Reg skrev:Du har inte sagt det. Det var min egen idé som jag kommenterade (att psykisk hälsa innebär att man är ganska bra anpassad) för att jag märkte att den hade sina begränsningar.
Ah, ok! Såg på meningen igen nu, framgick ju klart vad du menade.
Reg skrev:det fortfarande i omgivningen som roten till det onda ligger. Detta gör inte patienten frisk, men det förändrar vårt sätt att se på honom och vår uppfattning om vad som bör göras.
Det kan vi hålla med, men jag tror fortfarande att det inte borde ingå i sjukdomens definition (eftersom det gör inte patienten frisk), utan det orde vara relevant när man tar hand om patienten bara.
Det kan hända att det inte borde ingå i definitionen av sjukdomen. Men det vet jag inte om jag tar ställning till eftersom jag inte är eller tänkt bli läkare. Jag vill bara visa på att det kan vara vanskligt om vi inte undersöker hur saker ligger till och vad för en slags problematik som det som yttrar sig som sjukt kan vara ett uttryck för.
Reg skrev:Om vi tar fallet med posttraumatisk stress och reaktiv depression, så anser jag att det är svårt ifall vi skall kalla dem sjukdomar eller inte.
Jag har lilte svårt att se det på det här sättet. Det skulle bettyda att depression är, till exempel, samma sak som förlust. Jag tror verkligen inte att man kan rita en likhetssträcka mellan depression och förlust (i fall depressionen orsakades av någons död). Depression är ett tillstånd, och någons död är ett handelse. På samma sätt kan inte depression vara lika med en viss omgivning, eller en viss person (om en viss person har skapat depression hos någon genom sina handlingar).
Det beror helt enkelt på hur man definierar en sjukdom. Så man måste bestämma om sådana ska innefattas av psykiska sjukdomar eller inte. Det finns fler sådana som beror på omständigheter.
Förlust och död har väl ändå en nära förbindelse med depression. De flesta skulle nog hålla med om att en sådan händelse kan ha depressiva följder. Och om man inte vill använda ordet depressiv så kan man säga destruktiva följder. Följder har det ju, och de är oftast negativa och omvälvande på något sätt.
Sedan ser jag inga skäl för att vi behöver bruka den strikt kliniska definitionen av depression för att ha en meningsfull diskussion. För att veta vad vi talar om är vi inte nödgade att anamma denna tycker åtminstone jag.
Ja det blir ju konstigt att säga att depression är en omgivning eller en person. Man måste givetvis säga att depression och liknande tillstånd i någon mån får en fristående existens, oberoende av sitt ursprung, vad detta ursprung än är. Men det betyder inte att man inte kan tala om depression och liknande som en emergens - för det är just vad det är i min mening. I ett sådant perspektiv är depressionen en topp på ett isberg, och då blir omgivningen eller personen/personerna som kan bidraga till depressionen en central del av problematiken. Om än man inte kan prata om dem som samma sak som sjukdomsuttrycken så är de ändå nära förbundna med dessa.
Jag tycker att en definition på mental sjukdom borde ineffatta tillstånd som är så pass allvarliga att de stör personens liv och ehöver behandling, på samma sätt som på fysisk sjukdom (yttre eller inre faktorer får en organism att tappa sitt jämvikt = fysisk sjukdom).
Det kan hända. Men nog kan man väl också tänka sig mindre dramatiska felaktigheter, som fortfarande är felaktigheter även om de är lindrigare? Eller hur tänker du?
Jag tror inte att problemet har att göra med relativism, utan det har att göra med att "psykisk sjukdom" är inte någonting givet i naturen, utan det är ett konstruerat begrepp som måste definieras, samtidigt som det måste motsvara någon typ av fenomen i verkligheten. Man kan alltid omkategorisera verkligheten enligt olika kriterier, men det gäller nu att välja de kriterier som är de mest meningsfulla utifrån en viss synpunkt och en viss användning.
Jag tycker inte att psykisk sjukdom är så problematiskt att definera att man kan börja fundera på om man talar om något meningsfullt överhuvudtaget. Vill man använda ett sådant resonemang i detta fall kan man säga att nästan alla begrepp mer eller mindre är konstruerade, eftersom inget begrepp egentligen är helt givet av naturen om man är tillräckligt petnoga. Visst måste vi förtydliga det, men nog kan vi säga att vi vet ungefär vad det är, något ditåt och liknande? Så bittert kan det väl inte vara.
