Relation
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Relation
anonym90l skrev:Hur får man andra att gilla en?
På vilket sätt är det bäst att influera människor att gilla en ?
Två frågor men två helt olika frågeställningar. Om du vill ha ett ärligt svar så vore det bra om du kunde utveckla frågorna lite mer.
Annars riskerar du att få flumaktiga svar som typ, öhh var dig själv, äkta och naturlig..
Oj, nu fick du visst ett ofrivilligt svar av mig. Frågan är vad du avser med dina frågor?
Re: Relation
Zokrates skrev:anonym90l skrev:Hur får man andra att gilla en?
På vilket sätt är det bäst att influera människor att gilla en ?
Två frågor men två helt olika frågeställningar. Om du vill ha ett ärligt svar så vore det bra om du kunde utveckla frågorna lite mer.
Annars riskerar du att få flumaktiga svar som typ, öhh var dig själv, äkta och naturlig..
Oj, nu fick du visst ett ofrivilligt svar av mig. Frågan är vad du avser med dina frågor?
när jag t.ex pratar me folk eller chattar kan ja inte föra konversationen längre förrutom mina vänner hur kan ja förbättra det
- Johan Ågren
- Administratör
Lite krasst generellt: Att man har egenskaper - och visar upp dessa egenskaper - som det finns andra som uppskattar. För att andra ska gilla dig krävs det således att du lär känna och förstå andra människors önskningar och drömmar. För att du ska kunna göra det så måste du umgås med och fördjupa dig i andra människor. Det är således ett litet moment22, och en process som kräver att du hela tiden är beredd att utvecklas och uppsöka nya situationer och människor. Alternativet till detta är att du är så pass karismatisk så du kan övertyga andra människor om att du är bra ändå, även om du inte motsvarar andra människors utmålade förhoppningar. Då föregår du och leder andra människor in i din verklighet. I slutändan kanske du kan skapa en religion eller sekt, eller alternativt bara bli en bra förebild för något riktigt bra. Kortfattat: Lär känna andra människors drömmar, eller var övertygande utifrån dina egna drömmar. Sedan måste man också i grunden "vara sig själv" för att i djupet av sig själv må bra. Annars så vet man alltid att man bara gör något för att bli poppulär, att man gör något för andra. Här kan det uppstå en konflikt om det visar sig att du innerst inne vill vara något som ingen annan uppskattar. I det fallet har man inget annat val än att bli ensam, eller vara så pass övertygande i sin egen roll att andra lär uppskatta dig ändå. Kräv då inte att alla ska tycka om dig, utan nöj dig med att någon gör det ibland, och glädjs destå mer; för då vet du att någon tycker om dig på djupet.
/Johan
/Johan
när jag t.ex pratar me folk eller chattar kan ja inte föra konversationen längre förrutom mina vänner hur kan ja förbättra det.
Då har du kommit till rätt ställe, grabben. Ja, du är rentutav som de där unga karatekillarna i Hong Kong-filmer som vill bli ninjor och uppsöker gamla russingubbar som bor i en dojo högt uppe på något berg, och när de tvivlar på att russingubben skulle kunna lära dem något de inte redan kan så blir han sur och kanaliserar allt sitt chi i handflatan och ställer sig i Stealth Mantis-läge och... Hupp! Mina tankar for iväg.
Unga gräshoppa, som den visa eremit jag är så skall jag lära dig alla mina trix, ty jag är en mästare med svart bälte i chattande; och om du följer dessa tips kommer du bli värsta ninjan, du med.
God Skrivförmåga
Man behöver inte alltid vara bra på att stava eller skriva fort, men det är en enorm bonus. I ett flamewar kan man totalt tillintetgöra sin motståndare genom att driva med dennes taffliga stavfel, och man kan uppnå storverk genom att använda lite lagom svåra och poetiska ord och uttryck när man vill flörta med någon. Det finns många giltiga ursäkter för att skriva och stava illa (dyslexi är en av dem) och har man svåra problem så förespråkar jag att man skaffar ett hjälpmedel (jag känner exempelvis en dyslektiker på ett annat forum som skriver alla sina inlägg i ett program som heter StavaRätt och låter detta hjälpa honom med skrivandet, innan han klipper in inläggen i browsern). Om man bara har lättare problem så rekommenderar jag att man övar lite lätt. Typ - när du skriver email i framtiden; gör det i Word med stavningskontrollen påslagen. Man lär sig att stava och bli bra på grammatik oerhört snabbt på det viset.
