IQ test
Moderator: Moderatorgruppen
Luipa skrev:Jag vet kalllekula men det är lätt att tro att IQ en förkortning av IntelligensKvot som i sin tur är lätt att associera till intelligens i allmännhet. Denna felkoppling begränsas om begreppet IQ skrotas.
p.s. Eventuellt betyder IQ fortfarande Intelligenskvot men vad betyder då Intelligenskvot om inte IQ, med andra ord kan man lika gärna byta till PQ.
IQ är en förkortning på just IntelligensKvot. Vilket är en missvisande benämning eftersom IQ är ett resultat du har på ett test. Visst kalla reultatet för PQ eller vad du vill.
Hur detta sedan kan relateras till intelligens därom tvista de lärda. Beror på vad man menar med intelligens.
Allthingsmustpass skrev:Tore skrev:Varney skrev:det opålitliga är väl att det är så jävla intetsägande med IQ!
Om det Kallekula säger stämmer, att det finns en stark koppling mellan IQ och studieresultat (vilket inte borde vara så svårt att undersöka vetenskapligt) så är det ju inte alls intetsägande.
Måste man dra den slutsatsen av det? Kan det inte vara tvärtom? Att man iom den höga studiemotivationen uppnått ett högt studieresultat och därmed tränat upp sin förmåga att tänka logiskt och får höga poäng på IQ testen. Istället för att förutsätta att alla som har högt studieresultat även har högt IQ.
Korrelationen högt studieresultat och IQ är väldigt hög 0.8.
Hur mycket goda studieresultat beror på arv och/eller miljö (motivation) kan man givetvis fundera kring, såsom mycket annat inom psykologin.
Allthingsmustpass skrev:Måste man dra den slutsatsen av det? Kan det inte vara tvärtom? Att man iom den höga studiemotivationen uppnått ett högt studieresultat och därmed tränat upp sin förmåga att tänka logiskt och får höga poäng på IQ testen. Istället för att förutsätta att alla som har högt studieresultat även har högt IQ.
Nu förutsatte jag inte heller något sådant, vad jag kan se, men du har förstås rätt i att en statistisk korrelation inte i sig säger vad som orsakar vad. I just det här fallet borde man dock kunna besvara frågan genom att göra IQ-testet före resp. efter studierna. Om du har rätt borde studiemotiverade elever ha högre IQ än andra efter studierna, men inte före.
"What is an IQ Score?
Originally, IQ, or Intelligence Quotient, was used to detect persons of lower intelligence, and to detect children of lower intelligence in order to place them in special education programs. The first IQ tests were designed to compare a child's intelligence to what his or her intelligence "should be" as compared to the child's age. If the child was significantly "smarter" than a "normal" child of his or her age, the child was given a higher score, and if the child scored lower than expected for a child of his or her age, the child was given a lower IQ score."
http://www.iqtest.com
Ni kan ju testa att göra det testet. Jag tyckte det var lite för få frågor, men de påstår att det är " the most scientifically valid IQ test available on the web today"
Dock som sagt med en nypa salt. Vet inte vilka som gjort detta test och om det verkligen är ett riktigt konstruerat test. Men de tar ju upp lite av grunderna och tankarna kring IQ test så det kan ju vara kul att läsa.
Sorry läste lite mer nu. Självklart var det bara ett avsnitt ur ett IQ test. Det säger ingenting men som sagt känner man för att pyssla lite så varför inte.
Originally, IQ, or Intelligence Quotient, was used to detect persons of lower intelligence, and to detect children of lower intelligence in order to place them in special education programs. The first IQ tests were designed to compare a child's intelligence to what his or her intelligence "should be" as compared to the child's age. If the child was significantly "smarter" than a "normal" child of his or her age, the child was given a higher score, and if the child scored lower than expected for a child of his or her age, the child was given a lower IQ score."
http://www.iqtest.com
Ni kan ju testa att göra det testet. Jag tyckte det var lite för få frågor, men de påstår att det är " the most scientifically valid IQ test available on the web today"
Dock som sagt med en nypa salt. Vet inte vilka som gjort detta test och om det verkligen är ett riktigt konstruerat test. Men de tar ju upp lite av grunderna och tankarna kring IQ test så det kan ju vara kul att läsa.
