Humor - Går det att bli en roligare person?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 03 aug 2007 20:04

miss x skrev:
hovnarr skrev:Ofta är ju folk roliga även när de "gör sig små" eller är självironiska - men det är klart att det kräver självförtroende för att göra det.

Jag störtgillar det.

Det kan jag hålla med om. Och då utstrålar man självförtroende för att man utstrålar att man vågar visa sig liten inför andra. Jag tycker sådana skämt är mycket roliga. Kaxigheten kan vara riktad åt en själv, någon annan eller åt både en själv och någon annan. Huvudsaken är att kaxigheten är "spelad", så det är uppenbart att man inte är kaxig på riktigt så att säga. Annars tycker inte jag det är lika kul i varje fall.

miss x skrev:Spontanitet (kvicka komentarer) är det roligaste.
Och DEFINITIVT inget inövat. Isch!

Om jag inte kan skilja på om en kommentar är inövad eller inte så tror jag att kommentaren upplevs lika kul för mig oavsett. Dessutom att ifråga om till exempel ett humorprogram kunna försätta mig i ett hypotetiskt scenario, som egentligen är inövat, och låtsas att det inte är inövat gör också att jag kan tycka inövade kommentarer är roliga. Ex: ur program som "Nanny", "Alla älskar Raymond" m. fl.. Många av mina kompisar tycker dock inte dessa program är lika roliga som vad jag tycker. :)

miss x skrev:Ogillar folk som skrattar åt sina egna skämt också. Riktigt fånigt OCH pinsamt.

Jag ogillar inte sånt folk, om det inte går till överdrift. Jag tror att om någon säger något som hon tror någon annan kommer tycka är roligt, så beror det oftast (men inte alltid nödvändigtvis) på att hon själv tycker detta är roligt. Jag menar, man vill väl dela med sig av sånt som man själv tycker är roligt inte sådant som man tycker är tråkigt. Sen har dem min fulla "tillåtelse" att skratta själva om dem vill, så länge som poängen ändå når fram. Fast om den som säger det skrattar mer än den som hör det så håller jag med om att det kan bli lite pinsamt. Undrar vad det beror på... :)

hovnarr skrev:...alltså, vi har vissa språkspel som "ska" följas, och när nån inte gör det blir det kul, för att det är mot normen. Vi förmodar att vissa frågor etc. egentligen syftar på nåt annat (t.ex. "Får jag bjuda på en drink?" implicerar både att man faktiskt tänkt göra det om man får, samt att man är intresserad av den man frågar), och då blir det lite småkul sådär, när man inte gör det.

Det kan jag nog mer eller mindre hålla med om. Så har jag också upplevt att det fungerar ofta. Fast språkspel kan nog utvidgas till "kommunikationsspel" då folk även ofta väger in annat än bara dem uttalade orden. Fast varje typ av kommunikation kanske man kan säga är ett typ av språk. Jag tror även att "lyssnarens" humör för tillfället och personlighet spelar in, naturligtvis. Och även dennes idéer om hur kommunikation normalt bör se ut, då alla kanske har sitt privata språkbruk eller sätt att kommunicera.

hovnarr skrev:...blir det för uppenbart att frågan aldrig var menad på normalt sett, uteblir ju överraskningen och därmed också lustigheten. Det är därför JDMs exempel inte är roliga, eftersom vi redan vet att det är syftet.

Skyline skrev:Iofs var dina exempel inte jättebra.  

Jag förstår inte det här! :) Jag tycker mina exempel är otroligt roliga, trots att jag vet syftet! ;) Och jag gillar liknande humor, som t ex finns i filmen "Somethings gotta give" med Jack Nicholson (som är en otroligt charmig och humoristisk skådespelare i min smak). Jag tänker mig in i situationen som om den vore verklig, och då blir det kul tycker jag. Det bästa med internet är att ni inte hör hur högt jag skrattar, så jag slipper bli pinsam! ;) Skönt som omväxling... ;) Fånighet ser jag inte nödvändigtvis som något negativt. Tror att det många upplever som fånigt upplever jag även som humoristiskt. Fast det är klart att fånighet inte alltid är humoristisk, även om och för mig. :)
Min och min flickväns senaste låt: http://downloads.cdon.com/index.phtml?p ... st=7664537

Angelina

Inläggav Angelina » 03 aug 2007 23:16

Jag skrattar alltid åt mina egna skämt, annars vore de inte skämt. Att försöka hålla sig för skratt är bara skrattretande, vilket iof också kan bidra till roligheten.  Men ibland är inte vitsen att sprida glädje, utan att stoltsera med förklätt förtryck, och då skrattar man inte. Om man inte är elak. Om.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 04 aug 2007 00:59

Jag kan också skratta åt mina egna skämt. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara förbjudet. Jag har hört teorier som säger "nämen, de som skrattar åt sina egna skämt, de gör det för att de är osäkra på sig själva och för att de inte litar på att de är tillräckligt roliga för att få andra att skratta - så de kompenserar genom att skratta själva" å bla bla. Jag tycker tvärtom att hela det där perspektivet vittnar om ett väldigt ansträngt och artificiellt förhållande till humor.