Jag tycker att begreppet "psykiska sjukdomar" borde användas för att kunna avgöra om någon behöver behandling eller inte, utan att det ska påverka hur behandlingen ser ut eftersom den borde vara individuell.
Kanske du har en poäng där. Men vill bara poängtera att allt som är "ur fas" eller är rubbat på något sätt inte behöver behandlas, utan att det för den skull kan sägas vara friskt. Men du inser kanske det.
Reg skrev:Men då kan vi gå miste om någon viktigt, nämligen att det kanske är något annat som skall behandlas istället (eller samtidigt), något annat som måste förändras. Det är som att behandla symptomen och nonchalera roten till problemet
Symptomen är sjukdomen är inte samma sak. Läkarna använder symptomerna för att ge en diagnos, inte för att behandla. Sedan behandlar dem sjukdomen
Det kan stämma. Men det spelar ingen roll för att det jag sade skall ha en poäng. Det är fortfarande att behandla uttrycket eller yttringen medan det som finns där bakom hamnar i skymundan. Och jag pratade mer bildligt när jag sade att det är "som att behandla symptomen", men det kanske inte framkom tydligt nog.
Att omgivningen också behöver behandling borde inte göra någonting till patientens tilltsånd och därmed behov.
Se mina ovanstånde tankar om depression som något att förlikna med ett emergent fenomen.
Sedan kan det ju vara sjuka system, som till exempel familjer där alla medlemar fungerar bra, men som tillsammans är helt sjuka och dysfunktionella. I så fall är det inte individen som är sjuk, utan hela systemet.
En intressant grej detta... även om jag tror eller tänker mig att en fullt frisk människa skall kunna klara av att blandas men andra någorlunda friska människor utan att bli dysfunktionell, annars har han inte nått fram till någon riktig sundhet i min mening. Gruppvarelsen är ändå en så stor del av människans natur (jfr. uppgift).
Jag noterar att du säger att hela systemet isåfall är sjukt. Då du tillskriver det sjuka till något annat än individerna själva, så måste du alltså inse vikten av att vi fördjupar oss i sammanhanget kring de sjuka uttrycken som vi kan se. När ett system är sjukt har vi alltså att göra med något annat än en psykisk sjukdom, även om individerna är dysfunktionella. Sådana här fall och liknande detta fall måste det ju i teorin finnas många av, och att detta blandas ihop med psykisk sjukdom måste ju vara en klar möjlighet.
Reg skrev:Att vi ställs inför filosofiska problem kanske kan innebära att vi har ett förenklat eller naivt synsätt på saker och ting..
Jag tror att det innebär snarare att vi borde lämna vissa saker åt sidan. Sådana frågor kommer alltid att befinna sig i vilken diskussion som helst, och man måste alltid göra antagande och presuppositioner, för att man måste börja någonstans. Annars kan vi lika långt som att ifrågasätta om det finns någon yttre verklighet utanför min egen perception eller sådana frågor, men i så fall kan vi inte ens prata om någonting längre. Vi måste anta att någonting finns först.
Ehem.. det där köper jag nog inte

. Jag inser förstås att det inte blir så lyckat ifall vi ifrågasätter den yttre verkligheten, men att exempelvis fundera på om det är krångligt med hur det hänger ihop med dessa orsaker och verkningar är inte riktigt samma sak. Man kan inte sopa allting under mattan lika enkelt, även om det naturligtvis finns saker som man måste lämna åt sidan.
Mycket i våra dominanta synsätt i samhället är nonchalant inför dessa och liknande filosofiska invändningar, och så är det inte p.g.a praktiska skäl, eller t.ex "för att man inte skulle kunna prata om någonting annars" och liknande, utan för att man inte har insett att man har ett synsätt som kanske inte håller för närmare granskning alla gånger, eller helt enkelt inte bryr sig om det.
