Så hur vi beter oss beror på hur våran omgivning ser ut, så?
Moderator: Moderatorgruppen
Så hur vi beter oss beror på hur våran omgivning ser ut, så?
Så vad tycker ni detta innebär, ska folks stå till svars för vad dem gör, känns det moraliskt att slå barn och bete sig dåligt mot dem, se dem som problembarn i skolan, skicka ut dem i nian och sen säga att det är deras eget val att de börjar knarka och råna, och att de får stå till svars för detta? Hur ska vi göra för att lösa det här egentligen. Det här kanske hör hemma i politik inriktningen, men kände mig lite kluven i fråga efter som mitt inlägg hamnar om personlighet, uppväxt och dylikt, men jag börjar bli mer och mer osäker på hårda straff, vilket många jag känner är hårda förespråkare för, så hur tycker ni man ska lösa detta?
Jag drömmer, alltså sover jag.
- Avantgardet
Straff funkar oerhört dåligt om man vill korrigera/modifiera ett beteende. Straffar man så visar man vad vederbörande inte får göra men man visar honom inte vad han istället bör göra. Resultatet blir ångest - som oftast självmedicineras bort. Belönar man, å andra sidan, så visar man inte bara att handlingen var bra utan att man också vill se den upprepad. Man måste, med andra ord, tänka om det här med rättssystemet från grunden.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Straff är fysisk kommunikation, fungerar när alla andra sätt att kommunicera INTE fungerar, dvs när en "ideell kommunikationssitation inte är möjlig".
Det handlar egentligen om gränsdragningar. Att slå någon innebär alltså ofta att personen som blir slagen inte kan lyssna/anpassas sig eller vägrar ta sig tiden att försöka nå en ideell ömsesidig kompromiss, eller oftare: att personen som slår har väldigt primitiva kommunikationsmetoder att föra fram en poäng.
Det handlar egentligen om gränsdragningar. Att slå någon innebär alltså ofta att personen som blir slagen inte kan lyssna/anpassas sig eller vägrar ta sig tiden att försöka nå en ideell ömsesidig kompromiss, eller oftare: att personen som slår har väldigt primitiva kommunikationsmetoder att föra fram en poäng.
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Visst har du rätt, det är en kommunikationsform. Men som kommunikationsform så erbjuder den ingen lösning på den fråga den föreställer vara svar på.
helt sant. dock tror jag detta tillhör politik.
Jag är en sjuk man, en elak man, en frånstötande man. Jag tror det är en leversjukdom jag har. Fjodor dostojevskij.
när det kommer till straff som idag inte tillhör svenska politikers språk utan idag har man bytt namn till kriminalvård. detta betyder rehabilitering av laglösa individer som inte egentligen kan "rehabiliteras" för att de aldrig har habiliterats.
Detta leder till frågan. "kan man straffa någon för att bryta regler när reglerna aldrig har beskydat dig från något".
Detta leder till frågan. "kan man straffa någon för att bryta regler när reglerna aldrig har beskydat dig från något".
Jag är en sjuk man, en elak man, en frånstötande man. Jag tror det är en leversjukdom jag har. Fjodor dostojevskij.
- Avantgardet
CITIZEN E skrev:Avantgardet skrev:Visst har du rätt, det är en kommunikationsform. Men som kommunikationsform så erbjuder den ingen lösning på den fråga den föreställer vara svar på.
helt sant. dock tror jag detta tillhör politik.
Jag lånar snarare rakt av från B.F. Skinner här.
CITIZEN E skrev:när det kommer till straff som idag inte tillhör svenska politikers språk utan idag har man bytt namn till kriminalvård. detta betyder rehabilitering av laglösa individer som inte egentligen kan "rehabiliteras" för att de aldrig har habiliterats.
Absolut! Det är rätt fråga att ställa.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"