Det påminner mig om en annan sak; uttrycket "de skrattar inte med dig, utan åt dig". Det är något som jag inte bryr mig om, heller. Jag kan nämligen ofta skratta *åt* mig själv - för att jag är en så fånig, lökig och patetisk människa. Har man minsta lilla självdistans och vilja att bjuda på sig själv så tycker jag att det är enkelt att se sig själv ur ett utanförperspektiv och sedan skratta åt eländet. Den här paniska rädslan för att bli "åtskrattad" tycker jag är lite läskigt prestigemässig - som om vi människor ständigt skulle behöva skydda vårt anseende från minsta lilla skönhetsfläck. Så resonerar inte jag.

Förresten så tyckte jag att JDM's raggningsrepliker var skitroliga. Det var bra att du skrev dem; för inget är töntigare än en diskussion om humor som inte själv är rolig.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 05 aug 2007 23:48

hovnarr skrev:
Det är därför JDMs exempel inte är roliga, .

VS

Rising skrev:Förresten så tyckte jag att JDM's raggningsrepliker var skitroliga. .

Detta är intressant också. Att människor har olika typer av humor. Att vissa tycker ett skämt är ganska tråkigt medan andra flabbar ihjäl sig?  :D Hur kommer det sig tro?.. Det är väl som allt annat, som klädstil, filmsmak mm. Det beror på sin uppväxt, sin omgivning, vilka man umgås med osv. Eller att man bara är olika, genetiskt eller liknande..  

Rising skrev:Jag kan nämligen ofta skratta *åt* mig själv - för att jag är en så fånig, lökig och patetisk människa.

Haha,  :lol:  detta tyckte jag var väldigt kul  :lol:     lökig..    Nytt utryck för min del..  :D

Rising skrev:Det var bra att du skrev dem; för inget är töntigare än en diskussion om humor som inte själv är rolig.

Tur att du kom kom och styrde upp det hela då  :lol:

Rising skrev:Har man minsta lilla självdistans och vilja att bjuda på sig själv så tycker jag att det är enkelt att se sig själv ur ett utanförperspektiv och sedan skratta åt eländet. Den här paniska rädslan för att bli "åtskrattad" tycker jag är lite läskigt prestigemässig - som om vi människor ständigt skulle behöva skydda vårt anseende från minsta lilla skönhetsfläck. Så resonerar inte jag..

Helt rätt Rising. Man skall inte vara rädd för att göra bort sig. Som någon sade till mig:

"Man måste bjuda på sig själv, annars får man ett väldigt tråkigt liv"

/typ minns inte

/Skyline

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 08 aug 2007 20:44

Angelina skrev:Jag skrattar alltid åt mina egna skämt, annars vore de inte skämt

Detta får jag inte ihop hur du menar.

Givetvis är humor något individuellt.
Det jag menade var att jag har svårt att förstå när folk skrattar (indikerande om att "detta är roligt") efter att de dragit ett eget skämt.
Förbluffande.

MEN visst kan det emellanåt funka ändå om det är EXTREMT kul och fyndigt 8)

Angelina

Inläggav Angelina » 09 aug 2007 01:14

Om man inte tycker skämtet är roligt själv så förstår jag att man inte skrattar, men vad var då vitsen med att berätta det? Jag ser ditt icke-skrattande lite som poserande, eller?
:P

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 09 aug 2007 13:34

Man tycker väl inte det är lika roligt om man hört det tidigare? :shock:
Inte så att man får en skratt-attack den tionde gången man hör/drar det? :roll:

Angelina

Inläggav Angelina » 09 aug 2007 19:42

Men varför fortsätta dra samma historia när man själv tröttnat på den? Kanske i rent självuppoffrande  syfte? Du lider för att de ska glädjas.
Poserar.
:lol:

Men jag har inte detta problem, jag drar aldrig vitsar, mer. De gånger jag försökt slutar folk lyssna innan jag hunnit till slutpoängen. Så jag håller mig till korta roligheter av avväpnande karaktär, eller sarkasm, beroende på om jag är välvilligt inställd till personerna i fråga. Men för det mesta fattar ingen om jag skämtar eller menar allvar, då spelar jag på allvaret så långt det går. Förbryllning är roligt.

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 09 aug 2007 22:58

Angelina skrev:Poserar.
:lol:

:wink:  

Angelina skrev:Men jag har inte detta problem, jag drar aldrig vitsar, mer.

Jag drar heller aldrig vitsar, eller ens för den delen inövade repliker.
Kalla mig tråkig men jag anser att spontanitet är bäst (i de flesta lägen).

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 09 aug 2007 23:00

Angelina skrev:Du lider för att de ska glädjas.

Jag lider aldrig

Återgå till "Psykologi"