Sorry läste lite mer nu. Självklart var det bara ett avsnitt ur ett IQ test. Det säger ingenting men som sagt känner man för att pyssla lite så varför inte.
Makalöst mycket skrivet om IQ test på nätet. Makalöst mycket skräp.
Nåväl, för det mest basala var väl detta ok. Så här ser normalfördelningskurvan ut, samt lite om olika typer av tester. Vad de ämnar att mäta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ
Psykometri är i vilket fall som helst intressant och något jag stöter på dagligen. I runt 80% av fallen har de som pysslar med detta ingen aning om vad de håller på med. Men det är ju säljande i den bransch jag jobbar inom.
Jag själv skyr det p.g.a bristande kunskaper. Men som vanligt de som inte har en aning om vad det är, hur det ska utföras och tolkas använder sig av div tester gladeligen.Arbetslivet är fullt av glada opportunister och diletanter.
Att detta med IQ har sprängkraft kan man se här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the ... A4nders_IQ
Det gör jag en ny tråd om.....
Nåväl, för det mest basala var väl detta ok. Så här ser normalfördelningskurvan ut, samt lite om olika typer av tester. Vad de ämnar att mäta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ
Psykometri är i vilket fall som helst intressant och något jag stöter på dagligen. I runt 80% av fallen har de som pysslar med detta ingen aning om vad de håller på med. Men det är ju säljande i den bransch jag jobbar inom.
Jag själv skyr det p.g.a bristande kunskaper. Men som vanligt de som inte har en aning om vad det är, hur det ska utföras och tolkas använder sig av div tester gladeligen.Arbetslivet är fullt av glada opportunister och diletanter.
Att detta med IQ har sprängkraft kan man se här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the ... A4nders_IQ
Det gör jag en ny tråd om.....
Re: IQ test
dangdang skrev:Om man ska tillverka ett iq test måste man då så att säga inte ha alla rätt själv annars är det ju ganska svårt att bedöma svaren ?
Är det nån som vet hur testen utformas?
Skulle vara intressant att veta.
Äsch då. Själv har jag konstruerat tentafrågor utan att riktigt kunna svara på dom själv på ett bra sätt.
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"
Kallekula skrev:Vän av ordning säger då kanske men varför inte enbart ha ett vanligt IQ test. Varför detta högskoleprov? Det tror jag beror på att det var för känsligt att göra i praktiken. Att som sagt högskoleprovets resultet korrelerar med vanliga IQ test är ju en annan femma
Hur ser den korrelationen ut egentligen? Och vad innehåller ett vanlig IQ-test? Är det ordkunskap och läsförståelse med i dom också, för i så fall är det ju nte så konstigt om det finns en hög korrelation. De IQ-test som jag gjort har oftast bara handlat om att förutsäga nummerserier eller prickars förflyttningar i en matris. Det känns som ett urdumt sätt att mäta intelligens på enligt min mening då det bara handlar om matematik och spatialt tänkande. Ungefär som att någon som är dålig på matte inte skulle kunna vara intelligent. Trams!
ballistik skrev:Kallekula skrev:Vän av ordning säger då kanske men varför inte enbart ha ett vanligt IQ test. Varför detta högskoleprov? Det tror jag beror på att det var för känsligt att göra i praktiken. Att som sagt högskoleprovets resultet korrelerar med vanliga IQ test är ju en annan femma
Hur ser den korrelationen ut egentligen? Och vad innehåller ett vanlig IQ-test? Är det ordkunskap och läsförståelse med i dom också, för i så fall är det ju nte så konstigt om det finns en hög korrelation. De IQ-test som jag gjort har oftast bara handlat om att förutsäga nummerserier eller prickars förflyttningar i en matris. Det känns som ett urdumt sätt att mäta intelligens på enligt min mening då det bara handlar om matematik och spatialt tänkande. Ungefär som att någon som är dålig på matte inte skulle kunna vara intelligent. Trams!
Korrelationen, med det mear jag det statistiska värdet i korreltionen.
Har du genomfört ett vetenskaplig godkänt IQ-Test? I annat fall läs igenom hela tråden.
Kallekula skrev:
Jo, jag vet tyvärr vad korrelation är då jag har varit tvungen att räkna på det i en massa kurser. Vad jag undrade var vad den hade för värde i det här fallet.
kallekula skrev:Har du genomfört ett vetenskaplig godkänt IQ-Test? I annat fall läs igenom hela tråden.
