Att vara rik

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Jansson
Kontakt:

Inläggav Jansson » 04 aug 2004 07:49

Att vara rik innebär väll att man har ett överflöd av pengar? Att vara ekonomisk oberoende något annat. Jag ser det som frihet att vara oberoende av pengar. Och för att bli det så borde jag först vara oberoende av prylar. För sålänge jag vill ha mer och mer saker kommer jag aldrig att bli oberoende av dom och därmed inte heller ekonomisk oberoende.
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 aug 2004 09:16

Touché!

Där fick du mig att tänka till. Men att vara helt oberoende av pengar är ändå svårt att vara, så länge vi inte lever på prahna, sover i hagaparken och hoppar det där med hygien.

Kan man tänka sig att ekonomiskt oberoende då istället innebär, att man har så mycket pengar att man har tillräckligt för att täcka sina behov, samtidigt som man givit upp sina begär i sådan utsträckning att man även har möjlighet att få pengarna att räcka till dem?

Det finns då inga materiella begär och ingen strävan efter mera pengar kvar. Hmm, för mig personligen vet jag inte om det är eftersträvansvärt. Jag förlorar ingen sömn över att jag måste ha mera pengar (behoven täcks) men jag tycker det är kul när jag har råd att stilla mitt begär med en sparad slant. Jag får fundera vidare, jag kanske inte alls vill bli ekonomiskt oberoende.

Mr Ice: Om du tycker pengar är onda, har du sett beviset för att kvinnor är det?

Kvinnor = tid*pengar (kvinnor tar tid och pengar)
Kvinnor = pengar^2 (tid är pengar)
Kvinnor = ondska (pengar är roten till att ont)

:wink:

Användarvisningsbild
Jansson
Kontakt:

Inläggav Jansson » 04 aug 2004 09:49

Precis. Att vara ekonomisk oberoende innebär inte alltid att vara luspank. Utan att ha tillräckligt med pengar för sin behov. Jag vet inte om "ge upp sina begär" är en så bra formulering. Jag ser det mer som att man väljer något annat. Man kanske ser vänner och andra upplevelser som viktigare än den där nya TVn. Men det hör också till saken att ingen kan tvingas till att välja det ena eller det andra. Det är inte mer fel eller rätt att välja det ena eller det andra. Alltså spelar det ingen roll om man är beroende av pengar om man vill vara det. Det är frihet i sig. Att vara beroende av pengar fast man inte vill vara det, det är inte frihet.

Alltså är det frihet att göra sina egna val. Oberoende vad man väljer.
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

lurioso

Det handlar om mänsklig natur.

Inläggav lurioso » 21 apr 2005 00:05

På stenåldern var människorna av typen samlare. Dom hamstrade saker därför att det låg i deras natur. Dom ville ha så mycket som möjligt. Det som idag räknas som girighet är bara mäniskans naturliga beteende. Det är (tror jag) därför som många drömmer om att bli rika och ha mycket pengar. Du kan fråga nästan vem som helst på stan vad dom skulle önska sig om dom fick tre önskningar. En av dessa önskningar kommer nästan helt säkert innefatta pengar. Den mänskliga naturen är nog det som ligger till grund för pengabigäret men det spelar också stor roll att pengar är det som styr vårt samhälle.
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 21 apr 2005 16:40

Det är en enkel (och ofta ganska dålig) reträtt att hänvisa till "den mänskliga naturen". Ett ryck på axlarna.

Återgå till "Psykologi"