Lyhördhet
Det finns inget bättre chat-trick än att intressera sig för de du pratar med och få dessa att öppna upp sig för dig. Att vara en bra lyssnare är guld värt. Problemet är dock att det är mycket svårare att bli en bra lyssnare än man kanske kan tro. Många pojkar som försöker ragga upp tjejer genom att låtsas vara intresserade av vad de pratar om gör nämligen helt fel; de ställer bara en massa frågor och nickar med tomma huvuden "jaha, jaha..." innan de ställer nya frågor.
Utfrågningar är inte samtal. Att bli förhörd av någon skapar en distans mellan en själv och utfrågaren, och det är lätt hänt att man känner sig obekväm i samtalet. Det kan också kännas som om man får dra ett alltför stort lass i konversationen själv.
Det är ofta bättre att konstatera eller påstå något, lite lagom vagt så att andra enkelt kan anknyta till det man sagt. Om du lyssnar på gamla vänner så är det oftast så de pratar med varandra. "Jag hade en sådan där hund när jag var liten. Mina föräldrar sade att jag fick döpa den till vad jag ville, och det första namn som ploppade upp i mitt huvud var "Finkel". Pappa började skratta när jag sade det, och mamma förklarade att de inte ville ropa ut det namnet för att kalla in hunden..."
"Ha ha! Vilken rolig historia! En kompis storasyster till mig hade fyra råttor döpta efter i första hand könssjukdomar. Syfilis var mamman, och hennes barn hette - håll i dig nu - Klamydia, Gonnorré, Herpes och... Carl Bildt!"
"Oj! Jag antar att de inte stannade hemma på första Maj i det hemmet."
"Fniss! Nä, det gjorde de verkligen inte..."
"By the way måste jag säga att jag älskar idén om att hennes föräldrar skulle ha ett sådant där samtal om olämpliga djurnamn som jag fick höra angående Finkel: "Men kära Katrin, grannarna kan ta illa upp om du står ute på gräsmattan och skriker vissa namn, förstår du," och när ungen tror att mamman pratar om Herpes så fortsätter hon "kan du inte bara kalla honom Carl eller Kalle, kott och gott?"
"Ha ha ha! Du är så rolig, Rising! Du gör mig till och med helt våt i trosorna, kan du inte komma och penetrera mig hårt och långvarigt på min balkong med midnattsolen som bakgrundfond?" osv.
Dina statements skall alltså vara korta, koncisa, klatschiga och enkla att spinna vidare på. Korta påståenden som "Filmen 300 suxxors juu! Blää!" får ingen att vilja prata med dig, för det inbjuder inte till något samtal. Sådana åsikter är ju färdiga och klara, folk aktar sig för personer som tycker något alltför starkt.
Flyt och Friktion
Om ett samtal ska kännas ledigt och intressant så är det viktigt att du känner av hur det fortskrider. Ibland blir det för mycket flyt och det saknas tuggmotstånd, typ om alla bara håller med varandra. "Det här är ju helt sjukt!" "Jamen pe'cis!" "Du tycker det också?" "Ja! Alltså helt fel!" "Det tycker jag också!" "Jag med!" osv. På chattar händer detta ofta, och då kan man enkelt komma in och sno åt sig uppmärksamheten från alla tjejer på en gång om man bara erbjuder dem något att bita i (Aoo! pun intended). Friktion innebär att man ger ett bättre svar än det förväntade. Såsom att spela dum på ett roligt sätt, eller att man är överraskande ironisk eller sarkastisk, eller att man drar upp ett intressant sidospår som ingen väntat sig.
Om du klarar att skapa friktion i en diskussion så kommer du nästan automatiskt att anses som "intressant". Folk kommer verkligen vilja samtala med dig, och diskussionerna kommer inte bara ebba ut och sluta i någon pinsam, obekväm tystnad.
Det här blir extra viktigt ju långsammare diskussionsform ni använder. Í verkliga livet går det väldigt bra att fylla långa diskussioner med flyt - alltså floskler och "jag håller med"-kommentarer, och även i chattar kan man komma undan med sånt till en stor del, men på forum och i mejlkorrespondens så blir det väldigt viktigt att man kan bidra med friktion för att framstå som intressant och intellektuellt rörlig.
Titta på följande replikskifte:
"Jag gillar inte rökare. Röker du?"
"Nej."
"Bra."
"Ok."
"Mm"
Inget händer. De tappar intresse för varandra. Men kolla nu då:
"Jag gillar inte rökare. Röker du?"
"Nä, men jag har försökt börja flera gånger."
"Va? Försökt börja?"
"Ja, det är ju så svårt att få cancer annars."
"Nämen?!?!"
"Ha ha, jag skojar bara."
