Krångel

Moderator: Moderatorgruppen

deepdiver

Krångel

Inläggav deepdiver » 05 jan 2005 23:41

Varför krångla till allting? Hade människan varit lika sjuk för 3000 år sedan som hon är idag så hade vi nog inte funnits.

Vad är kultur och samhälle? Enligt mig: En påhittad hop normer och ramar för hur man ska leva och i viss mån tycka.

Vad är en människa? Enligt mig: En individ med behov och energi.

Vad är medicin? En billig ursäkt till att fortsätta fucka sönder livscykeln.

Vad är teori? En flykt från sanningen.

Jag anser att så fort någon börjar fucka med ett barns behov så blir det taskigt i längden. En hop normer och ramar fuckar defenitivt upp behoven. Jag tror att allt vi behöver veta finns innom oss. Religioner och ideologier brukar oftast sabba vår förmåga att läkas. Hälsotrender är ett bra sätt att få oss att tro att människan inte kan finna ro i sig själv utan att prestera.

Jag ska nu dra några exempel på vad jag tycker är riktig fuck:

Skolan: Barn slits från sina föräldrar och kärleken för att sitta stilla och herarkiskt övertygas information. Allt för många negligationer av behov och otillräklig kärlek skapar individer som inte kan ta hand om sina behov vid vuxen ålder och blir sjuka.

Dessutom samlar man onaturligt stora grupper på en liten yta. Klart som fan att det blir mobbing! Titta hur grisarna beter sig i för trånga utrymmen.

Föräldraskapet: Normalt sett så bryter pojkar med sin mamma vid 3 års ålder. Den kristna religionen och moderna uppfostran tillåter inte alltid att man säger ifrån som barn och defenetivt inte att man klipper den psykiska navelsträngen med mamma vid 3 års ålder. För mig förefaller det ganska klart att det då uppstår en förrakt för det kvinnliga könet hos vissa män.

Den dagen vi börjar bejaka våra behov fullt ut och våga använda oss av empati och sanning så faller hela idén med samhället och kulturen. En enda stor aha-upplevelse och sen fann vi meningen med livet.

Fick jag bestämma så skulle jag ge fan i att bestämma och låta världen göra det den gjort bäst i alla tider: sköta sig själv.
Kunskap kommer innifrån med yttre stimulans!

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 jan 2005 17:06

deepdiver,

Ur punkt 3, regler och FAQ:

Diskussioner ska föras med respekt, och vara saklig och seriös.

Ditt inlägg i nuvarande form är svårt att bemöta. Vart vill du komma, vad vill du diskutera? Ändra gärna rubriken "Krångel" till något mer deskriptivt, eller ändra inlägget så att det handlar mer specifikt om krångel.

Fundera också på om du vill dela upp det omfångsrika ämnet på forumets olika undeforum i separata trådar. Under politik och samhälle finns t.ex. flera trådar som handlar om skolan - du kanske vill göra ett inlägg i debatten där?

Vänligen

§

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 jan 2005 17:42

Jag tycker nog att inlägget känns okej, men att det kanske borde legat på tankar och känslor delen av forumet.

(Rubriken är nog lite otydlig iofs, kanske lite mera frågor inte skulle skada heller)

Jag själv har ibland i stundens hetta postat något som jag senare förstår att i dess innhåll och framföramde pekar på att jag beskriver ett problem ur en mera känslomässig än diskussionsartad karaktär - vilket inte behöver vara dåligt (så länge man håller sig till sina egna inre känslor och inte riktar starka negativa känslor mot andra), men detta inlägg har o dess nuvarande formulering som sagt en karaktär av att platsa på tankar och känslor delan av forumet.

Detta är bara min lilla subjektiva uppfattning....

deepdiver

Människans självflykt och dess psykologiska konsekvenser

Inläggav deepdiver » 06 jan 2005 19:45

Nej, det är sant. Övervägde att omformulera, men det är inte värt det.
Kunskap kommer innifrån med yttre stimulans!

thundercat
Kontakt:

Inläggav thundercat » 13 jan 2005 23:19

Jag kan bara säga att jag håller med dig Deepdiver!
Jag har!

Användarvisningsbild
Conocimiento

Inläggav Conocimiento » 14 jan 2005 14:05

PopJimmy: Du är rätt lik satirikern Olle Palmlöf på tal om ingenting.

Återgå till "Psykologi"