Stampa med Leroy. Perfekt att ha på dansgolvet. Den är lite seg i början med blir bättre o bättre.
http://www.youtube.com/watch?v=3LmmCYxe5k0
/Skyline
Moderator: Moderatorgruppen
Skyline skrev:Algotezza skrev:Skyline skrev:Vissa människor har lätt för att vara roliga och lätt få folk att skratta. Andra har liten kompetens för humor och har jättesvårt att komma på något att skämta om. Min fråga:
Går det att träna sig till att bli en roligare människa? Att bli bättre på att hitta på roliga saker att säga? Har det kanske med fantasin att göra?
Några funderingar, livserfarenheter?
Mvh
Skyline
För att jag öht skall kunna svara meningsfullt på dina frågor och så att vi må få en givande och fruktbar dialog krävs att vi är överens om ordbruk och bokstavskötsel.
Så du förstår inte poängen i min fråga? Jag måste alltså definera varje ord? Okej, låt gå, får se om du då kan komma med något vettigt svar. :wink:
"vissa människor" - Jag syftade på de människor som är mer roliga och humoristiska än de andra. De som har lättare att skämta.
"roliga" - Ja, vad är humor? Det går inte att definera. Försök själv. Jag skapade för ett tag sedan en tråd om det men fick inga bra svar.
"att skratta" - Vad kan "att skratta" mer betyda? :shock:
"kompetens för humor" - Att kunna vara rolig. Skämta om saker så det blir roligt. Att kunna se roliga samband i saker o ting som inte andra så lätt kommer på.
"att skämta" - Samma sak som ovan i princip.
"träna sig" - Att öva och bli bättre på något. Att utvecklas och kunna prestera bättre än innan.
"roligare människa" - Att bli bättre på använda sig av humor i samtal med andra människor. Eller i skrift, ansiktsutryck, kroppsrörelser eller vad man vill använda sig av.
"roliga saker" - orkar inte mer..
"fantasi" - Att kunna hitta på saker, att vara kreativ, bryta mönster och hitta på egna. Och kunna skapa utan att göra plagiat.
"funderingar" - Att man har tänkt på ämnet tidigare och har någon tanke eller teori om hur det kan vara.
"livserfarenheter" - Saker man upplevt tidigare i sitt liv. Att man i det här fallet t.ex. kanske känt någon människa som tidigare varit en väldigt trist och torr människa men som på något sätt sedan blivit full av humor och skämt.Algotezza skrev:Med hopp om en kommande inspirerande dalog,.
Hoppas jag med![]()
Mvh
Skyline
Haha jag dansar ju redan sådär!Skyline skrev:Den här filmen måste ni se. Det är humor om något!![]()
Stampa med Leroy. Perfekt att ha på dansgolvet. Den är lite seg i början med blir bättre o bättre.
Algotezza skrev:
Hm, jag hoppades att du skulle förstå att detta var ett exampel på humor, nämligen ironi, drift med analytisk filosofi. I och för sig kan ditt inlägg vara ett exempel på hur man på låtsas ta ironi på allvar. Då handlar det om dubbelironi (ironi av andra graden), något som jag tog upp i en tidigare tråd. Jag har avstått från att ta ett ironiskt steg till, till trippelironi, så detta har jag skrivit på allvar.
A
PopJimmy skrev:Skyline skrev:Den här filmen måste ni se. Det är humor om något!![]()
Haha jag dansar ju redan sådär!
Algotezza skrev:Humor är i grunden en intuitiv förmåga - och kan övas upp om intuition som sådan går att öva upp. Den kan ha många dimensioner: god logik och språkförmåga, kreativitet, tajming, psykologiskt öga, trendkänslighet, god iakttagelseförmåga, självdistans...
A
Skyline skrev:Algotezza skrev:Humor är i grunden en intuitiv förmåga - och kan övas upp om intuition som sådan går att öva upp. Den kan ha många dimensioner: god logik och språkförmåga, kreativitet, tajming, psykologiskt öga, trendkänslighet, god iakttagelseförmåga, självdistans...
A
Jag tror att humor är liksom allt annat. Övar man på det så blir man bättre. Man kan börja med att studera folk som skämtar och försöker hänga på efter hand. Och man måste våga att eventuellt göra bort sig med att dra ett kanske oerhört uselt skämt som ingen alls skrattar åt.Man måste ju börja någonstans. Jag tror att vi alla har humor som förmåga. Vissa har den mer än andra. Så är det med allt. Men man kan alltid träna sig bättre på allt.
/Skyline
Skyline skrev:Vissa människor har lätt för att vara roliga och lätt få folk att skratta. Andra har liten kompetens för humor och har jättesvårt att komma på något att skämta om. Min fråga:
Går det att träna sig till att bli en roligare människa? Att bli bättre på att hitta på roliga saker att säga? Har det kanske med fantasin att göra?
Några funderingar, livserfarenheter?
Mvh
Skyline
JDM skrev:Jag tror det är väldigt viktigt att utstråla självförtroende när man försöker vara humoristisk. En annan viktig egenskap är att kunna tänka ut något snabbt, innan tillfället försvinner. Att samtidigt utstråla oskuldsfullhet och kaxighet är också väldigt attraktivt för människors humor, och att ha en logisk tanke "som ursäkt" för det kaxiga man säger.

hovnarr skrev:Ofta är ju folk roliga även när de "gör sig små" eller är självironiska - men det är klart att det kräver självförtroende för att göra det.
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster