. Kvinnan tog hand om barnet.

Vi blev monogama før att jægaren skulle dela med sig av maten och ge skydd. Monogami biologisk variant: kærlek, kultursk variant: giftermål.

(frågan ær iofs hur monogama vi ær egentligen)

Status beror på vilken kultur man har, vilka ideal. Førr var en lyckad jægare idealet, och nu filmstjærna, miljardær etc etc.

Resultatet blir ett system dær de bæst anpassade till naturen, får først reproducera.

kanske inte helt on-topic och pga av tidsbrist vældigt slarvigt..

Angelina

Inläggav Angelina » 26 jan 2007 10:04

Jag tror inte något av det där gäller, det är hjärtat som väljer, inte reptilhjärnan. Eller folk gör väl som de vill, men man blir gladare om man låter hjärtat välja, har jag hört iaf.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 26 jan 2007 16:34

Hej

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 feb 2007 08:41

All skillnad manligt/kvinnligt har nog sin grund i det faktum att vi fortfarande finns här, vi människor.

Till exempel är det väldigt funktionellt ur ett fortplantningsperspektiv att män tänder på bröst/stjärt, medan kvinnan vill känna personen väl. Sprida gener / barn överlever.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Benjie

Inläggav Benjie » 04 feb 2007 03:09

Hur var det MAO TSE TUNG sade, världen lyfts upp till hälften av kvinnor.

Hmm....en riktig kvinnokarl alltså, den där folkledaren.

BENJIE   :D

evaeva

manligt/kvinnligt

Inläggav evaeva » 16 feb 2007 12:02

J R Auk skrev: "Jag inser att det är en skillnad mellan män och kvinnor men jag ser det inte.
Min identifikation ligger inte i min kropp utan i mitt sinne."
Låter som en person som har stor respekt för människan. Men du får mig att undra. Utan det ena kan du ibland inte få det andra. Du måste köpa hela kitet. Kropp och själ. Både utsidan och insidan. Allt spelar roll.
Morgondagen vilar i händerna på skillnaden mellan kvinnor och män, har någon sagt. (Om det inte vore för de maktmissbrukare som håller på att förgöra världen.) Men i alla fall. Skillnaden är viktig och inte alls dålig.

J R Auk

Re: manligt/kvinnligt

Inläggav J R Auk » 22 feb 2007 12:13

evaeva skrev:J R Auk skrev: "Jag inser att det är en skillnad mellan män och kvinnor men jag ser det inte.
Min identifikation ligger inte i min kropp utan i mitt sinne."
Låter som en person som har stor respekt för människan. Men du får mig att undra. Utan det ena kan du ibland inte få det andra. Du måste köpa hela kitet. Kropp och själ. Både utsidan och insidan. Allt spelar roll.
Morgondagen vilar i händerna på skillnaden mellan kvinnor och män, har någon sagt. (Om det inte vore för de maktmissbrukare som håller på att förgöra världen.) Men i alla fall. Skillnaden är viktig och inte alls dålig.

Nej absolut inte, det jag menade var inte att reducera ner oss själva till ett homogent. Även om vi på ett metafysiskt plan verkar hamna där.

Lite därav jag i en annan tråd skrev om problematiken med att hävda jämlikhet.

Många marginaliserade grupper hävdar sig då genom ett hävdande av särart och berättigande till likhet.

Det är att vi är lika som ger oss rätten till lika behandling, eller ett krav på argument om särbehandling. Och det är att vi  vill vara olika som ger oss friheten till särart.

Det kroppsliga må vara olika män och kvinnor emellan, men jag tror att det som döljer våran punkt av förnimmelse är könlöst.
Vår kropp må dispositionera oss för olika beteenden genom vårat biokemiska system, men jag anser att vi nu, jag i alla fall, är kapabla att ställa oss över detta. Inte så att vi i varje situation kan ställa oss över det, men i reflektion kan vi se mönsterna för påverkan och vårat agerande utifrån det, och därigenom ursäkta oss eller på annat sätt sansa oss över det som gjorde åverkan på vårat val.

Den som enbart tomt ropar, men jag är ju man, eller, jag är ju kvinna, får ingen respekt av mig. Om det är så att det att ropa något sådant, hävdandet av särart ligger implicit däri, inte rymmer insikten om vad denna skillnad är så har vi ett fall av förnekelse, ansvarsflykt.
Titta här jag ser en skillnad, men tänker inte säga vad jag ser!

Hur kan vi annars inordna stenar i en sådan kategori när dom kan ha närt nog vilken form.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Lasmanowner

Inläggav Lasmanowner » 23 mar 2007 05:41

Katana skrev:
Jörgen skrev:bara män kan förstå män, så är det

Snick snack. Snoppen är ingen bonus, det är ett hinder för utvecklingen.

Skitsnack!

Återgå till "Psykologi"