Jag undrar förresten hur många det egentligen är som på allvar ifrågasatt just att det finns en yttre verklighet. Möjligen har man ifrågasatt nån aspekt av det verkliga, vissa antaganden eller försanthållanden om det, eller sagt att det kanske finns till på ett annat sätt. Men tanken att det strikt taget inte finns tror jag inte är
så vanligt förekommande, men jag kan ju ha fel. Har ju inte precis utforskat hela filosofihistorien.
Alltså försöker jag definiera ett visst begrepp skulle jag vilja anta att begreppet finns och att det är möjligt att definiera det. Definiera = sätta gränser omkring ett begrepp, vilket innebär att vi måste acceptera en viss diskontinuitet mellan vad begreppet innefattar eller inte, även om det är förknippat med många saker. Men någonstans måste man sätta gränsen, och då måste vi anta att gränsen finns.
Där har du möjligen en poäng. Men återigen tycker jag att det är dra på för stora växlar - kan vi verkligen utgå ifrån att vi kan sätta en klar gräns? Du säger ju själv att vi får ta det lite grann i taget och se var vi hamnar... Är vi för snabba med att sätta tydliga gränser mellan begrepp som vi använder så är det lätt hänt att vi i diskussionen börjar förvränga saker eller tillsluta oss för det ena och det andra viktiga. Man kan inte ha en massa dunkla begrepp, men man får vara lite avvaktande i min mening.
För övrigt ville jag inte ifrågasätta att något som orsaker och verkningar finns, men väl poängtera att den synen på verkligheten kan vara spekulativ. Om du helt vill utelämna liknande filosofiska aspekter från diskussionen, tycker jag att du misstar dig.
Reg skrev:Euh, här hängde jag inte riktigt med (eller orkar inte tänka). Vore snällt om du kunde förtydliga vad du menar.
Du föreslog att man skulle ta hänsyn till om "det onda" kommer utanför eller inanför patienten för att avgöra om denne är sjuk. Jag jämförde med fysiska sjukdomar och fann att man gör inte det med psykiska sjukdomar. Jag tog som exemplet om någonting "ond" (=någonting som gör patienten sjuk) kyllan. Kyllan är en yttre faktor som kan få en att bli sjuk. Men en förskyllning är en förkyllning, även om "onden" kommer utifrån. Sedan kan det vara så att den orsakades av en obalans inifrån också. Men detta ändrar inte personens tilltsånd, och en förkyllning förblir en förkyllning (ett tillstånd), oavsett vad det var som provocerade den.
Tackar för att du förklarade. Men förstår fortfarande inte. En känsla är inte samma sak som ett sjukdomstillstånd, som t.ex en förkylning; känslan är en respons eller liknande på någonting annat (alltså i fallet med depression). Vill man kalla detta för ont, låt gå. I min värld, som jag tänker, är det inte så. Vill man ta resonemanget tillräckligt långt kan man säga att ingenting är ont, eftersom allt ändå förljer naturens lagar. Jag säger inte att man bör göra det, men vill peka på den möjligheten.
Reg skrev:Visst skiljer sig uppgifterna åt och är nyanserade. En person med Downs syndrom har en annan uppgift än en människa med andra slags förutsättningar. På samma sätt kan man tala om en uppgift i förhållande till den livssituation eller det sammanhang som personen befinner sig i.
Ska uppgiften vara så starkt forknippad med ens möjligheter? Eller kan man inte anta att någon som känner någon slags harmoni lever i enighet med denna uppgift? Alltså någon som har D syndrom och någon med andra förutsättningar kan lika väl vara känsliga för samma typ tillfrädställande och behov.
Det handlar inte bara om tillfredsställande och behov, utan just också om möjligheter. Du tycker att det är för moraliskt värderande, men det är just att vara moraliskt värderande som lite är poängen med hela modellen. Grunden till detta är idén om den dugliga eller lämpliga människan. Jag menar att människans natur, som denna är beskaffad, konvergerar eller pekar mot strävanden eller ett leverne som är bra, gott etc., precis som t.ex tankeförmågan förpliktigar till ett leverne som innefattar tänkande m.m. - detta anser jag just att är något som skiljer människan från djuren (alltså att man angående människan kan tala om ett leverne som är "bra" etc., och inte bara om en totalt fri människa som existentialismen anser).