Det vet jag inte. Har det en stämpel från det "Internationella IQ Institutet" eller hur vet man om det är vetenskapligt godkänt?
Så vitt jag kan se i tråden så har det mest handlat om huruvida resultatet är korrigerat med gauss-kurvan eller inte. Om det är kriteriet på ett IQ-test borde väl högskoleprovet också vara ett sådant?
ballistik skrev:Kallekula skrev:
Jo, jag vet tyvärr vad korrelation är då jag har varit tvungen att räkna på det i en massa kurser. Vad jag undrade var vad den hade för värde i det här fallet.kallekula skrev:Har du genomfört ett vetenskaplig godkänt IQ-Test? I annat fall läs igenom hela tråden.
Det vet jag inte. Har det en stämpel från det "Internationella IQ Institutet" eller hur vet man om det är vetenskapligt godkänt?
Så vitt jag kan se i tråden så har det mest handlat om huruvida resultatet är korrigerat med gauss-kurvan eller inte. Om det är kriteriet på ett IQ-test borde väl högskoleprovet också vara ett sådant?
Om det är ett riktigt IQ-test eller inte kan du inte veta eftersom det måste vara baserat på bra många som gjort det. Allt för att få fram en normalfördelningskurva. Man bör även testa reliabiliteten. Man får väl tro på dem som säger att så är fallet. Jag tror att den bara finns ett eller möjligtvis 2-3 st "äkta IQ-test i Sverige.
Ta tex ett "IQ-test" med tre frågor. Klarar du dem alla så...? Om du gör om ett liknande test men denna gång misslyckas så...? Det är just det som är en av felen med dessa sk "IQ-tester"
Ja det bästa IQ-testet du som privatperson kan göra är i princip högskoleprovet. I princip kan man se högskoleprovet som ett IQ-test ja. Det skulle säkert de flesta psykologer skriva under på.
Ja det bästa IQ-testet du som privatperson kan göra är i princip högskoleprovet. I princip kan man se högskoleprovet som ett IQ-test ja. Det skulle säkert de flesta psykologer skriva under på.
Högskoleprovet, som det ser ut idag, testar förmågan att hantera en oerhörd stress samt förmågan att kunna prestera bra under en stressartad situation, lika mycket som det provar det som det utsäger sig att prova; dvs "kunskap och färdigheter som är viktiga för högskolestudier"
Att ett högskoleprov testar IQ håller jag inte med om, förutsatt att vi definierar IQ på ett av de många sedvanliga sätten.
Dessutom; anta att jag är riktigt usel i engelska och har halvklena kunskaper i svenska, i synnerhet i ordkunskapgebiten. Uppenbart är fallet att jag får ett uselt resultat, vilket på inget sätt betyder att jag har låg IQ.
Om vi ändå vill hävda att ett högskoleprov testar IQ, måste vi direkt anta att endast personer med tillfredställande kunskap i svenska och engelska prickar högt, vilket således innebär att det inte är ett universellt test.
Högskoleprovet testar logisk/matematiskt och lingvistisk(svensk/engelsk) kunskap.
Du läste lite fel. Jag sa att högskoleprovets korrelation med IQ-test är hög.
Huruvida IQ-test och högskoleprovet testar intelligens är en annan femma. Jag vill inte påstå att ett IQ-test mäter just intelligens. För att komma fram till det kräver ju en hel del diskussioner om definitioner osv.
Kolla länkarna i denna tråd. Finns lite intressant att ta del av.Läs tex vad som IQ-test egentligen är ämnade för.Syftet med dem. Det ursprungliga.
Just benämningen IQ-test är olycksaligt tycker jag.
Huruvida IQ-test och högskoleprovet testar intelligens är en annan femma. Jag vill inte påstå att ett IQ-test mäter just intelligens. För att komma fram till det kräver ju en hel del diskussioner om definitioner osv.
Kolla länkarna i denna tråd. Finns lite intressant att ta del av.Läs tex vad som IQ-test egentligen är ämnade för.Syftet med dem. Det ursprungliga.
Just benämningen IQ-test är olycksaligt tycker jag.