"Puh, jag blev lite orolig där."
"Ja, jag röker i själva verket tre pack om dagen."
"[Hot_slyna90-60-90 har loggat ut]"
"Djäkla subba."
Ser du? Mycket bättre!
---
Öva på dessa enkla trix, så kommer du snart att ta chatkamraterna med storm!
-
What Gives?
anonym
Du kan inte göra något åt hur du är anonym. Det låter paradoxalt till en början men om du bara inser att du inte har någon kontroll över hur du är så kommer du att börja utvecklas. Du kan inte skapa dig själv, du gör dig bara miserabel (Take that Dr.Phil!!). Sluta upp med att försöka med det så kommer du att sluta upp med dessa meningslösa självanklagelser också. Fråga inte "vad gör jag för fel?" fråga istället hur du mår, hur känner du dig? Vad vill du, innerst inne?
Du kan inte göra något åt hur du är anonym. Det låter paradoxalt till en början men om du bara inser att du inte har någon kontroll över hur du är så kommer du att börja utvecklas. Du kan inte skapa dig själv, du gör dig bara miserabel (Take that Dr.Phil!!). Sluta upp med att försöka med det så kommer du att sluta upp med dessa meningslösa självanklagelser också. Fråga inte "vad gör jag för fel?" fråga istället hur du mår, hur känner du dig? Vad vill du, innerst inne?
Att vara socialt handikappad och leva med det?
Nej, i och med att du är medveten om dina problem så har du redan börjat ta steg i rätt riktning. Som jag sa tidigare, förtroende är a och o när det gäller att lösa svårigheter tillsammans med andra, annars blir allt bara en gissningslek och svaren ihåliga fraser som mer befäster status quo.
Nej, i och med att du är medveten om dina problem så har du redan börjat ta steg i rätt riktning. Som jag sa tidigare, förtroende är a och o när det gäller att lösa svårigheter tillsammans med andra, annars blir allt bara en gissningslek och svaren ihåliga fraser som mer befäster status quo.
Poängen med mitt påstående är att det är när man försöker att förställa sig själv, konstruera sig själv som man blir stel och konstig och folk börjar titta på en som om man var en råttklo i maten på den exotiska resturangen. Med andra ord, folk vet inte var dom ska ta vägen. Skälla ut personalen, fly eller springa på toa och spy.
I mitt sätt att se på saker och ting så är ingen av oss i någon som helst kontroll av våra liv. Detta är en fundamental insikt. Vi är frusna stoder utan tiden och vi kan bara bli fria genom att följa med universum och tiden. Stretar man emot så blir man stel (tiden är varm, att hamna utanför tiden är att frysa till is) och det går på tok.
I mitt sätt att se på saker och ting så är ingen av oss i någon som helst kontroll av våra liv. Detta är en fundamental insikt. Vi är frusna stoder utan tiden och vi kan bara bli fria genom att följa med universum och tiden. Stretar man emot så blir man stel (tiden är varm, att hamna utanför tiden är att frysa till is) och det går på tok.
Du har onekligen poänger i ditt resonemang, men okej, då tar jag mig själv som exempel.
Jag har genom åren varit med om att skapa berömmelse åt andra människor, genom råd och tips har jag guidat dem till att nå de positioner de önskat. Jag vet vad som krävs inom de flesta områden.
Men när det gäller mig själv varken kan eller vill jag förändras till att bli någonting jag inte är. Har man inte ambitionen att stå i rampljuset, ja då får det vara helt enkelt. Jag klär mig som jag vill, påverkas varken av mode eller trender, jag är i det exentrisk, ett original som går mot strömmen.
Detta innebär att människor som inte känner mig dömer mig på förhand.
( Där har människor en sak gemensam med hundar, det är de första tiondels sekunderna av en annans intryck som avgör om du skall få kämpa för att bli uppskattad eller inte.)
Fördelen däremot med brev, chatt, är att de andra inte kan se personen och därmed endast tvingas att göra sitt urval efter analys av det som skrivs. Varför är det viktigt att vara populär eller omtyckt?
Ju svagare självkänsla desto starkare behov av bekräftelse. Detta är regeln som innebär att man som människa inte är redo att vara självständig, stark samt vågar stå för sina ideal, men samtidigt innehåller den en djupare vilja om att bli omtyckt för den man är.
Här ligger det en inbyggd konflikt mellan förnuft och önskan kontra verklighetens selektivt utvalda populära idoler. ( Eller idioter ).
Jag har genom åren varit med om att skapa berömmelse åt andra människor, genom råd och tips har jag guidat dem till att nå de positioner de önskat. Jag vet vad som krävs inom de flesta områden.
Men när det gäller mig själv varken kan eller vill jag förändras till att bli någonting jag inte är. Har man inte ambitionen att stå i rampljuset, ja då får det vara helt enkelt. Jag klär mig som jag vill, påverkas varken av mode eller trender, jag är i det exentrisk, ett original som går mot strömmen.
Detta innebär att människor som inte känner mig dömer mig på förhand.
( Där har människor en sak gemensam med hundar, det är de första tiondels sekunderna av en annans intryck som avgör om du skall få kämpa för att bli uppskattad eller inte.)
Fördelen däremot med brev, chatt, är att de andra inte kan se personen och därmed endast tvingas att göra sitt urval efter analys av det som skrivs. Varför är det viktigt att vara populär eller omtyckt?
Ju svagare självkänsla desto starkare behov av bekräftelse. Detta är regeln som innebär att man som människa inte är redo att vara självständig, stark samt vågar stå för sina ideal, men samtidigt innehåller den en djupare vilja om att bli omtyckt för den man är.
Här ligger det en inbyggd konflikt mellan förnuft och önskan kontra verklighetens selektivt utvalda populära idoler. ( Eller idioter ).
Ja du har rätt i det du säger. Men jag har en synpunkt. Regeln du talar om blir till en negativ regel... jag vill inte förringa din synpunkt och insikt på något sätt för den är helt klart valid, men jag tror det skulle vara mer psykologiskt givande att vända på den där regeln och säga till exempel att ju starkare man blir desto mer självständig blir man. Vilket ju är en självklarhet. Ju mer man kan bära desto ensammare kan man vara. Om man nu gillar att vara ensammen.
Bara för att du går emot de sociala strömningarna behöver ju inte betyda att du går emot något reellt. Sociala former är föränderliga, moden kommer och går. Det är klart att det kan vara jobbigt ibland, men om det upplevs som att man måste stå emot då är man ju inte heller helt nöjd och då måste man ju återigen fråga sig vad man vill och vad man känner.
Så istället för att fråga "vad är det som är så viktigt med att vara populär?" kan man fråga "vad är det som är viktigt för mig?"
Bara för att du går emot de sociala strömningarna behöver ju inte betyda att du går emot något reellt. Sociala former är föränderliga, moden kommer och går. Det är klart att det kan vara jobbigt ibland, men om det upplevs som att man måste stå emot då är man ju inte heller helt nöjd och då måste man ju återigen fråga sig vad man vill och vad man känner.
Så istället för att fråga "vad är det som är så viktigt med att vara populär?" kan man fråga "vad är det som är viktigt för mig?"
Sceptisk skrev:
De flesta önskar enkla saker, lycka, frihet, någon att älska som älskar en tillbaka.
Sen finns det de som önskar status, makt, rikedom plus allt det andra som nämndes.
Generellt gäller att ju högre krav du har desto större konkurrens om just det du önskar, se det som en pyramid, det smalnar av uppåt och alla får helt enkelt inte plats på toppen.
Därmed ökar missnöjet. Ju fler saker du önskar som du inte når desto mer missnöjd, olycklig upplever du dig som människa.
Väldigt få människor nöjer sig med andlighet, insikt eller enbart kunskap.
Tyvärr tycks det vara som så att ju mer kunskap en människa har desto olyckligare blir den. Andligheten däremot förhåller sig tvärtom gentemot kunskapen.
Så för att vara nöjd ska man vara en lycklig idiot, just det. Är ens enda strävan att vara nöjd, så skall man undvika kunskap. Även Bibeln upplyser om detta i metaforen om kunskapens träd.
Att generalisera så att det ska passa alla och envar är inte lätt, men om man enbart vill höja sin självkänsla, vilket kan generera andra positiva
fördelar och bonusar på listan, så skall man handla som följande.
Om jag försöker att le, det första jag gör när jag vaknar på morgonen, behåller leendet, ställer mig framför en spegel, tittar på mig själv och möts av mitt eget leende, då blir jag glad.
Detta utlöser kedjereaktioner inom kroppens hormonella balans och skapar en positiv känsla. Denna positivism räcker långt under dagen. De som möter mig, blir glada, ler tillbaka och plötsligt känner jag att jag mår bra, jag är glad och upplever ett större välbehag.
Detta öppnar dörrar som tidigare var stängda, eftersom min butterhet fick folk att dra sig undan,
Det ena ger det andra, prova själv, minst en glad dag i veckan, börja hemma framför spegeln.
Du blir både attraktivare och bättre bemött.
Källa Zokrates pseudovetenskap